Manager Magazin

Két kapitány, közös munka

Nem felülről jövő utasításokkal és megszorításokkal lehet igazán eredményesen küzdeni a válság okozta nehézségek ellen, hanem csapatmunkával – vélik a Mercedes-Benz Hungária Kft.-nél, ahol ezt a filozófiát igazolja az is, hogy a cég élén két egyenjogú ügyvezető áll.

Egy csónakban evezünk, és csak közös erőfeszítések árán közeledhetünk a kitűzött cél felé – talán így summázható Hans Georg Pechhacker filozófiája. Maga a hasonlat akár onnan is eredhet, hogy egy vadonatúj E- vagy S-osztályú Mercedes fedélzetén még a rozoga fővárosi utakon való autókázás közben is úgy érezhetjük: tengeren ringatózunk. Az osztrák üzletember ugyanis nem más, mint a Mercedes-Benz Hungária Kft. egyik, immár kilencedik éve Magyarországon tevékenykedő ügyvezető igazgatója.

Kapitányok

Egy vállalatvezető tevékenységét leginkább egy hajóskapitány feladatához lehetne hasonlítani, hiszen egyikük sem képes egyedül irányítani a rájuk bízott hatalmas „járművet” – véli Pechhacker. Az üzletember szerint ez különösen igaz akkor, amikor viharosak a körülmények, márpedig az autóipari ágazatot igencsak megtépázta a tavaly ősszel kirobbant világgazdasági válság.

Pechhacker ugyanakkor nem egyedül áll a kapitányi hídon: a társaság másik ügyvezető igazgatója tavaly május óta Corrina Widenmeyer. A cég irányítása annyiból mindenképpen különlegesnek számít, hogy a két ügyvezető teljesen azonos szinten van a döntéshozatali mechanizmusban, ám a felelősségi körük természetesen különböző. Pechhacker úr felel a sales, marketing- és PR-feladatokért, de hozzá tartozik a technikai támogatás és az alkatrészellátás is, míg Widenmeyer asszony feladata a kereskedelmi hálózat fejlesztése, a finanszírozás, valamint a jogi, számítástechnikai és HR-háttér biztosítása. A lapunknak adott interjú során azonban mindketten többször is hangsúlyozták: a napi munkamenetben természetes a teljes körű együttműködés, sőt az is, hogy mindenkinek rálátása van a másik tevékenységére.

A csapatmunka azonban nem csak a két cégvezető között érvényesül. A mostanihoz hasonló nehéz időszakokban ugyanis kiemelten fontos, hogy a csapatnak minden kolléga a részévé váljon, hogy minél hatékonyabban ki lehessen aknázni a munkatársak kompetenciáit és kapacitását – vélik az ügyvezetők. Olyannyira, hogy a cégnél a válságon nem egy felülről meghatározott mértékű költségcsökkentéssel igyekeztek úrrá lenni, hanem a munkatársakat sarkallták arra: ők találják meg a megtakarítási lehetőségeket. A munkafolyamat sok apró részletével kapcsolatosan érkeztek nagyszerű ötletek tőlük, és bár nem lehet minden kezdeményezést azonnal megvalósítani, mindez nagyban hozzájárult a hatékonyság növeléséhez – büszkélkedik Hans Georg Pechhacker. Akkor lehet elérni a legjobb eredményeket, ha mindenki annak jár utána, azon az osztályon, abban a részlegben, ahol ő dolgozik, mit lehet tenni a jobb működés érdekében – véli Corrina Widenmeyer.

Felelősségvállalás

Mindez azonban korántsem jelenti azt, hogy veszítene jelentőségéből a menedzserek szerepe – hangsúlyozzák. Sőt, éppen a cégvezetésnek kell gyakran magára vállalni olyan döntéseket, amelyekkel szemben nemcsak a munkatársaknak, hanem a tulajdonosoknak és a részvényeseknek is komoly ellenérzéseik lehetnek. Csak e felelősség felvállalásával nyílik ugyanis esély arra, hogy valódi változások indulhassanak el, és megtalálják a legjobb megoldásokat.

A siker receptje Pechhacker szerint nem más, mint hogy naponta tudatosítani kell a célokat, és fel kell mérni, ma hol tartunk az azok felé vezető úton. És ha arra jutunk, az irány bizony nem helyes, elég bátornak kell lenni ahhoz, hogy azonnal módosítsunk, még akkor is, ha ez évek óta bevett szokások, folyamatok, szervezeti és költségstruktúrák átalakítását jelenti.

Ilyen döntéseket az utóbbi időben gyakran kellett hozni a Mercedes-Benz Hungária vezetőinek is. A világgazdasági válság mindenütt az autóipari cégeket érintette a legérzékenyebben, és ezalól Magyarország sem kivétel. Ennek ellenére a vállalatnak sikerült megőrizni a piaci részesedését, igaz, az értékesítés volumene csökkent.

E helyzet kezelése naponta újabb és újabb kihívások elé állítja a cégvezetést: az utóbbi időben a legsürgetőbb feladat a már legyártott készletek értékesítése. Ez különösen a haszongépjárművek terén ütközik komoly nehézségekbe, a személygépkocsik terén sokkal kedvezőbbek a kilátások. A krízis ugyanis kevésbé hatott arra a prémium szegmensre, amelynek egyik fő képviselője éppen a Mercedes-Benz. Erre utal, hogy az idén bemutatott új E-osztály még a jelenlegi piaci viszonyok között is igazi sikertörténetnek ígérkezik. A vállalat életét ellenben igencsak megnehezítette a forint utóbbi időben tapasztalható ingadozása. Ami pedig a kilátásokat illeti: vannak ugyan pozitív jelek, de a gazdaság egésze igen törékenynek tűnik, és még a közeljövőre is nehéz bármi biztosat jósolni.

A mi autónk

A Mercedes-Benz sorsa annyiban szorosan összefügg a magyar gazdaság jövőjével, hogy a cégnél azt remélik: a kecskeméti Mercedes-gyár felépítése – ez az utóbbi tíz év legnagyobb beruházása Magyarországon – a gazdaság egészének hatalmas lökést adhat. Mindez valószínűleg a Mercedes gépkocsik hazai megítélésére is hatással lesz, hiszen ezek a járművek is „a mi autónknak” számítanak majd.

A kecskeméti beruházás kapcsán vetődött fel a kérdés, mi a két ügyvezető tapasztalata a magyarországi munkakultúráról. Ők azonban úgy vélik, a nyilvánvaló kulturális különbségek ellenére a kollégák reakciói minden országban hasonlók. Ami a Mercedesszel kapcsolatos attitűdöt, az érzéseket, gondolatokat, javaslatokat illeti, egy-egy cégcsoporton belüli nemzetközi tárgyaláson szinte meg sem lehet mondani, ki melyik országot képviseli: Németországot, Romániát, Szlovákiát vagy éppen Magyarországot. Emögött két tényező húzódik meg – teszi hozzá Corinna Widenmeyer. Az egyik, hogy a vállalat előtt álló kihívások is egy irányba mutatnak valamennyi országban, a másik pedig az, hogy a Mercedes csoport már közel húsz éve jelen van Magyarországon.

Ha a munkakultúrában szerencsére nem is, az élet számos más területén hazánk okozott meglepetéseket a két ügyvezető igazgatónak. A másfél éve a második kerületben élő Widenmeyer asszony számára a magyar oktatás színvonala volt az egyik legkellemesebb meglepetés. Kislánya osztrák–magyar óvodába jár, emellett azonban egy balettiskolának is növendéke. Az immár kilencedik éve Magyarországon élő Pechhacker úr a belvárosi élet fejlődését emeli ki: Budapesten a sétálóutcák, parkok, kávézók és éttermek ma már bőséges lehetőséget kínálnak a szabadidő eltöltésére. Az osztrák üzletember számára azonban az igazi kikapcsolódás az, ha felpattanhat – természetesen Mercedes márkájú – kerékpárjára, és a hétvégéken kitekerhet a Dunakanyarba. Ő már Magyarország minden táját bejárta, de a legfontosabb látnivalókat Corinna Widenmeyer is kipipálta a listán. A legnagyobb nehézséget jelenleg mindkettejük számára az jelenti, hogy a válsággal együtt járó növekvő munkateher mellett megőrizzék a hivatás és a magánélet egészséges egyensúlyát.

Mercedes gyár Mercedes Kecskemét