Manager Magazin

A válság motiválja a mindennapjait

Az egykori olimpikon, műkorcsolyában világ- és Európa-bajnoki negyedik helyezett Tóth Attila ez év szeptember elsejétől a Nike magyarországi fióktelepének a vezetője. Versenyszerűen már régen nem lépett ugyan jégre, a sportmentalitás mégis átszövi mindennapjait.

Az Engi Klára–Tóth Attila páros neve legtöbbünknek ismerősen cseng. A műkorcsolyapáros éveken keresztül ejtette ámulatba a magyar közönséget, mindez mára távoli emlék. Tóth Attila jelenleg topmenedzserként felügyeli a Nike magyarországi tevékenységét. Ez az állás néhány éve még vágyálom, versenyévei alatt pedig szinte elképzelhetetlen volt számára.

A versenyévek után

Egy kívülálló azt gondolná, hogy nehéz egyszer csak abbahagyni a versenyszerű sportolást, de Tóth Attila szerint a döntés ideje egyértelmű volt mind neki, mind párja számára. „Nem tudtunk már megújulni, a pontozási rendszernek köszönhetően pedig szinte csak kihalásos alapon lehetett lényegesen előrébb jutni. Elértük a csúcsot, s úgy gondolom, minden sportolónak tudnia kell a megfelelő időben abbahagyni a pályafutását” – idézi fel a döntés hátterét az egykori olimpikon. A kilencvenhármas leszerelés után egy darabig kerülték a jeget párjával, és inkább a kihagyott élményeket igyekeztek bepótolni. Bár ez is csak átmenetileg töltötte ki a korcsolya után maradt űrt – meséli Tóth Attila. Az akkori jégtáncpáros – mára már házaspár – egy ideig még a profi korcsolya világában képzelte el a jövőjét. Nem túl hosszas próbálkozás után azonban belátták, hogy a jégrevü közelről már közel sem olyan vonzó, mint távolról.

A korcsolyával végképp felhagyva Tóth Attila a szállodaipar felé vette az irányt, mind tanulmányainak, mind érdeklődésének köszönhetően, de végül nem ott találta meg a számításait. Az egykori versenyző a „keresés éveiben” tapasztalta meg, hogy mit jelent a szakmai tapasztalat hiánya az ő korában. Pedig szerinte akkor még nagyobb kiugrási lehetőséget biztosított egy sikeres sportkarrier, mint ma. A különböző irányú próbálkozások és a „lemaradás” ellenére Tóth Attila úgy véli, mai pozícióját is a korcsolyának köszönheti.

Szembejött lehetőség

A profi korcsolya és a szállodaipar terén tett szárnypróbálgatások után a cégvezető egy régi ismerősébe botlott az utcán, aki akkoriban a Nike magyarországi képviselője volt, s munkatársat keresett. Attila nem sokáig gondolkozott, hogy igent mondjon-e a felajánlott állásra. Tizennégy évvel ezelőtt kötötte össze életét a Nike márkával, amelyhez – két év kihagyással – hű maradt. Különböző értékesítési posztokon megjárta Párizst, Amszterdamot, míg végül jelenlegi pozíciójába nem került. Alig több mint egy hónapja ül ugyan a vezetői székben, de a fejlődés első fázisán túl van már: azaz kezdi tudni, hogy mit nem tud még.

Az egykori sportoló nem vonja kétségbe, hogy mély víznek számít egy ekkora cég vezetése a számára, kiváltképp a jelenlegi gazdasági helyzetben, de elmondása szerint itt jön segítségére a sportmentalitás. „Valaki egy sikeres cég átvételében látja csak meg a lehetőséget, valakit pedig az motivál, ha fordíthat az álláson. Én az utóbbi csoportba tartozom, kifejezetten motivál, hogy egy nehéz gazdasági helyzetben kerültem ebbe a pozícióba. Ilyenkor mindig eszembe jut a ’99-es BL-döntő, ahol a Manchester United a meccs hosszabbításában egyenlített, a legutolsó pillanatban pedig nyert. Szinte minden üzleti helyzetre tudok sportpéldát hozni, mi több, nálunk ez a mentalitás elvárás” – avat be a kulisszatitkokba a cégvezető. A Nike munkatársai között több élsportoló is van, de a sportszeretet és a „sportgondolkozás” szinte felvételi követelmény. Ez nem csak hazánkban jellemzi a céget, volt olyan finn kolléga, akivel már korábban is találkozott Tóth Attila, de akkor még versenytársként, a jégen.

Tóth Attila

A volt olimpikon, műkorcsolyában világ- és Európa-bajnoki negyedik helyezett egykori sporttársa, Engi Klára az életben is a párja, három gyermekük van. Hobbija a jégkorong, a veterán autók és a drusza, vagyis Attila, a hun király történetének kutatása. Imádja a filmeket, főleg Tarantino mozijait.

Bár az egykori sportolót és feleségét a konkurencia ruházta fel az olimpiai részvételük idején, Tóth Attiláék háztartásában nem sok maradt ezekből az ereklyékből. A múltat egy a szekrénybe zárt címeres melegítő idézi fel. Arról is kérdeztük a háromgyermekes apukát, hogy mit szólna, ha gyermekei az élsport iránt mutatnának érdeklődést. „Nehéz helyzet lenne, egyrészt óvnám őket, tekintve, hogy ma már inkább a tanulással, szakmai fejlődéssel lehet érvényesülni. Ugyanakkor az isteni tehetség olyan kivételes adottság, amelyet vétek nem kihasználni…”

Racionalizálás

A válság egyben lehetőség is a növekedésre – véli a cégvezető. A jelenlegi helyzet a sportszerpiacnak sem kedvez, s például a Nike utcai viseletet kínáló első európai boltja nyitásának az időzítése nem volt túl kedvező. Ugyan ismert húzónevek társaságában nyílt meg az üzlet tavaly az Andrássy úton, ez idáig mégsem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Tóth Attila ennek ellenére a benne rejlő lehetőségeket látja. Ami a teljes működést illeti, a cégnél mind globálisan, mind itthon jelentős változások következtek be az elmúlt hónapokban.

A személyi változások a közeljövőben a racionalizálást vonják maguk után, többek közt néhány üzlet költséghatékonyságának a felülvizsgálatát, de Tóth Attila reményei szerint ez a vásárlók részére nem jelent látványos változásokat. „A marketingstratégiánkon nem kívánunk módosítani, továbbra is a márkaépítésre koncentrálunk” – mondta a szakember. A Nike, mint mindig, ezentúl is kínálatjéghegyének a csúcsát kommunikálja, és egy életérzést igyekszik eladni. Hogy mennyire asszociálnak a magyarok a sportra a Nike üzeneteiből? A cégvezető szerint nagyon, tekintve, hogy a sportszeretet is kiemelkedő hazánkban. A magyarok különösen márkahűek – derül ki a felmérésekből, bár most természetesen az árérzékenység erősebb a márkahűségnél.

Manager Magazin - Gábor Fanni Tóth Attila A volt olimpikon, műkorcsolyában világ- és Európa-bajnoki negyedik helyezett egykori sporttársa, Engi Klára az életben is a párja, három gyermekük van. Hobbija a jégkorong, a veterán autók és a drusza, vagyis Attila, a hun király történetének kutatása. Imádja a filmeket, főleg Tarantino mozijait.

Bár az egykori sportolót és feleségét a konkurencia ruházta fel az olimpiai részvételük idején, Tóth Attiláék háztartásában nem sok maradt ezekből az ereklyékből. A múltat egy a szekrénybe zárt címeres melegítő idézi fel. Arról is kérdeztük a háromgyermekes apukát, hogy mit szólna, ha gyermekei az élsport iránt mutatnának érdeklődést. „Nehéz helyzet lenne, egyrészt óvnám őket, tekintve, hogy ma már inkább a tanulással, szakmai fejlődéssel lehet érvényesülni. Ugyanakkor az isteni tehetség olyan kivételes adottság, amelyet vétek nem kihasználni…” Szeretjük a focit Annak ellenére, hogy a magyar foci eredményei jelenleg jócskán elmaradnak a világ élvonalától, a magyarok mégis ezt a sportágat kedvelik a legjobban. Ez mind a napilapokból, mind az eladási adatokból kiderül. A világbajnokságok, olimpiák hatása csak közvetetten érezhető a forgalmi adatokon, de mivel ezen események sportolásra ösztönöznek, hosszú távon mégis hatnak a sportszereladásokra. Mint ahogyan a mostani U20-as csapat sikere is javíthat a számokon előbb-utóbb. A foci szeretetén kívül hazai specialitásnak mondható a vízilabda-, a kézilabda- és a kajak-kenu eredmények élénk figyelemmel kísérése. A cégvezető sehol sem tapasztalt ekkora érdeklődést az említett sportágak iránt, mint itthon. Az eladásokból még egyéb szokásokra is lehet következtetni: például a futók számának jelentős növekedésére hívta fel a figyelmet a szakember – ez a Nike hathatós tevékenységének is köszönhető. Ez igen látványos változásnak számít hazánkban az elmúlt éveket figyelembe véve.

Tóth Attila - Fotó: Vémi Zoltán -->

Tóth Attila Nike