Komoly húzóerőt jelent a hazai hajópiacnak az elektromos hajók térnyerése a Balatonon: a forgalmazók becslései szerint minden második vízre tett jármű ilyen hajtással működik.
Az e-hajók térnyerését nemcsak az értékesítési darabszámok bizonyítják fényesen, hanem az is, hogy nagy nemzetközi gyártók már kifejezetten a magyar piacra fejlesztenek modelleket.
Mi sem jelezi jobban az elektromos hajók terjedését és ennek a szegmensnek a növekvő súlyát a „magyar tengeren”, mint az, hogy év elején megállapodást kötött a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) és a Balatoni Elektromos Hajózási Nkft. a vízi élményturizmus fejlesztése érdekében.
Ha tetszik, ha nem, az elektromos hajók a jövő meghatározó szereplői lehetnek a Balatonon a kedvtelési célú és a túrahajózás terén, ezt nem lehet figyelmen kívül hagyni
– mondta a Manager Magazinnak Holczhauser András, a vitorlásszövetség főtitkára. Az MVSZ becslései szerint a jelenlegi nyolcezres balatoni hajóállományból 12-13 százalék lehet az e-járművek részaránya. Ez nagyságrendileg 600 példányt jelent. Ennél azonban sokkal nagyobb ezek hányada az új forgalomba helyezések terén, hiszen a hajóértékesítéssel foglalkozó cégek vezetőinek becslései szerint nagyjából minden második-harmadik új hajó vitorla helyett elektromos hajtást kap.
Ennek okait Viszkei András, a Wia hajókat gyártó és forgalmazó Aqwia Kft. (és egyébként a Balatoni Elektromos Hajózási Nkft.) ügyvezetője így foglalta össze:
Bár a világon a kedvtelési célú hajók háromnegyede motoros, itthon a belvizeink egy részén, főleg a Balatonon nem lehet kedvtelési céllal belső égésű motoros hajót használni. Így a vitorlások mellett az elektromos hajók jelenthetik a hajózni vágyóknak az alternatívát.
Ugyanakkor az elektromos hajók gyors hazai terjedése nem csak a szabályozási környezetnek (a robbanómotoros hajók használati tilalmának) tudható be. „Ha kitekintünk a nemzetközi piacokra, akkor azt látjuk, hogy a hajóeladásokon belül a motoros hajók vannak többségben, nem pedig a vitorlások. Ez érthető is, hiszen
ezek kezelése jóval egyszerűbb – van bennük egy kormány és egy gázkar –, nagyjából úgy vezethetők, mint az autók.
Ez pedig nagyon megfelel annak a vásárlói igénynek, hogy kézben tudjuk tartani, uraljuk a birtokolt technikát” – világított rá a kérdés pszichológiai aspektusára Láng Róbert, aki a Beneteau vitorlások mellett a Power and Sail Kft.-n keresztül a Suncamper és a Luka elektromos hajók forgalmazásával is foglalkozik.
A teljes cikket a Manager Magazin májusi számában olvashatja
(Elektromos hullám a Balatonon)