Manager Magazin

Besenyei Péter: Fizikálisan még bírtam volna

Amit egy repülőgép tud, azt én a mai napig maximálisan kihasználom – mondta a Manager Magazinnak adott interjúban Besenyei Péter műrepülő világbajnok.

MM: Két éve vonult vissza a Red Bull Air Race-től. Nem hiányzik?

Besenyei Péter: Maga a versenyzés, a pályán való repülés hiányzik. Tulajdonképpen 46 éve repülök: 40 évet versenyeztem különböző repülősportokban, ebből tíz év volt az Air Race. Ezalatt egyfolytában úton voltam. Évekkel korábban úgy gondoltam, hogy 60 felett már nem akarok folyton úton lenni, szállodázni, éjjel-nappal e-maileket írogatni, csapatépítéssel, technikai gondokkal foglalkozni és így tovább. Most már azt mondom, hogy ebből elég.

Persze maga a repülés hiányzik, mert a pályán lenni nagyon jó, de szerencsére a budapesti futamok alkalmával minden évben van lehetőségem repülni a pályán, így ez egy picikét kárpótol.

Ráadásul az utolsó pár évben már azon kaptam magam, hogy nem voltam elég motivált, nem akartam bármi áron nyerni. 60 éves korban megérthető, hogy az ember már nem versenyez.

Egész életemben arról szólt a nyár és a hétvégék, hogy repülés, utazás és bemutató. Szeretnék mással is foglalkozni: horgászni, többet lenni a családdal, a párommal, a lányommal, a kutyáimmal
Fotó: REDBULL

A pályán való repülésen kívül van még valami, ami hiányzik ebből a bő négy évtizedből?

A repüléssel nem hagytam fel, meglehetősen sok bemutatón ott vagyok itthon és főleg külföldön. Tavaly is több mint 30 helyszínen repültem. Az idei naptár is betelik hamarosan. Ezekből már visszavennék, mert a családdal és a barátokkal töltött hétvégék hiányoznak.

Egész életemben arról szólt a nyár és a hétvégék, hogy repülés, utazás és bemutató.

Egy kicsikét szeretnék már mással is foglalkozni: horgászni, többet lenni a családdal, a párommal, a lányommal, a kutyáimmal. Szeretném a normális emberek életét élni.

Milyen tervei vannak, merre tart most?

Szeretnék minél jobban visszavonulni, minél kevesebbet vállalni, és sokkal több időt fordítani a magánéletemre. A terv az, hogy a gyeplőket jobban visszafogjam, de egyelőre ez még nem annyira sikerül.

Fizikailag bírta volna még a versenyzést?

Fizikálisan még maximálisan. Ebben a szakmában engem nem úgy ismernek, mint aki a legpuhábban és a leglágyabban repül.

Amit egy repülőgép tud, azt én a mai napig maximálisan kihasználom.

Inkább mentálisan fárad el az ember 40 év versenyzés után. És persze ott a vágy, hogy egy kicsit már mást is csinálna: több szabadidő, több idő a hobbikra és egyéb más dolgokra.

Fotó: REDBULL

Mik a legnagyobb veszélyek a levegőben?

Ha nem vagyunk tisztában önmagunk képességeivel, határaival és korlátaival, az a legnagyobb veszély. Rizikófaktor az időjárás, a műszaki meghibásodások és persze a saját magunk ostobaságai. Egy eseményt általában nem egy dolog okoz, hanem három-négy-öt rendkívüli helyzet kombinációja, és azokból szokott előfordulni a baleset.

Melyik a veszélyesebb, az eső vagy a szél?

A közforgalmi repülésben az eső, a köd, a felhő, az éjszaka nem befolyásoló tényező, hiszen műszerek alapján repülnek. A kisgépes repülésnél már veszélyes, ha romlanak a látási viszonyok, hiszen az alapján vezetünk. Ha a szél extrém erős, akkor az is okozhat kellemetlenséget, de én még nem találkoztam olyan széllel, hogy ne tudtam volna repülni vagy leszállni. Ezek a műrepülőgépek rendkívül jól irányíthatók, szerintem a szél nem ellenfél. Lehetnek extrém esetek, de nekem az elmúlt 46 évben nem volt ilyen.

A cikk a Manager Magazin áprilisi számában jelent meg

(Fizikálisan még bírtam volna, mentálisan fáradtam el)

Manager Magazin – HU

Manager Magazin műrepülés repülés Besenyei Péter