Nem heverte még ki a pénzügyi világválság hatását a kisrepülőpiac. A 90-es évektől egészen 2008-ig közel négyszeresére, ezer gépről évi négyezerre emelkedtek a kisgépeladások, az utóbbi évtizedben ugyanakkor egyszer sem haladta meg az értékesítések száma a 2500-at.
2016-ban összesen 2262 kisgép talált gazdára, az eladások összértéke pedig megközelítette a 21 milliárd dollárt
a General Aviation Manufacturers Association adatai szerint. Ez az eladások tekintetében 3 százalékos, a bevételeket illetően pedig 14 százalékos visszaesést jelent 2015-höz képest.
Továbbra is a dugattyúmotoros gépek a legnépszerűbbek, ebből a típusból 1019-et vásároltak világszerte, míg sugárhajtású kisgépből 661, légcsavaros gázturbinával ellátott járműből 582 fogyott tavalyelőtt. A kisgépeket még mindig az amerikaiak veszik leginkább, az értékesítések kétharmada – 1525 eladott repülő – e térségben koncentrálódik, míg Európa és Ázsia egyaránt az eladások mintegy tizedét adja.
A kisgéppiac királya továbbra is a sugárhajtású, dugattyús és légcsavaros repülőgépeket egyaránt gyártó Cessna.
A Textron vállalatcsoporthoz tartozó wichitai gyártó 479 kisgépet adott el tavalyelőtt, őrizve ezzel piacvezető szerepét. Közülük minden ötödik a legendás Cessna 172 Skyhawk modell volt, amelyből 1955-ös bevezetése óta több mint 44 ezer darab talált gazdára, több, mint bármely más repülőgéptípusból valaha. A Skyhawk ezzel minden idők legnépszerűbb repülőgépmodellje.
A négyszemélyes, dugattyúmotoros modell hatótávolsága mintegy 1200 kilométer, egy tankolással Budapestről legfeljebb Athénig, esetleg Amszterdamig repülhetünk vele, mindezt 230 km/h sebesség mellett.
A Skyhawkot ugyanakkor nem elsősorban technikai paraméterei, sokkal inkább könnyű kezelhetősége, megbízhatósága és megfizethetősége tette népszerűvé.
A Cessna gépén profi és hobbipilóták generációja tanult meg repülni, hosszú évtizedek óta a legnépszerűbb kiképzőgépnek számít. A 172-es egy speciális modelljét használja újonc pilótáinak kiképzésére és határainak légi megfigyelésére az Egyesült Államok légiereje is, de többek között az osztrák, a chilei és az ír haderő flottájában is megtalálható a modell. Egy új gép ára körülbelül 60 millió forint, használtan azonban már 10 millió forint körül is hozzá lehet jutni, részben ezért is a hobbipilóták kedvelt választása.
A Cessna és a Skyhawk legfőbb kihívója a Cirrus SR22, amely jelenleg a legtöbbször vásárolt kisgépnek számít kategóriájában.
Gyártásának szűk két évtizede alatt több mint hatezer darabot adtak el belőle, ezzel a 21. század legnagyobb számban gyártott kisgépe, maga mögé szorítva a Cessna legnépszerűbb gépét az utóbbi évtizedben. A négyszemélyes gép 330 km/h utazósebességével és közel 2000 km-es hatótávolságával és modern felszereltségével – köztük ejtőernyővel – egy valódi 21. századi civil repülőgép. Piaci ára is jóval borsosabb, mintegy kétszerese a Cessna legkedveltebb modelljének. Az oktatási és rekreációs célok mellett az SR22 népszerű a rövidebb kereskedelmi utak során is: legnagyobb flottáját jelenleg az ImagineAir amerikai légitaxi-társaság üzemelteti. A szaúdi légierő pedig éppen a Skyhawkokból álló kiképzőflottáját cserélte le SR22-esekre. A kisgéppiac jelenlegi legnépszerűbb gépéből 2016-ban 282, a tavalyi év első kilenc hónapjában pedig 202 talált gazdára, miközben a Cessna legendás modellje 100, illetve 75 eladást regisztrált ebben az időszakban.
A cikk a Manager Magazin áprilisi számában jelent meg
(Küzdelem a szűkülő piacon)