Manager Magazin

Címlapok és ami mögöttük van

A szépségipar kívülről látványos, az élet királylányosnak tűnik, ám belülről nézve kemény játékszabályok mentén játsszák. Fantasztikus személyiségekkel lehet találkozni, akik a fiatal lányokból kihozzák a maximumot.

A szépségipar velejárója, hogy a modellnek álló lányok szinte a gyerekszobából, nagyon fiatalon, nulla élettapasztalattal és bölcsességgel csöppennek a szakmába. Ezért kerül rájuk gyakran a „bélyeg”, hogy bár szépek, de ostobák. Idővel a lányok egy része „bölcsül” és elfogadja a szépészeti ipar játékszabályait és működési rendszerét, s vannak azok, akik nem azonosulnak teljesen ezzel a miliővel.

Engem, mint nőt, lenyűgöz a szépségipar, de mint ember, kevésnek tartom, szerintem felszínes szakma

– magyarázza Görög Zita modell, színésznő, tévés műsorvezető a Manager Magazinnak. Mint mondja, ez az ipar valójában egyfajta szakmunka, amely jól felépített illúziót árul. Hiszen egy egész csapat – stylist, sminkes, fodrász, PR-os, marketinges, fotós – dolgozik azon, hogy a címlapokon szereplő lányok istennőnek nézzenek ki, és a termék, melyet reklámoznak, csúcskategóriásnak tűnjön.

A divat remek dolog, és szólhat az önkifejezésről, de az már probléma lehet, ha valaki csupán egy márkás lábbelivel és öltözékkel próbálja kifejezni önmagát, nem pedig a gondolataival
Fotó: Hot!

Ennek a csapatmunkának köszönhető, hogy a „földi halandók” elhiszik, hogy egy jó sminkkel, frizurával, ruhával és cipővel ugyanazt a tökéletes hatást érhetik el. A divat amúgy remek dolog, és szólhat az önkifejezésről, de az már probléma lehet, ha valaki csupán egy márkás lábbelivel és öltözékkel próbálja kifejezni önmagát, nem pedig a gondolataival.

Kezdetben a fotósokkal még filmre dolgoztunk, ezért egy hetet várni kellett, amíg a képeket előhívták

– meséli Görög Zita. Hozzáteszi, akkoriban sokkal nagyobb profizmusra volt szükség, hogy jól mutassanak a fotókon, hiszen még nem létezett az a digitális technika, amellyel manapság már könnyedén „feljavítják” a képeket. „Meg kellett tanulnunk a modellszakma csínját-bínját, ismernünk kellett a megfelelő pózokat, mimikákat, a termékeket és a tervezők elvárásait” – mondja a modell-műsorvezető.

Úgy véli, akkortájt még könnyű volt úgynevezett „fehér lapnak” lenni, melyre az alkotók „felfesthették” ötleteiket,

ma már azonban a közösségi média felületein bárkiből lehet modell és címlaplány, és indíthat saját hírcsatornát.

A megrendelőknek az számít, ki mennyi lájkot gyűjt be, vagyis felhígult a népszerűség, amivel nehéz versenyezni. A fogyasztói szokások megváltozása és a social media hozadéka, hogy „mocskosabbá” vált a marketing. „Olyan mennyiségben ömlik ránk a sok reklám, hogy sokkal bonyolultabbá és kiszámíthatatlanabbá vált a szakma, s nekünk is át kell gondolnunk, mihez adjuk az arcunkat” – mondja Görög Zita.

AZ ÉV MODELLJE

A középiskolában művészeti drámatagozatra, majd később a Budapesti Operettszínház musical szakára járt. Eközben 1997-ben modellkedni kezdett. Első bemutatója Párizsban volt, Laetitia Castával. Huszonnégy országban dolgozott modellként, élt például az Egyesült Államokban, Olaszországban és Franciaországban is. Részt vett többek között a Montblanc, a Benetton és a Xoxo luxusmárkák világkampányaiban is. 2000-ben az év modelljének választották. Majd belefogott a filmezésbe, nemzetközi sikereit az Underworld filmekkel érte el, ezt követően sorozatokban is szerepelt. Itthon Goda Kriszta hívta a Cinematrix műsorvezetőjének, ezután következett az első három Megasztár. 2014 óta a Trendmánia című műsort vezeti.

A cikk a Manager Magazin májusi számában jelent meg

(Címlapok és ami mögöttük van)

Manager Magazin – HU

Manager Magazin Görög Zita szépségipar modellszakma