Manager Magazin

A kajakszobrász

Hobbiból lett hajóépítő, mára a nemzetközi szinten elismert KAPE kajak-kenu márka fűződik Kabai György nevéhez.

Tízezer verseny-, túra-, mini-, szabadidő- és tengeri kajak került már ki a keze alól az elmúlt 29 évben. Azoknak a versenyzőknek a zöme, akik komoly eredményeket értek el felnőttkorukban, KAPE kajakban kezdett el lapátolni gyerekként. Kabai „Gyuri bácsi” neve fogalom lett kajakosberkekben. A kezdetekkor maximum háromféle kajakot gyártott, napjainkban azonban mintegy negyvenféle készül a műhelyében. Nem gondolta volna, hogy idáig jut – meséli Kabai György a Manager Magazinnak. Mint mondja, amikor még egyedül, egy piciny, hatszor három méteres garázsban nap mint nap reggel hattól este tízig dolgozott, hetente csupán egy hajó készült el.

Kabai György
Fotó: Móricz-Sabján Simon

Eleinte magánszemélyeknek és amatőr versenyzőknek készítette a vízi járműveket, de „a vízen a hangok gyorsan terjednek”, hamar híre ment minőségi munkájának.

„Nem csináltam rossz hajókat, így egyre több megrendelés érkezett” – mondja. Felbukkantak az egyesületek és az ismert versenyzők is. Amikor sikerült nagyobb helyre költöznie és még egy embert felvennie, már heti két hajó elkészítése is összejött. Megszületett a KAPE kajak-kenu márka: a mozaikszó a KA, mint Kabai, PE, mint Pethő László evezőkészítő nevéből áll össze.

Kezdetben Gyuri bácsi célja az volt, hogy jó minőségű hajógyártó műhelyt tudjon kialakítani Magyarországon. Egyszer csak azonban arra lett figyelmes, hogy az ázsiai piacról kopogtatnak az ajtaján.

Úgy gondolom, híre ment a magyar kajak-kenu sikereknek világszerte

– véli. Hozzáteszi, nem tervezte, hogy a versenysportolók igényeit is kielégítse, ehelyett az utánpótlást és a szabadidős tevékenységként vízre vágyókat akarta kiszolgálni. Ahogy azonban egyre több megrendelés érkezett, úgy kellett a munkaidejét is kitolni. „Már nem tíz órát, hanem tizennégyet dolgoztam, de számomra ez nem jelentett problémát” – magyarázza, ám mint mondja, ez a szakmai alázat sok áldozattal is járt.

Eleinte magánszemélyeknek és amatőr versenyzőknek készített vízi járműveket, de „a vízen a hangok gyorsan terjednek”, hamar híre ment minőségi munkájának
Fotó: Móricz-Sabján Simon

Úgy látja, van fejlődési lehetőség a történetben. Két felnőtt fia profi módon viszi a marketinget, a kommunikációt, az anyagbeszerzést és a logisztikát. Ma már könnyebb a munkafolyamat, mivel az elmúlt 29 évben sokat változott a technológia is. A formatervezést azonban továbbra sem adja ki a kezéből. A manuális sablonok helyett ma már számítógépen lehet játszadozni a hajó alaptervével, majd farigcsálnak, fúrnak-faragnak, szobrászkodnak, és egyszer csak lesz belőle egy hajó.

Nem bonyolult dolog kajakot vagy kenut készíteni, rá kell szánni néhány évet, aztán megy ez!

– mondja Kabai Gyuri bácsi.

KABAI GYÖRGY

Gépészeti szakközépiskolát végzett. Már a középiskolában kajakozott, és a tanulás mellett eljárt egy hajóépítő műhelybe „nézelődni”. Érettségi után Szegedre költözött, ahol egy kőolajkutató vállalat egyik fúrótornyán dolgozott, majd kútjavítási technikus lett. Nem sokkal később rábízták a vállalat kajak-kenu sportszakosztályának vezetését. 1988-ban átnyergelt hobbijára, a kajak-kenu készítésre. Nem sokkal később megszületett a KAPE márkanév. Szabadidejében régi autókat épít újjá.

A cikk a Manager Magazin július-augusztusi számában jelent meg

(A kajakszobrász)

Manager Magazin – HU

cégvilág Manager Magazin Kabai György KAPE kajak-kenu