Manager Magazin

A bakancslistagyáros

Sokat tud az elit utazási szokásairól, de nem beszél róla, mert az ügyfelek bizalmából él. Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének új elnöke húsz éve igazgatja az OTP Travelt. Az egyik legsikeresebb hazai utazási iroda vezetője ráadásul úgy véli, az internet nem elveszi, hanem segíti a munkájukat.

A cég vezetőjeként nem sok ideje marad utazásra, évente egy-egy nagyobb szakmai vásárra azonban elmegy, hogy inspirálódjon és naprakész maradjon az újdonságokat illetően. Utazik akkor is, ha termékfejlesztés előtt áll a cége, például ha charterjárat indítását tervezik. És mindig útra kel akkor is, ha olyan rendkívüli esemény történik, ami miatt ott kell lennie a helyszínen. Például jó néhány éve egy tengerparti város egyik szállodájában robbantás történt. Molnár Judit akkor sem tétovázott, azonnal felült a repülőgépre, hiszen 180 utasuk volt az üdülőhelyen, és meg kellett bizonyosodnia, hogy biztonságban vannak-e, és folytathatják-e a charterjáratot. Stratégiai döntések előtt és kritikus helyzetben, amikor az első számú vezetőre a helyszínen van szükség, megy, de study tourokra már régen nem jut el, azokra a kollégáit küldi szívesen.

Néhányszor már biztosan körül utazta a Földet – gondolja a kívülálló róla, a hivatásos utaztatóról. Ő azonban azt mondja, nem tartja számon a megtett kilométereket, szerinte vannak nála sokkal nagyobb csúcstartók. Mindazonáltal – teszi hozzá – a munkájának és az érdeklődési körének köszönhetően eddig körülbelül nyolcvan országban járhatott már.

Fotó: Móricz-Sabján Simon

Nem lehet túl hosszú a bakancslistája annak, aki ennyi helyre eljutott. Vagy épp fordítva van? Molnár Judit erre csak annyit mond, hogy két nagy vágya van: eljutni a Galápagos-szigetekre, mert mindenekelőtt állat- és természetszerető, a másik bakancslistás álma pedig az, hogy lássa az aurora borealist. A természetben lenni, nézni a csillagokat, az állatokat, vagy kerékpározni a Duna völgyében – neki ez a kikapcsolódás.

Huszonévesen még másként utazott, hiszen elsősorban az építészet, a festmények, szobrok foglalkoztatták. Firenzében az Uffizi képtárban képes volt órákat eltölteni. Művészettörténésznek készült, mindent látni akart, amiről olvasott. Ma, ha elutazik valamelyik külföldi városba, a képtárak mellett szívesen kimegy a helyi piacra, és kíváncsian szemléli az ottani emberek életét. Operarajongó, ha csak teheti, elutazik Salzburgba és Veronába a fesztiválokra.

Évek óta a turizmus egyik legbefolyásosabb embere, az általa vezetett cég pedig az üzleti és politikai élet prominenseit is utaztatja. Molnár Judit biztosan tudna mit mesélni. Tudna – nem is tagadja, de soha nem teszi, és ezt azok is tudják róla, akik rá és a munkatársaira bízzák a szabadidejük megszervezését. A diszkréció és a hitelesség egyaránt fontos ebben a szakmában. Az OTP Travel bevételeinek jelentős részét már az a fajta személyre szabott utazásszervezés teszi ki, amikor elfoglalt üzletembereknek, baráti társaságoknak, családoknak ajánlanak utakat az egyéni kívánságuk figyelembevételével. Ez a fajta utazásszervezés, a partnerekkel, a kiemelt ügyfelekkel való személyes kapcsolattartás, a szakmai szövetség elnöki tisztével együtt járó feladatok és kötelezettségek sokasága rendkívül sok időt igényel. Molnár Judit nagyon elfoglalt ember, mégis mindig elérhető, minden telefonra válaszol. Mint mondja, napközben igyekszik lehetőleg mindenkinek a rendelkezésére állni, aminek persze az a következménye, hogy sok munka estére marad, de ez a vezetői lét velejárója – vallja. És azt is, hogy ne magunkat vegyük komolyan, hanem a munkát. Dédnagyanyja mondása szinte ars poeticája lett, miszerint a jó szónak semmi nem szegi szárnyát. Családjában alapelv, hogy figyelnek egymásra és igyekeznek nem megbántani a másikat. Amikor vezető lett, nehézséget is okozott neki, hogy megmondja, ha valaki valamit elrontott, de aztán rájött, ha nem teszi, elveszi az illetőtől a javítás lehetőségét. Mindig konszenzusra törekszik, és soha nem érzi szükségét annak, hogy felülkerekedjen a másikon.

CSÁNYI SÁNDOR CSAK JÓT AKART HALLANI

Az idő és a hatékonyság rendkívül fontos szempont egy olyan cég ügyvezetőjének, mint a 2018-ban 18,6 milliárd forintos árbevétellel zárt OTP Travel. Ráadásul ez az eredmény még az újabban igen jól prosperáló turizmuson belül is kiemelkedőnek számít. Húsz éve, amikor Csányi Sándor kinevezte Molnár Juditot az OTP Travel élére, egyetlen kérése volt hozzá. Az, hogy csak jót halljon a cégről. Az elmúlt két évtizedben az egyik piacvezetővé nőtt utazási iroda vezetője úgy véli, hogy mind a szolgáltatásaik színvonalát, mind a cég eredményességét illetően sikerült ezt megvalósítaniuk.

A kihívások sokszor kívülről érkeznek, mint például a digitalizáció, melynek hatására sokan már rég megkongatták a vészharangot az utazási irodák fölött. Molnár Judit azonban nincs kétségbeesve, tapasztalatból mondja, hogy utazási irodákra szükség van. Olyan utakat kell ajánlani, amelyeket magánemberként nem vagy nehezen lehetne megszervezni. Távoli, egzotikus úti célokat például, ahol más a kultúra, ahol nehezebb a tájékozódás még egy idegen nyelven jól beszélőnek is. Ráadásul az utóbbi időben felértékelődött az a biztonság, amelyet az utazási irodák tudnak nyújtani. Kétségtelen, hogy az internet gyakran ellenük dolgozik. Előfordul, hogy az utas bemegy az irodába, ahol útvonalat és útitervet készítenek számára, majd kiderül, hogy mindent lefoglalt magának a világhálón. Az ilyen eseteknek érthetően nem örülnek egyetlen irodában sem, de tudomásul kell venni, hogy az internetnek köszönhetően az emberek egyfajta utazási szakértővé váltak, viszont minél bonyolultabb útról van szó, annál inkább szükség van a tapasztalt szakemberekre – szögezi le Molnár Judit. Mindemellett – illetve ezzel összefüggésben – hiszi, hogy az innováció elengedhetetlenül fontos és komfortossá teszi az életet, ő maga is napi szinten használja a telefonjára letöltött légitársasági, szállásfoglaló, GetYourGuide, taxis és a BKK futár applikációkat, mobiltelefonon adja fel a csekkeket, használja a Smartbankot, a Simple-t, és természetesen van saját OTP Travel applikációjuk is.

A cikk a Manager Magazin májusi számában jelent meg

(A bakancslistagyáros)

Manager Magazin – HU

OTP Travel Magyar Utazási Irodák Szövetsége turizmus Manager Magazin utazás