Manager Magazin

Gyógyító üzletasszony

Se üzleti modellje, se vezetői, se marketingtapasztalata nem volt, viszont nagyon sokat tudott a gombák gyógyító hatásáról. Szabó Nikolett kutatóból lett üzletasszony, terméke, a Naja Forest gyógygombakivonatból készült termékcsalád promóciójáért végül a Magyar Marketing Szövetség díjazta.

1993-ban a Stuttgartban rendezett atlétikai világbajnokságon a kínai sportolók kilenc világcsúcsot döntöttek meg a hernyógomba segítségével. Bár sokszor támadták őket, a kínai csapat tagjai nem tiltólistás, szintetikus hormonokat „toltak” magukba a siker reményében, hanem a természetben található gombák közül egyet. A kínai hernyógomba végül a sportolók egyik természetes és legális „doppingszerévé” vált, amelyet az ázsiai kultúra évezredes gyógynövényei között tartanak számon, s a tradicionális kínai medicina több mint 2000 éve használja.

De nem kell elmenni egészen Kínáig vagy Japánig, itthon is több olyan gombafajta él, amelynek az emberi szervezetre ható kedvező hatását tudományos kutatások bizonyítják.

Ilyen például a pecsétviaszgomba – nevezik a „hosszú élet titkának” is –, amelyben több mint kétszázféle hatóanyag található – magyarázza Szabó Nikolett táplálkozástudományi kutató, a 2013-ban létrejött Gyógygomba Kutatólabor Kft. alapítótulajdonosa, a Naja Forest bio folyékony gyógygombakivonatok étrendkiegészítő-család ötletgazdája a Manager Magazinnak.

Gyógyító gombák a Kárpát-medencéből

Mint mondja, a gombákkal való gyógyítás elsősorban a keleti és az indián kultúrából ismert, pedig csak a Kárpát-medencében mintegy 39 olyan gyógyhatású gombafaj létezik, melyet a népi orvoslásban is alkalmaznak. A győri kutatólabor élelmiszerüzemében termesztett fajokból folyékony kivonatokat állítanak elő, s jelenleg mintegy 2500 terméket készítenek havonta. Emellett pecsétviaszgomba-termesztésbe kezdtek az osztrák partnerük által biztosított biotermesztőzsákokon. A termékek egyedisége abban rejlik, hogy saját fejlesztésű gyártástechnológián keresztül érik el a gomba leghatékonyabb, folyékony állagát.

„Nagyon szeretek gyógyítani, de nekem is csak menet közben »esett« le, hogy mekkora csoda van a kezemben”
Fotó: Móricz-Sabján Simon

A Naja márkanév a navajo (navahó) indián népcsoporthoz köthető. Ugyanis az indián gyógyítók is azt állítják, hogy a fizikai betegségeknek lelki síkja van, tehát a test mellett a lelket is gyógyítani kell. „S a gombák pontosan ezt teszik: a lelket, testet egyaránt gyógyítják” – mondja Szabó Nikolett. Induláskor azonban még kevés információ állt rendelkezésére a hatóanyagokról és a formula hatásáról. Hiszen ilyen állagú gombakészítmény ez idáig nem létezett. „Nekem kellett rájönni, hogy egy betegségnél mit adok, és azt hogyan dozírozom (adagolom – a szerk.).”

Tudás köré épített üzlet

Üzleti modellje, cégvezetői tapasztalata, marketingismerete nem volt, így a vállalkozását építette megszerzett tudása köré: azaz ő lett maga a cég. Amikor a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karának közegészségügyi-járványügyi felügyelő szakán táplálkozástudományi szakirányon tanult, rengeteg mérési eredményt gyűjtött össze arról, hogy milyen rossz a magyar lakosság egészsége. Szeretett volna ezen változtatni.

A győri kutatólabor élelmiszerüzemében termesztett fajokból folyékony gombakivonatokat állítanak elő, s jelenleg mintegy 2500 terméket készítenek havonta
Fotó: Móricz-Sabján Simon

Egy véletlen találkozás alkalmával jött össze párjával, Nagy Ferenccel, aki por állagú gombakapszulákat hozott Ausztriából Magyarországra. Nem gondolkoztak sokat, hamar megalapították közös vállalkozásukat. Szabó Nikolett már korábban is tisztában volt a gombák gyógyító képességével, de nem kapszulás formában akart velük foglalkozni. Tudta, ha sikeres akar lenni, nem újabb tucattermékkel kell előrukkolnia az amúgy is telített piacon, hanem valami egyedivel, valami különlegessel. Kitalálták, készítsék el folyadék formájában a táplálékkiegészítőt.

„Ahhoz viszont szükség volt üzemre, gépekre, engedélyekre, de pénzünk nem volt” – meséli Szabó Nikolett. Kapcsolati rendszerének köszönhetően viszonylag hamar ráleltek az üzemhelyiségre, de csak nagyon lassan tudták a vállalkozásukat építeni. Egyetlen desztillálógéppel kezdték, és saját vagyonukból mindössze kevéske alapanyagra futotta.

Nulla marketingtudásom volt, nem ismertem a marketingcsatornákat, számomra rejtély volt, hogyan tudjuk megismertetni másokkal a termékeket

– emlékszik vissza a kezdetekre. Egy évig éjjel-nappal kísérleteztek a folyékony formulával. Szabó Nikolett az egyetemen szerzett minden kutatói tudását bevetette, fél év után azonban eljutott arra a pontra, hogy feladja, mivel az elegy állandóan megromlott. „Egy év múlva azonban megtaláltam, mi hiányzik” – mondja. A prototípus összeállt, de kellett egy professzionális kutatás a termék mögé, amellyel igazolható a gyógygombaszirup hatékonysága. Csakhogy az izotópos vizsgálatok nagyon költségesek, több tízmillió forintba kerülnek. Arra viszont pénzük még nem volt. Legelőször nem hitt bennük senki, csupán egy magyar kutatócég, amely baráti áron, hétmillió forintért elvállalta a kisállatokon végzett izotópos elemzést.

2019.03.12. Szabó Nikolett, Naja Forest Gyógygomba Kutatólabor Kft. Fotó: Móricz-Sabján Simon
Fotó: Móricz-Sabján Simon

„A világon mindössze ez az egyetlen kutatás történt, amelyet cukorbetegségre végeztek patkánycsoporton a gomba hatóanyagaival, s az eredmények azt bizonyították, 12 nap alatt visszafordíthatók a diabétesz tünetei” – magyarázza a kutatónő. A világ növényei közül a gomba az egyetlen olyan faj, amely többek között a cukorbetegség gyógymódját is beprogramozta magába – emeli ki.

Csoda a kézben

Amikor beérkezett egy ötezer darabos megrendelés, még mindig nagyon piciny volt az infrastruktúrájuk. „Ekkora töltőkapacitásra nem voltunk felkészülve, mivel egyetlen membrános ipari töltőgép sem bírta kezelni a vizkózelegyű szirupot” – húzza alá. Jöttek hát a barátok, családtagok, és együtt, tölcsérrel töltötték meg az ötezer üveget. Az eset után folyamatosan keresték a megoldást a töltésre, végül egy mézgyártótól érkezett az ötlet, hogy Svájcban csináltassanak hasonló töltőgépet, mint amilyet a mézhez használnak. A hírük szájról szájra járt, lassacskán megtalálták őket a vásárlók, s egyre több kedvező visszajelzést kaptak. Mint mondja, a termékkel együtt fejlődött ő is, mind többet tanult a betegségekről és a gombák hatásairól.

Nagyon szeretek gyógyítani, de nekem is csak menet közben »esett« le, hogy mekkora csoda van a kezemben

– fejtegeti Szabó Nikolett. Sok-sok nehézség ellenére az indulás után két évvel, 2015ben termékeik népszerűvé váltak a piacon, felfutott az értékesítés, ez pedig végre lehetővé tette az üzem korszerűsítését. 2018-ban a Magyar Marketing Szövetség a sikeres, hatékony marketingmegoldások és azok széles körű népszerűsítésének kategóriájában jutalmazta a Naja gombacsalád promócióját. „A gyógyszerészet egyszerűsítő elvével ellentétben a mi titkunk az, hogy nemcsak bizonyos részeket, hanem minden hatóanyagot kinyerünk a gombából – mondja Szabó Nikolett. – A gombákat ugyanis nem lehet leutánozni egy-egy vegyülettel, ez az egyetlen olyan növény, amely nem hagyja magát bedobozolni.”

A cikk a Manager Magazin májusi számában jelent meg

(Gyógyító üzletasszony)

Manager Magazin – HU

Manager Magazin Naja Forest Szabó Nikolett gasztronómia