Manager Magazin

Műlábbal a kifutón

A 21. század hozta meg a forradalmi változást: ma már egyre elfogadottabb, ha egy vitiligós, látás-, mozgássérült vagy Down-kóros fiatal a kifutón vagy magazinok címoldalán mutatja meg magát.

A szánakozás ideje lejárt – nyilatkozza egy interjúban az alig látó, csinos fiatal énekesnő. Aki ma már diplomás, stylistok öltöztetik, és négy oldalt szentel neki az egyik hazai bulvárlap. Más időket élünk, aminek örülni kell. Vitiligós, látás- és mozgássérült, Down-kóros – többnyire nők – nyilvános szereplésének drukkolhatunk. Bár ma is előfordul, hogy egyesek felháborodnak azon, hogy a lapokban vagy a kifutón megmutatják magukat, ahelyett, hogy rejtőzködnének.

De szerencsére a folyamat elkezdődött és megállíthatatlan. Ebben a médiának pozitív kulcsszerepe van. Reklámfilmekben látunk vitiligós – pigmenthiánnyal élő – szereplőket. Jon Hammnek, a Mad Men sorozat világhírű főszereplője bőrének fehér foltjait korrektorral eltüntették. A sorozat ugyanis az ötvenes-hatvanas években játszódik, amikor még nem viselték el a másságot.

A filmek sokat tehetnek az elfogadtatásért, miközben dogmákat is elültethetnek a fejekbe. Dustin Hoffmann emlékezetesen játszotta el az Esőembert, de utána sokan azt hitték, hogy minden autista matekzseni.

A 21. század hozta meg az igazi forradalmi változást. A 2020-as kollekciókat felvonultató New York-i divathéten a Lulu et Gigi gyermekruházati márka a modelljei közé beválogatott egy kilencéves, két műlábat viselő kislányt is. Daisy-May Demetre lábát születési rendellenesség miatt 18 hónapos korában amputálni kellett. Kate Grant pedig Észak-Írországból származik, de hamarosan az egész világ megismeri majd mint kozmetikai momodellt. A Down-szindrómás lányra a Brand Cosmetics márka figyelt fel.

Fotó: Getty Images

Már tinédzserként megkoronázták a Teen Ultimate Beauty Of The World nemzetközi szépségversenyen.

Mikayla Holmgren egyike volt azon 51 versenyzőnek, aki az egyesült államokbeli Minnesota legszebbjének járó címért versenyzett.

Már 2015-ben jelentkezett a Miss Amazing versenyre, ahol különleges lányok mérettettek meg, és ő vitte haza a koronát. Mindez – rajta kívül – sok ezer családnak okozott örömöt: Amerikában évente hatezer Down-kóros baba születik. Az ausztrál Stuart 21 Reasons Why elnevezésű új márka pedig egyre sikeresebb. A tervező maga is Down-kóros. A márka nevében feltűnő szám a kórt kiváltó 21. kromoszómapár hibás osztódására utal.

A hazai szemlélet alakításában is jelentős szerepe van a médiának.

Amikor egy Down-kóros gyermek híres édesanyjával együtt címlapra kerül, az nagyban segíti az elfogadást.

A mozgássérültek Magyarországon sok helyütt még nem tudnak feljutni a buszra, a vonatra, lift sincs mindenütt, bár az akadálymentesítés mint fogalom egyre elfogadottabb. De az, hogy szépségversenyt rendeznek számukra, már jelzi, nem fosztják meg az élet örömeitől ezeket a szép és ifjú nőket. Az, hogy női magazinok címlapján baleset következtében combamputált fiatal, gyönyörű nő, Lukoviczki Réka látható, fontos jelzés. A hölgy blogger, legszívesebben újra futna, beutazza a világot, és arra is van kedve, hogy eldöntse, miképpen öltöztesse fel szuperkorszerű elektronikus műlábát: csipkésre vagy sportosra.

A manökenek, amióta világ a világ, akkor váltak boldog emberré, ha tudomásul vették, hogy ez a karrier az esetek 99 százalékában rövid életű. Fontos tehát, hogy reflektorfényes szerepléseik idején nagyon vigyázzanak magukra, és ekkor készítsék elő – okosan – a további életüket. Ugyanakkor ez a pár év megerősítheti őket abban, hogy képesek lesznek rá.

A cikk a Manager Magazin októberi számában jelent meg

(Műlábbal a kifutón)

 

Manager Magazin – HU

kifutó műláb film divat Down-szindróma fogyatékosság