Manager Magazin

Mindenki horgász, csak van, aki később kezdi

Lassan harminc éve megkerülhetetlen szereplője a magyar horgászcikkpiacnak az Energofish. Pál István, a vállalat vezérigazgatója szerint a sikerük titka az alkalmazkodás, mind az üzleti életben, mind a marketingben.

Elhivatottság és alkalmazkodás – válaszolta a manager magazin kérdésére Pál István, az Energofish Kft. vezérigazgatója,

amikor azt kérdeztük, mi lehet a lassan harminc évre visszatekintő sikeres múlt titka. A vállalat ugyanis 1992 óta van jelen a magyarországi horgászcikküzletben, és a jövőben sem tervezik alább adni a közel húszszázalékos piaci részesedésüket.

Az elhivatottság magától értetődő, azonban Pál István lelkesen magyarázza az alkalmazkodási képességet mintstratégiát:

„Mindig megjelenik valami új, amit a horgászok ki akarnak próbálni, ez különösen igaz a csalikra. Aki botot fog a kezében, az nem akar mást, mint halakat fogni, és ehhez mindig a legjobb és legújabb csalikat keresi, s ha ez változik, akkor a felszerelések is változnak, legyen szó az orsókról vagy a botokról. Mi követjük ezeket a trendeket, és alkalmazkodunk a változásokhoz.”

Fontos a marketing

Az Energofish azonban nemcsak a horgászok szokásait követi nyomon, hanem a világban beálló változásokat is, ami különösen igaz a marketing területére. A vállalat vezetője megjegyezte:

tíz évvel ezelőtt a marketingre szánt pénz még közel kilencven százaléka a két akkori legnagyobb horgászújsághoz vándorolt, ma a hirdetési kiadások ötven százalékát az internetes reklámokra szánja a vállalat.

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy mire a legbüszkébb Pál István. Mint mondta, számára a legnagyobb örömöt az jelenti, hogy megmaradtak annak, aminek indultak: olyan üzletnek, ahol a horgász mindent megtalál, amire csak szüksége lehet, az orsóktól kezdve a botokon át egészen a csalikig. Ám nem csak ezek pihennek a polcon, Pál István ismerteti, hogy különböző ajándéktárgyakat is árusítanak, amelyekre elmondása szerint a kereslet főleg a nagyobb ünnepek előtt nő meg. Továbbá

olyan „outdoor” termékek is találhatók náluk, amelyekre egy horgásznak szüksége lehet, mégsem minősül klasszikus iparági árucikknek. Ilyenek a különböző, kempingezéshez használt felszerelések, illetve ruházati cikkek, valamint a horgászjegyek.

A cég igazgatója azt is elárulta, hogy átlagosan 8500 forint a kosárérték, de ebbe beletartozik a pár száz forintos csonti és a több százezer forintos bot is. A legdrágább horgászbotért – amilyet általában versenyzők használnak – pedig közel 1,3 millió forintot kell kifizetni a vevőnek. Az említett „drágaság” pedig nem más, mint egy tizenhárom méter hosszú rakós bot.

Pál István
Fotó: MM

A vállalkozás 120 ember számára biztosít munkát, közvetve pedig majdnem ezernek. Magyarországon magas a horgászok száma: több mint félmillió ember szokott damilt fűzni az úszóra, többségük férfi.

Saját kutatások szerint a horgászok 95 százaléka férfi, inkább középkorú vagy nyugdíjas, persze sok hölgy szerette már meg az orsók és szákok világát

– mutatott rá a szakember.

Küldetés

Pál István küldetésének tartja, hogy megszerettesse a fiatalabb generációkkal is a pecázást. Az európai trendekkel ellentétben Magyarországon emelkedik a gyermek horgászok száma. Meglátása szerint túl sok telefont és tabletet nyomogatnak a mai srácok, ezáltal teljesen elszakadtak az anyatermészettől. „Egy horgászszéken ülve sokkal könnyebb visszatalálni a természetbe,

mint bármilyen telefon segítségével. Amúgy is azt vallom: nincs olyan ember, aki nem horgászik, olyan van csak, aki később kezdi el ezt a sportot.” A közel hárommilliárdos forgalmat lebonyolító vállalatnak azonban más célkitűzései is vannak:

szeretnének kilépni Nyugat-Európába, majd az öreg kontinens meghódítása után a tengerentúlon is meg kívánják vetni a lábukat.

Az Energofish neve azonban eddig sem csengett ismeretlenül külföldön, a régió számos országában már jól ismert a

cég. Romániában huszonöt százalékos a vállalat piaci részesedése, Csehországban Szlovákiában csak öt éve indultak, cél a tízszázalékos szelet elérése három éven belül.

Az áruk értékesítésén kívül versenyeket is szokott szervezni az Energofish, ezeket főképp a vidéki kiskereskedői partnerek

szervezik meg, de névadó szponzorként jó pár pontyozó- és pergetőversenyen is lehet találkozni a cég lógójával – ez a támogatás már hosszú évek óta fennáll, mondja Pál István. Tapasztalatai szerint a kelet-középeurópai régióban hazánkban rendezik alegtöbb versenyt, s ennek megfelelően a legtöbb horgászegyesület is itt található: közel ezres nagyságrendű számról van szó.

Kétszáz partner

A vezető beszélt a cég beszállítóiról is: több mint kétszáz partnerük van, a legnagyobb számban kisebb-nagyobb hazai manufaktúra, de számos külföldi gyártóval is kapcsolatban állnak, ami a jelenlegi helyzetben nehézségeket okoz.

Magyarországon és Európában ugyanis gyakorlatilag nem készítenek horgászbotokat – elsősorban csalikat és kisebb horgászkészségeket állítanak elő hazánkban –, a legnagyobb gyártó Kína, a koronavírus miatt pedig nagyon sok szállítmány késik vagy el sem készül az előre leegyeztetett időpontra

(legalábbis az interjú elkészültekor, márciusban – a szerk.).

Pál István rámutatott, hogy a világszintű járvány még olyan szegmensekben is problémákat okozhat, mint a horgászat. Megjegyezte, hogy az olasz beszállítók rakománya is késik a karanténok és a lezárások miatt. Emellett február elején elmaradt egy kínai szakmai fórum is, de reményei szerint a júniusi, Prágában tartandó kiállítás megrendezésével már nem lesz probléma. (Ezt az eseményt már kétszer is megrendezték hazánkban, 2009-ben, illetve 2017-ben.) Az ilyen szakmai kiállításokon és börzéken díjazzák a szakma cégeit, és az Energofish nem szokott üres kézzel távozni. Kiemelte: eddig hat-hét díjat zsebeltek be, de még mindig elégedetlenek, hiszen szeretnénekminél több elismerésben részesülni, ezért dolgoznak megfelelő elhivatottsággal és alkalmazkodási képességgel, azokkal a tulajdonságokkal, amelyekkel már lassan harminc éve a hazai horgászcikkpiac megkerülhetetlen szereplőjének számítanak.

A cikk a Manager Magazin áprilisi számában jelent meg

(Mindenki horgász, csak van, aki később kezdi)

Manager Magazin – HU

Pál István horgászat Energofish