Pénz- és tőkepiac

Vietnámi vírus bénítja a Nike-t

Árfolyamzuhanás volt a reakció a Nike vártnál gyengébb negyedéves gyorsjelentésére, de az esésben azt is közrejátszott, hogy a világ vezető sportfelszerelés-gyártója felkészületlenül, megfelelő árukészlet nélkül vág neki a karácsonyi szezonnak.

A Nike 12,25 milliárd dolláros bevételt ért el 2022-es üzleti évének augusztussal zárult első negyedévében, ez 16 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi időszakét, viszont 200 millió dollárral alacsonyabb a Refinitiv elemző konszenzusánál. A csütörtöki piaczárás után közzétett gyorsjelentésben 1,84 milliárd dolláros nyereségről adnak számot, amely a bázisidőszakét 23 százalékkal haladja meg. Az egy részvényre eső nyereség, azaz az EPS 1,16 dollárra jött ki, szemben az egy évvel korábbi 95 centtel, illetve a Wall Street 1,11 dollárról szóló várakozásával. A bruttó marzs az egy évvel korábbi 44,8 százalékról 46,5 százalékra javult. 

Fotó: dpa Picture-Alliance/AFP

A legdinamikusabb, 31 százalékos növekedést az Ázsiai-Csendes-óceáni régiót Latin-Amerikával egybefogó kereskedelmi egységükben érték el, ahol a Kína nélkül számított forgalom 1,46 milliárd dollárra bővült.  S ha már Kína: a hsziancsingi állítólagos rabszolgamunkával termelt gyapot felhasználása körüli botrány nem tett jót az eladásoknak, a cég termékei ellen hirdetett bojkott ugyan elülni látszik, de a Kínából származó 1,98 milliárd dolláros bevétel és az éves bázison egy százalékos gyarapodás aligha kerül fel a Nike dicsőségtablójára.

Európa, Közel-Kelet és Afrika területi egysége viszont 8 százalékos pluszt 3,31 milliárd dolláros forgalmat produkált.

A sportszergyártó számára kiemelten fontos hazai, azaz észak-amerikai piacon viszont 15 százalékos volt az előrelépés és a 4,88 milliárd dollár folyt be a kasszába. A Nike-hez tartozó Converse sportszermárkára sem lehetett különösebb panasz, bár 7 százalékkal 629 millió dollárra gyarapodott bevétel kiemelkedőnek éppenséggel nem mondható.

A cég a negyedév során 1.2 milliárd dollárt juttatott vissza részvényeseihez.

Az – amely immár folyamatosan tizenkilencedik éve emelkedik, 435 millió dollár volt, a bázisnál 13 százalékkal magasabb. A 2018 júniusában elindított, négy éves, 15 milliárd dollár összértékű részvény-visszavásárlási program keretében a tárgyidőszakban 742 millió dollárt költöttek el erre a célra, 4,8 millió részvényt bevonva ezzel a piacról. Túl jól azért nem állnak a programmal, hiszen a harmadik év leteltével is csak 54,8 millió részvényt „szereztek vissza”, 5,4 milliárd dollár értékben.  

A gyorsjelentésre a világ legnagyobb sportfelszerelés-gyártójának árfolyama 5 százalékkal gyengült piaczárás utáni kereskedésben. A Nike az elmúlt négy év egyik nagy nyerteseként megháromszorozta az árfolyamát, igaz idén már tempót váltott, a csak 14 százalékot szedett fel magára a kurzus.

Az árfolyamesés egyrészt a vártnál alacsonyabb forgalommal függ össze és azzal, hogy a befektetők nem látják elégségesnek a Nike felkészülését a közelgő karácsonyi szezonra. 

Készleteik az egy évvel korábbi szinten vannak, s a céget az ellátási zavarok súlyosan érintik.

Elég arra gondolni, hogy a járvány délkelet-ázsiai rohamos terjedése miatt két hónapra leállt a munka a Nike cipőinek mintegy felét gyártó vietnámi üzemeikben. Az sem vigasz, hogy a fő rivális Adidas is hasonlóképpen járt. Ennek fényében viszont már a júniusban hangoztatott, 2021 hátralévő részére szóló kincstári optimizmust is át kell értékelni.

sportszergyártás Nike
Kapcsolódó cikkek