A piacon régóta folyamatosan téma a magyar logisztikai cég nemzetközi terjeszkedése. A társaság menedzsmentje lassan csepegtette az információkat a nemzetközi piacra lépésről. Ami korábban kiderült, hogy a terjeszkedést a nagy növekedés előtt álló környező országokban képzelik el, ottani cégek felvásárlásával, elsősorban már meglévő partnereik külföldön való kiszolgálására.

A logisztikai kultúra a környező országokban hasonló a hazaihoz, Szlovákiában szinte teljes az egyezőség. Szerbiában, Horvátországban ugyan vannak modern, jól működő szolgáltatók, a piac potenciálisan azonban nagy növekedéssel kecsegtet, és a csehországi lehetőségeket is figyelik a cégnél – mondta a VG Podcastnak a Waberer’s Nyrt. vezérigazgatója.

Fotó: Kallus György

 

A terjeszkedéssel kapcsolatos új konkrétum, hogy február első két hetében Horvátországban, és Szerbiában már konkrét cégekkel tárgyal majd a Waberer’s menedzsmentje a felvásárlásról – hangsúlyozta Barna Zsolt. A külföldi jelenlét súlyát jól mutatja, hogy 2025-re az elfogadott stratégiában 80-100 millió eurós árbevétellel számolnak, míg a csoport bevételeit 800 millió euróra teszik.

Idehaza – habár sok jól működő közepes méretű szereplő van a piacon – nem feltétlenül tervez felvásárlást a Waberer’s, inkább partneri szerződésekkel képzelik el a növekedést, és csak kiemelt esetben történhet akvizíció.

Az ellátási láncok hektikusságát jól mutatja, hogy idén részben elmaradtak a karácsonyi leállások a cégnél, a két ünnep között a flotta 15-20 százaléka üzemben volt, ami sohasem látott arány. Persze a költségek is emelkedtek, elég az AdBlue adalékanyag átárazódására gondolni – hangsúlyozta a logisztikai társaság vezérigazgatója. Barna Zsolt úgy véli, az év során jelentkező ellátási hiányok miatt fennálló kieséseket akarták pótolni megrendelőik, ugyanis a partnereik szinte mindegyike nagyobb szállítási igényt jelzett az év végén, mint amire előzetesen számítani lehetett. Összességében tehát a piac jóval hektikusabb lett, a szezonok eltolódtak, ugyanis az év vége mellett a november is nagyobb forgalmat hozott a megszokottnál, viszont a nyár vége, és az október csendesebb volt.

Közvetlen kapcsolatba került a fogyasztókkal a Waberer’s, miután elindította házhoz szállítási szolgáltatását. Barna Zsolt szerint céljuk, hogy egészen a gyártósortól a végső felhasználókig a Waberer’s logisztikai láncát vegyék igénybe megrendelőik. A házhosszállítási piac évi 2 százalékkal növekszik, és a vezérigazgató arra számít, hogy ezen a területen is jelentős átalakulás, konszolidáció várható az elkövetkező időszakban.

Fontos célkitűzés az is, hogy a mostani 16 százalékról 50 százalék fölé tervezik növelni a valamilyen szempontból speciális szállítási igényű áruk részarányát az összes transzporton belül, ami nagyobb profittermelést tesz lehetővé.