A Szegeden nagyberuházást tervező BYD éppen a napokban jelentette be, hogy a magas presztízsű és nagy haszonnal értékesíthető luxuskategóriában erősít és javít a nyereségességén, megfelelve a befektetői kívánalmaknak. A luxus- és a prémiumkategória autói iránt a fizetőképes kereslet azonban még Kínában is korlátozott, a verseny hihetetlenül erős, és nehéz talpon maradni az 50 ezer dollár feletti szegmensben.  

HiPhi X    Shanghai,,China-april,25,,2021:,The,19th,Shanghai,International,Automobile,Industry
A HiPhi autóinak minőségével az égvilágon semmi probléma sem volt.
Fotó: Shutterstock   

Nem is mindenkinek sikerül. A brutális kihasználatlan kapacitásokkal rendelkező és rengeteg gyártót felölelő kínai autóipar egyik üde színfoltja, a Human Horizonshoz tartozó HiPhi a hét végén jelentette be, hogy azonnali hatállyal fél évre beszünteti a gyártást, dolgozói csúsztatva még megkapják ugyan a januári bérüket, de a tavalyi évről járó bónuszt elfelejthetik. 

Üzletfilozófiai eltévelyedések       

Akit pedig megtartanak közülük, az 70 százalékos bért kap februárra, majd minimálbért a következőkben, ráadásul a társadalombiztosítási járulékát is magának kell fizetnie. A lesújtó hírt Ding Lei alapító közölte a kollektívával, homályos magyarázattal szolgálva a kudarcra. Elmondása szerint 

ő a régi vágású üzletfilozófiát képviseli, míg a felgyorsult internetes világ más, modern szemléletű, agresszívebb menedzselést igényel,

aminek alkatából fakadóan nem tud megfelelni. Az üzletember mindenkitől elnézést kért, hogy idáig fajult a helyzet, de nem adja könnyen magát, a következő három hónapra még van elég puskapora a cégnek ahhoz, hogy orvosolni tudja bajokat, és akár új befektetők bevonásával folytatni tudja az autógyártást. 

Csőd még nincs, befektetőre várnak     

Más kérdés, ha Ding Lei ilyen tisztán látta a problémákat, akkor miért nem adta át a stafétabotot egy talpraesett topmenedzsernek. Technikailag a HiPhi nincsen még csődben, a számláit fizetni tudja, s a céget gyakorlatilag hibernálják jobb napokra várva. 

Ding Lei megerősítette, hogy a vevőikkel szembeni kötelezettségeiket rendesen teljesítik, ideértve a szervizellátást és az autókhoz kapcsolódó internetes alapú extra szolgáltatásokat, de a HiPhi töltőpontjain már nem lehet ingyenesen áramot vételezni, s a hálózatfejlesztéssel is leállnak – átmenetileg. 

Mindezért nem csak Ding Lei a felelős, az árverseny élesedése, az elektromos autók körében tapasztalt általános keresletcsökkenés is súlyosbította a HiPhi helyzetét.    

A márkának nem ment már jól az utóbbi években, eladásai alig nőttek: 2021-ben 4237, 2022-ben 4349, 2023-ban 4829 autót értékesítettek, miközben egy a dél-koreai Kia Motorshoz tartozó jancsengi autógyárban évi 150 ezres gyártókapacitás állt a rendelkezésükre.       

Beijing,,China,-,July,16,,2023:,High,Angle,View,Of
A HiPhi Z  luxusszedán nem aratott közönségsikert a kínai fogyasztók körében.
Fotó: Tada Images 

Ebből a helyzetből igen nehéz lesz visszajönniük, egy tőkeerős felvásárló színre lépésével azonban még menthető lenne az extravagáns külsejű és a nagy teljesítményű, elektromos izomautóiról ismert vállalat. A közösségi médiában azonban már temetik a HiPhit, olyan hirdetések jelentek meg, melyeken közel fél áron kínálják a null kilométeres HiPhi Y-t, melynek a hivatalos alapára 47 ezer dollár. 

Pekingnek is akadna tennivalója                        

Az ügyben megszólalt Li Hsziang is, a versenytárs Li Auto alapító-vezérigazgatója, aki a gyárbezárással okozott társadalmi veszteség minimalizálására hívott fel, üzenetét Pekingnek címezve. 

Szerinte tizedakkora lehetne a leépítésekkel és a végelszámolással járó társadalmi veszteség, ha a kínai hatóságok a mentőakcióként is felfogható cégfelvásárlások szigorú szabályozásában végre rugalmasságot tanúsítanának, s egy az autóipari fúziókat támogató mechanizmus kidolgozásával csökkenthetnék a károkat.