A személyi sérüléssel járó balesetek okainak mindössze 2 százaléka vezethető vissza a megengedett legnagyobb sebesség túllépésére – hívta fel a figyelmet Magyar György ügyvéd.
Szerinte ebből az következik, hogy
a közlekedés biztonságának lényeges javulása aligha remélhető attól,
hogy májustól a rendőrség akár azt is büntetheti, ha valakit egy kilométer per órás gyorshajtáson érnek.
Nagy visszhangot kapott, hogy május 1-jétől eltörölték az úgynevezett toleranciasávot a sebességméréseknél. Vagyis már nem alkalmazzák a traffipaxoknál az eddig óránként
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy innentől kezdve a rendőrség azt az értéket fogadja el, amelyet a műszer mutat. Tehát akár az 1 kilométeres sebességtúllépés is szankcionálható, ráadásul akkor is, ha a járművet a mérést követően egyébként nem állítják meg, mert akkor postán mehet a csekk.
Magyar György szerint az ügy műszaki jellegű kérdéseket is felvet, hiszen olyan műszer nincs, amelynek a mérési pontossága minden körülmények között százszázalékos lenne. A mérésügyi hatóságok nyilvánosan hozzáférhető jegyzőkönyvei szerint a legjobb készülékek is tévednek plusz-mínusz 1 kilométer per órát, illetve nagyobb tempónál akár plusz-mínusz 1 százalékot is. Ezért szerinte ténykérdés, hogy a traffipaxok tévedhetnek, mégha csak kismértékben is.
Gyakorló ügyvédként felvetem: egy büntetés elleni kifogás esetén a hatóság dolga, hogy a műszerek hitelességét bizonyítsa
– jegyezte meg.
Egyúttal arra is rámutatott, hogy a változásnak közlekedésbiztonsági szempontból „semmi jelentősége”, mert a személyi sérüléssel járó balesetek mindössze 2 százaléka vezethető vissza a megengedett sebesség túllépésére, az úgynevezett abszolút gyorshajtásra. Csakhogy a rendőrségi statisztika szerint a személyi sérüléses balesetek okai között a gyorshajtás az első. A 2021 januárja és szeptembere között regisztrált, mintegy tíz és fél ezer eset közül valóban a sebesség helytelen megválasztása volt a vezető ok. Csakhogy ebből a halmazból csupán 228 baleset következett be a megengedett sebesség túllépése miatt.
A többi az úgynevezett relatív gyorshajtás, így például az út- és látási, illetve forgalmi viszonyokhoz képest helytelenül megválasztott sebesség. Ezt pedig lehetetlen mérni.
Az ügyvéd úgy látja, hogy ha ezt vesszük alapul, a rendőrség által meghirdetett „zéró tolerancia” nem fog átütő eredményekkel járni. „Ettől persze még mérjenek, mert ha nem tennék, könnyen elszabadulna a pokol. De a ténylegesen a sebességet túllépő 2 százalék kiszűrése legfeljebb az államháztartás egyensúlyát segíti, mert évente néhány tízmilliárdnyi büntetés ebből is befolyik. Más eredmény ettől nem várható” – húzta alá.
A gyorshajtást kétféle szabály alapján büntethetik.
Ez önmagában is ellentmondásos. Ráadásul, maradva az óránként 52 kilométeres sebesség példájánál, ha az érintett autót bemérik ugyan, de nem állítják meg, akkor a hatóság hiába állapítja meg a közigazgatási bírság határát el nem érő gyorshajtás miatt a bírságot, a jármű tulajdonosa továbbra is azt fogja felelni, hogy az autót közvetlen hozzátartozója vezette, akire nem köteles terhelő vallomást tenni.
Ezeknek a feloldására Magyar György szerint az lehetne a megoldás, hogy lakott területen belül ne a 65, autópályán meg ne a 150 kilométer per órás sebesség meghaladása legyen a személyes felelősség nélkül kiszabható közigazgatási bírság határa,
hanem ezeket az értékeket vigyék le 55-re, illetve 140-re,
és akkor a rendőrségnek sem kellene küszködnie azzal, hogy aki lakott területen 52-vel, autópályán meg 138-cal hajt, azzal mit kezdjenek. Ez ráadásul sokkal olcsóbb megoldás lenne, mert a vezető személyének megállapítása nélkül is kiszabható lenne a közigazgatási bírság.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.