A japán Honda és a dél-koreai LG közösen épít akkumulátorgyárat elektromos járművekhez az Egyesült Államokban, Ohióban – írja a Nikkei Asia. A két távol-keleti vállalat több milliárd dollárt költ az üzem létesítésére. Az építkezés 2023-ban kezdődik, a tervek szerint az akkumulátorok gyártása 2025-ben indul el.
Az elektromos járművekre való átállás várhatóan gyorsan halad előre az Egyesült Államokban, amely Kína után a világ második legnagyobb autópiaca.
Az amerikai egyben a Honda fő piaca is, a globális eladások több mint 30 százalékát adja. A nagy autógyártók alapvető stratégiája, hogy a költségek csökkentése érdekében a járművek gyártási helyének közelében szerzik be az akkumulátorokat, így a Honda lépése illeszkedik a mintázatba.
A japán vállalat 2030-ig mintegy 800 ezer villanyautó gyártását tervezi az Egyesült Államokban, és a célja, hogy 2040-ig minden új autója elektromos vagy üzemanyagcellás (FCV) jármű legyen.
A kínai CATL vezeti az autóakkumulátorok piacát, amely éppen Magyarországon fogja felépíteni a legnagyobb európai gyárát. A CATL után három dél-koreai cég (LG, SK Innovation, Samsung) következik, de jelentős szereplő még a japán Panasonic és a szintén kínai BYD.
A szegmenst vitathatatlanul az ázsiai vállalatok dominálják.
Ha országok szerint nézzük, akkor a gyártókapacitások mintegy 80 százaléka Kínában található, az Egyesült Államok a második kevesebb mint 7 százalékkal. A szegmensben Magyarország foglalja el a harmadik helyet 4 százalékkal, majd Lengyelország, Dél-Korea, Japán és Németország következik. A lista nyolcadik helyén található Svédországnak már 1 százalék alatti a részesedése.
Ahogy élesedik az amerikai–kínai szembenállás, Washington egyre inkább igyekszik a csúcstechnológiához szükséges gyártókapacitásokat amerikai földön létrehozni.
Ennek érdekében Joe Biden a hónap elején aláírta azt a 280 milliárd dolláros kétpárti törvényjavaslatot, amely Chips and Science Act néven vált ismertté. A jogszabály az amerikai csúcstechnológiai gyártás fellendítését célozza, és része a kormány törekvésének, hogy növelje az Egyesült Államok versenyképességét Kínával szemben.
A legnagyobb figyelem a csipekre irányul, de az elektromos járművek is egyre hangsúlyosabbak, Washington arra törekszik, hogy az e-autó-gyártást is saját határain belülre terelje. Az amerikai és az európai autógyártók kockázatnak tekintik a kínai akkumulátorbeszállítóktól való függőségüket, ezért egyre többször állapodnak meg dél-koreai és japán vállalatokkal. A három koreai cég 2025 körül összesen 12 akkumulátorgyárat működtet majd az Egyesült Államokban, és a japán Panasonic is épít egyet Kansasban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.