BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az Airbus jelentős előnyre tehet szert idén a Boeinggel szemben

A francia repülőgyártó gigamegrendelést kapott a héten, és növelte kiszállításait is, míg a Boeing kezd kifutni az időből.

A világ legnagyobb repülőgépgyártója, a franciaországi székhelyű Airbus júniusban jelentősen növelte kiszállításait. A frankfurti DAX-ban is jegyzett vállalat a múlt hónapban 60 utasszállító repülőgépet adott át ügyfeleinek, 13-mal többet, mint májusban – jelentették be péntek este Toulouse-ban. Az Airbus részvényei tőzsdezárásig 1,3 százalékkal, 96 euróra erősödtek.

Singapore,-,February,3:,Cargo,Door,Of,Airbus,A330-200f,At
Fotó: Shutterstock


A cégnek ugyanakkor nagyon össze kell szednie magát, hogy elérje idei célját, azaz legalább 720 repülőgépet értékesítsen. Az első fél évben ebből csupán 297-et szállítottak le, ám az Airbus kiszállításai általában az év vége felé jelentősen felpörögnek.

Eközben a csoport júniusban 78 új repülőgépre szóló megrendelést kapott, de tíz lemondást is tudomásul kellett vennie. A múlt héten bejelentett, négy kínai légitársaságtól kapott, összesen 292 utasszállító repülőgépre szóló megrendeléseit ugyanakkor legkorábban júliusra könyvelik le.

Az európai gyártó első számú versenytársa, az amerikai Boeing eközben újabb válsággal néz szembe a 737 Max típusú gépeivel kapcsolatban. A sorozat eddigi legnagyobb méretű változata, a 737 Max 10 ugyanis – annak dacára, hogy a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 2020 novemberében az elvégzett javításokra tekintettel feloldotta a sorozat repülési tilalmát – még mindig nem rendelkezik az amerikai hatóságok tanúsítványával, és a tanúsítási határidő az év végén lejár.

Ha nem sikerül az engedélyt beszereznie év végéig, a Boeing kénytelen lesz leállítani a 737 Max 10-es típus gyártását – mondta Dave Calhoun, a konszern vezérigazgatója az Aviation Week című ágazati lapnak csütörtökön. A Boeing számára szörnyű csapás lenne a repülőgéptípus kivezetése, hiszen a légitársaságok már több mint 600 darabot rendeltek belőle.

Az engedélyezési mizéria megoldódását azok az új biztonsági óvintézkedések és előírások nehezítik, amelyeket a 2018-ban és 2019-ben lezuhant két 737-Max gép katasztrófája után vezettek be. A két tragédiában, melyeket vélhetően a hibás vezérlőszoftver okozott, összesen 346 ember vesztette életét. 

Az Airbus-részvények hosszú távú kilátásai mindenesetre kedvezőek. Az árfolyamgráf azonban egyelőre még borús képet mutat. A következő fontos szint, amelyet a papíroknak le kell küzdeniük, a 100 eurós árfolyam.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.