Stratégiát váltott Kínában a Ford, miután az elektromosautó-értékesítéseit téves marketinglépések buktatták el az országban. Pedig 2020-ban még jó iránynak tűnt, hogy, követve a Teslát, a Ford bemutatta a Mustang Mach-E elektromos SUV járművét, amelyet erős versenytársnak szántak. Idén augusztusban a Ford leállította közvetlen értékesítési üzletágát, amely ebben az évben havonta alig néhány száz Mach-E-t ad el, míg a Tesla és a kínai riválisok havi több tízezer járművet értékesítenek ugyanazon a piacon. A Ford jelenleg 2 százalékos piaci tortát majszol Kínában, miközben az eladásai 61 százalékot zuhantak 2016 óta. Eljött az ideje az újrakalibrálásnak.

Economy And Daily Life In Montreal
Fotó: Jakub Porzycki / AFP

A kínai elektromos járművek piacán a Mach-E volt a Ford stratégiája. Amikor ez nem jött be, nem maradt semmije

– mondta Tu Le, a Sino Auto Insights tanácsadó cég alapítója. A Ford kínai üzletét ismerők szerint az is hiba volt, hogy nem adtak kínai nevet a Mach-E modellnek. De 

alábecsülték az elektromos járművek kínai piacának zsúfoltságát

is. Emellett a Ford lassan építette a kínai hálózatát, és a Mach-E tulajdonságai sem voltak kiemelkedők a versenytársakhoz képest.

A Ford szóvivője elmondta, hogy honosított elektromos járműveket fejlesztenek vegyesvállalati partnerekkel. Úgy vélte:  

A Ford elég fürge és határozott ahhoz, hogy egy új terv felé forduljon.

Jim Farley vezérigazgató azt tervezi, hogy

a Ford kínai fókuszát a haszongépjárművekre szűkíti,

mérsékli a kiadásokat, csökkenti az eszközöket, s exportközpontként kívánja használni az országot. A közelmúltban Kínában megrendezett autókiállításokon a vállalat nagy hangsúlyt fektetett az Explorerre. 

A haszongépjárművekre való fókuszálás az egész vállalati stratégiát áthatja, miután a Ford lassítani kezdte az e-autók gyártására való átállást, hogy mérsékelje a veszteségeket. 

 

Az Egyesült Államokban a Ford a törvényhozók vizsgálata alá került egy új, michigani akkumulátorgyárral kapcsolatban, ahol azt tervezték, hogy kínai akkumulátorgyártó technológiával (CATL) állítanak elő cellákat. Hétfőn a Ford közölte, hogy leállítja a munkát, s korlátozza a gyárra fordított kiadásokat mindaddig, amíg ki nem derül, hogy hosszabb távon üzemelhet-e. 

A The Wall Street Journal szerint 

a Ford Mach-E kínai vesszőfutása tanmese a többi amerikai cég számára.

A fürge kínai márkák gyorsan kínálnak vonzó termékeket, gyakran a legmodernebb technológiával, míg a külföldi márkák – még az olyan ikonikusak is, mint a Mustang – már nem garantálják az automatikus státuszt a piacon.

Amikor 2021-ben bemutatták a Mach-E modellt,

a Fordnak 20 üzlete volt Kínában, idén már 103 üzlettel és tesztvezetési központtal rendelkezik. 

De ez még mindig csak töredéke a kínai riválisok által üzemeltetett létesítmények számának. A hasonló árú autók közül a Mach-E hatótávolsága rövidebb, mint a Tesla Model Y és az XPeng P7 alapváltozatáé, s kevesebb kamerával és radarral rendelkezik a vezetést segítő funkciókhoz, mint a NIO ES6-osa. Ráadásul a Mach-E piacra dobása és leszállítása hónapokat késett, részben a kínai akkumulátorbeszerzési gondok miatt. 

Bár az autók közvetlen értékesítése jó ötlet volt, mert szorosabb kapcsolatot alakíthatnak ki az ügyfelekkel, több értékesítési adatot szerezhetnek, és jobban ellenőrizhetik az árakat. De költséges a közvetlen értékesítési csatornák működtetése, ha az autók mennyisége kicsi.