Stratégiai (vissza)lépésre szánta el magát a Ford, az amerikai autógyártó inkább a haszonjármű-ágazatra koncentrál a közeljövőben, ide csoportosít át forrásokat az elektromos autók (EV) gyártására fordítandó keretből, emellett a következő öt évben négyszeresére bővíti benzines hibrideket gyártó kapacitását. Jim Farley vezérigazgató az irányváltást azzal magyarázta, hogy a Ford több nyereséget tud termelni népszerű és kiemelkedő haszonkulccsal értékesíthető haszonjárműveiből, és ezt a versenyelőnyét maximálisan érvényre kívánja juttatni.
A tisztán elektromos autók gyártásával sem hagynak fel, de az egyelőre pénztemetőként működő üzletág helyett a hibrideket favorizálják. Ez a globális piacvezető Toyota filozófiájára emlékeztet, csakhogy a japánok pár hónapja úgy döntöttek, hogy akkumulátortechnológiájuk fejlesztésével elértek oda, hogy a hibridek mellett a villanyautók fejlesztését és gyártását is komolyan vegyék. Ehhez a forrásokat is megteremtették.
A Fordnak jó oka volt arra, hogy ezt a külső szemlélők számára meghökkentő döntést meghozza. A cég ugyanis a második negyedévben a Ford Model e nevű egységének
minden egyes értékesített elektromos autóján átlagosan 32 ezer dollárt veszített.
John Lawler pénzügyi igazgató szerint a Ford számára az EV-k értékesítésében nem a fogyasztói érdeklődés, hanem a magas gyártási költségek jelentik a fő problémát, és az értékesítés terén kialakult, a Tesla által vezérelt árcsökkentési verseny erre csak rátesz egy lapáttal.
Nem adjuk fel a villanyautó-gyártási terveinket, de lesz némi döcögés, ahogy haladunk előre
– tette hozzá Lawler. Utalt arra, hogy hosszabb időbe telik majd felhozni az EV-gyártó kapacitást a megcélzott 600 ezer darabra, s erre idén biztosan nem került sor, legalább egy évet csúsznak. A Ford egyébként olyan népszerű elektromos modelleket gyárt, mint a Mustang Mach-E, az F-150 Lightning és az E-Transit.
A második negyedéves számaik ismertetésekor bejelentették azt is, hogy a Model e-üzletág idei veszteségét 4,5 milliárd dollárra becsülik, ez a korábban vártnak csaknem a duplája. A fókuszváltással és a források átterelésével viszont növelni tudják az adózás előtti eredményüket, ez a gyakorlatban 11-12 milliárd dollárt jelent a folyó üzleti évben, szemben a korábban jelzett 9 és 11 milliárd dollár közé eső nyereséggel.
Ez a hatás tompította a befektetőknek az elektromos átállás lassítása felett érzett keserűségét, így a részvényárfolyam a csütörtök esti amerikai piaczárás után közzétett gyorsjelentés kapcsán csak 1,2 százalékkal gyengült. Az autógyártó
Ford Pro haszonjármű-üzletága közel kétszer akkora, 15,3 százalékos árrést tud felmutatni, mint a vállalat egésze.
A Ford Pro a második negyedévben 2,4 milliárd dolláros adózás előtti nyereséget ért el, míg a 9,2 százalékos üzemi marzzsal dolgozó, a belső égésű motorral szerelt pickupok és városi terepjárók (SUV-k) és hibridek által dominált Ford Blue üzletág 2,3 milliárd dollár adózás előtti profitot termelt. E két egység az idén 8-8 milliárd dollár profittal zárhat, ami ellensúlyozni tudja a Model e-divízió veszteségeit.
A második negyedévben a Ford bevétele 45 milliárd dollárra emelkedett az egy évvel korábbi 40,2 milliárd dollárról. A kamat- és adófizetés előtti korrigált eredmény 3,8 milliárd dollárra nőtt az egy évvel korábbi 3,7 milliárdról. A tiszta profit 1,9 milliárd dollár volt. A Ford egészének profitmarzsa a tavalyi 9,3 százalékról 8,4 százalékra csökkent. A negyedév során a Ford 8 százalékkal több, összesem 1,119 millió járművet értékesített.