Egyre közeledik a New York-i tőzsdéhez a Viking Holdings, amely alapból 100 millió dollár forrásbevonást vár az elsődleges részvénykibocsátásból (IPO), ám bizonyos kedvező körülmények között ez az összeg elérheti akár a félmilliárd dollárt is – derül ki az amerikai tőzsdefelügyelethez (SEC) benyújtott dokumentumokból.

Hableány-katasztrófa

Budapest, 2019. június 11.A Clark Ádám úszódaru az elszállítást végző uszályra emeli a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsát 2019. június 11-én. A Hableány május 29-én süllyedt el a Margit hídnál, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták.MTI/Balogh Zoltán
A Hableány roncsainak kiemelése, 2019. június 11-én / Fotó: Balogh Zoltán /  MTI

A tengeri és folyami kirándulóhajó-flottát üzemeltető svájci székhelyű társaság leányvállalata az a Viking Cruises, amelynek neve összeforrt a 2019-es budapesti Hableány-katasztrófával melynek során 28-an vesztették életüket, miután a Viking Sigyn nevű kirándulóhajó a Margit hídnál maga alá gyűrte a dél-koreai turistacsoportot szállító Hableány sétahajót, amely negyvenszer kisebb volt nála. 

Hableány-per: rekordnagyságú kártérítés

A hosszas bírósági ügyben hatalmas kártérítést ítélt meg februárban első fokon a törvényszék a tragédiában elhunyt áldozatok hozzátartozóinak. A perben 78-an jelentettek be kárigényt összesen 4,3 milliárd forint értékben, ebből a bíró 1 milliárd 825 millió forintos kártérítést tartott jogosnak és ítélt meg. 

A hozzátartozóknak járó összegek között nagy a szórás: van, aki ötmilliót, van, aki 80 millió forintot kap – majd egyszer. 

A Viking Cruisesnek és a Panoráma Decknek 15 napon belül rendeznie kellett volna a kárigényt, de másodfokra vitték az ügyet, így jogszerűen tartották vissza a pénzt.

A megítélt összeg jelenlegi árfolyamon 4,98 millió dolláros tételt jelent, amelyből a rá eső részt a Viking Holdings az IPO-ból is könnyedén elő tudná teremteni. Az iratok szerint a befektetőktől befolyó pénzt általános célokra használnák fel, ebbe az üzemeltetéstől kezdve minden belefér. A bevétel egy részét akvizíciókra vagy más befektetésekre is költhetik, bár jelenleg nincs folyamatban semmilyen ilyen irányú ügyletük.

Megemlékezés a Hableány-katasztrófa áldozatairól / Fotó: Mónus Márton

Nyilatkoztak arról is, hogy a céggel szemben folyamatban lévő jogi eljárásoknak – mint a Hableány-per – a vezetőség megítélése szerint nem lenne jelentős negatív hatása a cég pénzügyi helyzetére vagy működésére. A Viking Holdings tavaly 48,3 százalékkal, 4,71 milliárd dollárra növelte bevételét, bruttó profitja 81,8 százalékkal 1,86 milliárd dollárra, bruttó haszonkulcsa 39,5 százalékra nőtt. Üzemi eredménye 818 millió dollár volt. 

Rakétasebességű növekedés a pandémia után

A Viking – hasonlóan a „vizes” turisztikai ágazat többi szereplőjéhez – erősen megszenvedte a pandémiát, ám az azt követő években meredeken felfelé ívelt a pályája és a jövőben is prosperáló vállalkozásként szerepel a befektetők szemében. Pénzügyi eredményei egyre jobbak, bevétele, nyeresége, profitmarzsa, szabad készpénztermelése folyamatosan nő, miközben adminisztratív kiadásai csökkennek, így elvileg a profitból szépen részesülhetnének a részvényesek.

Csakhogy a Viking már most közölte, hogy az első években osztalékfizetés nem lesz, a nyereséget az utolsó centig a cég fejlesztésére fordítják. Mondjuk az amúgy sem túl megnyugtató, hogy az osztalékfizetési szabályzatot a bermudai jog alapján dolgozták ki, de ennek most nincs sok jelentősége.

Rhine,Valley,-,September,23:,190-passenger,Viking,Tor,Vessel,Cruising
A Viking Cruises kötelékébe 80 szállodahajó tartozik / Fotó: Jordan Tan

A körutazások szervezése és a kapcsolódó utazási szolgáltatások piaca évi átlagban 11,3 százalékos tempóban bővül a következő években, az a Grand View Research adatai szerint a 2022-es 7,7 milliárd dollárról 2030-ra 18,3 milliárd dollárra nőhet. A Viking zászlaja alatt jelenleg

  • 80 folyami szállodahajó,
  • 9 óceánjáró,
  • 2 kutatóhajó és
  • 1 folyami rendezvényhajó 

szeli a habokat. S bár hatalmas a kereslet a pihentető luxusutak iránt, az üzlet nem minden kockázattól mentes – mutat rá Donovan Jones, a Seeking Alpha elemzője. Közéjük sorolja vállalat tőkeigényességét, az üzemanyagok és más nyersanyagok árának ingadozását, továbbá a nehezen kalkulálható geopolitikai változásokat, valamint a tengerhajózás szabályozásának szigorításával járó feladatokat és azok ismeretlen költségvonzatát.

Az IPO ettől függetlenül sikeres lehet. A jelenlegi részvényesek közül senki se jelezte, hogy emelné részesedését az IPO során, viszont több tulajdonos is túladhat a pakettjén vagy annak egy részén. Neveket egyelőre nem tudni.

Az amerikai kirándulóhajózás várható bevétele
 

A Vikingnek kétféle típusú részvénye lesz: a törzsrészvény, amely egy szavazati joggal jár, és a különleges amely tízszeres szorzóval szerepel a voksolásoknál. Utóbbiak természetesen a cégalapító norvég multimilliárdos, Torstein Hagen kezében maradnak, garantálva ezzel a kézi vezérlés lehetőségét. 

Emiatt azonban – a szabályzat szerint – bármekkorára nő, a Viking Holdings nem lehet tagja az 500 legnagyobb Amerikában bejegyzett tőzsdecég teljesítményét lekövető S&P500-as indexnek. Az IPO-ban közreműködők névsora is illusztris, a következőkből vesznek részt a folyamatban:

  • BofA Securities,
  • J.P. Morgan,
  • UBS Investment Bank,
  • Wells Fargo Securities,
  • HSBC,
  • Morgan Stanley,
  • Rothschild & Co
  • és a Stifel.

A Viking Holdings IPO-jának pontos menetéről későbbre ígérnek tájékoztatást, a tőzsdei debütálás várhatóan még ebben a negyedévben megtörténik.