Manager Magazin

Nagy lehetőséget látok az új filmes rendszerben

Káel Csaba a magyar filmben is szeretné elérni azt, amit a Müpában sikerült. Mostantól pedig nem csak mozifilmekben, a teljes mozgóképiparban gondolkodik az általa irányított Nemzeti Filmintézet.

manager magazin: A Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) anyagi csődje tette szükségessé, hogy 2011-ben kormánybiztost állítsanak a filmipar élére. 2020-ban már egy anyagilag rendezett szervezetet vett át. Mennyiben szorul az ágazat további felújításra?

Káel Csaba: Andy Vajna arra kapott megbízatást, hogy a magyar filmipart rendbe tegye: létrehozta a Magyar Nemzeti Filmalapot, és gyakorlatilag a gazdasági rendszerét kezdte megalapozni és felépíteni a filmnek, a tartalomkészítés tekintetében pedig a forgatókönyv-fejlesztés rendszerét is kidolgozta. Ez két nagyon lényeges sarokpont volt, egyrészt a csődközeli állapotból így menekített ki jó pár producert, másrészt szigorú ellenőrzési rendszert állított fel. A magyar film gyenge pontját, a forgatókönyvek íróit elkezdte ösztönözni arra, hogy ezek az anyagok minél önállóbban, professzionálisan készüljenek. Mivel Andy Vajna nem tudta ezt a folyamatot végigvinni, ezért kerültem én a képbe: folytatom és a fontos értékek mentén tovább építem a magyar mozgóképipar rendszerét, ám közben a filmfejlesztést kicsit másként értelmezem, mint elődöm tette.

Mennyiben tér el Andy Vajna elképzeléseitől?

Ami a leglényegesebb, hogy a mandátumot nemcsak a filmágazatra kaptam, hanem az egész mozgóképiparra. Andy Vajna rendszere a filmet a moziban forgalmazásba kerülő alkotásokra értelmezte, mi pedig a televíziós filmekre is kiterjesztjük. Ma a moziforgalmazás nagy részét, 80-90 százalékát Hollywood tartja a kezében. A magyarországi plázamozikban a magyar filmek nem tudnak az amerikai produkciókkal versenyezni, hiszen azok világforgalmazásúak, kiterjedt marketingrend szerrel megtámogatva.

Ez egy szakma, amelynek kritériumai vannak, ezeket teljesíteni kell, és pontosan tudjuk, hogy mitől jó egy film
Fotó: Móricz-Sabján Simon

A magyar film ehhez képest kulturális irányból érkezve nem képes egy ilyen marketinghátteret felépíteni. Bármennyire próbálta Andy Vajna visszacsábítani az embereket a mozikba, az említett okok miatt ez nem sikerült olyan mértékben, ahogy elképzelte. Mára a mozik száma lecsökkent, de bejött a letölthető tartalmú film, ahol például nagyon izgalmas dokumentum- és ismeretterjesztő témájúak is vannak, előtérbe kerültek a streaming szolgáltatók, az HBO GO, a Netflix, és sorolhatnám. Meghallva az idők szavát, a filmintézet munkatársaival egy magyar streaming szolgáltatásban gondolkodunk, ami a Nemzeti Filmintézet igényesen felújított és újradigitalizált filmállományának elérését is jelenti, de folyamatosan bővül az új hazai produkciókkal is. A régi filmek reneszánszát éljük, egyre több fesztivál célozza meg ezt a területet. Nemzetközi szinten beköszöntött a mozi és a streaming keveredése: az Irishman a moziforgalmazás után például átköltözött egy on-demand platformra, ebben a konstrukcióban nagyszerű lehetőségek kínálkoznak.

Történelmi filmek

Az elmúlt években egyre több minőségi filmsorozat jelent meg, Ujj Mészáros Károly Alvilág, Mátyássy Áron Átok vagy a Terápia sorozat neves rendezőkkel. Ezeket az HBO támogatta. Mostantól minőségi sorozat állami büdzséből is születhet?

A filmsorozatok támogatása a másik újításunk, egy érdekes régi-új formátum, hiszen régen is voltak televíziós sorozatok, de az emberek életében most kezdenek igazán jelen lenni. Itt az egyévados, 12 részes miniszériákról beszélek. Olyan témákkal kezdtek el foglalkozni, amelyekkel a mozifilmek talán már kevésbé: társadalmi, lélektani dolgok, történelmi témák. Látható, hogy nagyon komoly színészek mozdultak el a sorozatok felé, emellett ezeknek a filmeknek a látványvilága is nagyon erős. A leghíresebb példa talán a Csernobil, amely filmszakmailag profin kivitelezett sorozat és hatalmas siker volt, kár, hogy nem mi készítettük el, hiszen elég közelről érintett minket is a történet.

Része a reklámra fordítható összeg a támogatási rendszernek?

Hiszen a marketing gyenge pontja a filmjeinknek. Közvetlenül a filmek reklámkampányait nem támogatjuk, csak a produkciót. A producert és a forgalmazót kell rávenni arra, hogy többet fordítson marketingre. Ha a televíziós és a mozitartalmakat keverjük, jóval több reklámfelület keletkezik.

Visszatérő téma a történelmi film hiánya, ami sok vitát generál a nézők körében és szakmai berkekben is.

Ezt a vitát nem értem. Szögezzünk le valamit: bizonyos szempontból sokkal több film történelmi film, mint gondolnánk. Sokszor a közelmúltról vagy a jelenünkről szeretnénk beszélni a vásznon, ám mire a mozikba kerül a produkció, már eltelt egy újabb év, a múltunkká válik. Kifejezetten izgalmas és értékes az az alkotói távolság, ahogy a közelmúltunk vagy a történelmünk egy-egy eseményére filmes szempontból nézünk.

Ha az elmúlt éveket nézzük, a Saul fia a legnagyobb szakmai sikert, a Kincsem a legmagasabb nézőszámot hozta. Történelmi film mindkettő. Mégis azt állítják, nem készülnek történelmi filmek.

Senki sem állítja, hogy nem készültek történelmi filmek, az azonban tény, hogy nagyon kevés született belőlük a filmgyártás egészéhez képest, és hogy ezen a területen még hatalmas feladataink, és lehetőségeink vannak. Az egészen abszurd elképzelés, hogy csak a nagy történelmi tablók jelentik a történelmi filmet. A kilencvenes évek és az ezredforduló első évtizede például már a közelmúltunk, így történelem. Nagyon jó volna látni ezekből az időkből táplálkozó munkákat.

Van egy olyan vélekedés, amely szerint az utolsó megragadható idő az irodalom vagy a film nyelvén a rendszerváltás kora.

Láthatjuk, hogy nincs feldolgozva igazán magyar filmben ez az időszak sem. Amerika minden nagy történelmi eseményét vászonra vitte: a polgárháborút, a partraszállást, Pearl Harbort, Vietnámot. Nem szabadna a múltunk megkerülhetetlen pontjait kihagynunk, hiszen ezek az identitásunk részei.

Hrabal és Karinthy

Mennyire lehet a mi históriánk érdekes nemzetközi szinten?

Annyira lesz érdekes, amennyire jól fogjuk megfilmesíteni, de szerintem rettenetesen izgalmas lehet. Koprodukcióban, más nemzetekkel összefüggésbe hozva pedig különösen. Hatalmas perspektíva van a koprodukciós együttműködésekben, hiszen ez egyúttal forgalmazási lehetőség is. Amikor azt mondom, hogy Közép-Európában a V4-ek szövetségéről beszélünk, akkor a kulturális hagyományaink, történelmünk kapcsolódási pontjairól szólok. Például a humorunkat ez a régió érti igazán. Hrabalt, Karinthyt szintén. Még a szocializmus alatt is tradicionálisan voltak lengyel, cseh, horvát koprodukcióink.

Fotó: Móricz-Sabján Simon

Ha elkészül egy koprodukció, azt nem egy 10 milliós közönségnek szánjuk, hanem Észtországtól Olaszországig kiterjeszthetjük: 200 milliós piacról beszélünk. Nagyon fontos az is, hogy rendszerszinten nem készítettünk különböző mozgóképtípusokat. Utoljára évtizedekkel ezelőtt működött így a magyar mozgókép, mert akkor voltak meg a megfelelő műfaji feltételek az igazán gazdag portfólióhoz. Gondoljunk csak a magyar animáció remekeire, amelyeket a mai napig nézünk. A Mézga Géza ’69-ben kezdődött, de mondhatnám Jankovics Marcell 80-as évektől alkotott Magyar népmese sorozatát is. Ezért is van szükség arra, hogy kormánybiztosként stratégiai elemek mentén egy átfogó rendszer megépülését segítsem, mert ágazati szinten kell gondolkodni. És nem beszéltem még a bérmunkák támogatásáról, ami London után a második helyre tette fel Budapestet a nemzetközi filmgyártás európai térképén.

Mivel magyarázza, hogy végül tervszinten a Nándorfehérvárról készülő játékfilm nagy vihart kavart. A közélet mai állapotának lenyomata ez, vagy egyszerűen nem vagyunk felkészülve egy ekkora történelmi tablóra?

Szerintem nem szabad a politikát és a filmszakmát összekeverni. Ez egy szakma: vannak kritériumai, amelyeket teljesíteni kell, és pontosan tudjuk, hogy mitől jó egy film.

Folyamatos fejlesztések

Mégis politikai vita alakult ki körülötte.

A filmszakmát jó lenne elemelni a politikai vitáktól. Angliában, ahol élő személyekről készítenek filmet, ott a szakma nem kezd el ezen vitázni. Szerintem nálunk egy régi beidegződést tükröz ez a polémia, amely elsősorban arról szólt, hogy az aczéli kultúrpolitikai rendszer a filmet nagyon erős propagandaeszközként használta. Ott is voltak politikai viták, nemcsak a rendszer és a filmkészítők között, hanem filmes berkekben is. Azt szeretném, hogy a szakmai irányokra koncentráljanak az alkotók, mert nagyon nagy lehetőséget látok a kialakult rendszerben, amelyben lehet a filmekre összpontosítani. Szoktam mondani, ha most élne Fellini, lehet, hogy elgondolkodna, hogy itt forgassa le a Dolce Vitát.

Egy évig álltak a televíziós pályázatok a Média Mecenatúra Program megszűnése miatt. Számítanak arra, hogy jóval több terv érkezik be? Lesz változás az elbírálásban?

Mivel nagy volt a várakozás, ezért egyelőre a régi formában jövünk elő. A mozijátékfilmek és a sorozatok azonban komoly fejlesztési folyamaton esnek majd át.

Három gyermek édesapja, mit látott moziban közösen a családjával?

Megfogadtam, hogy nem mondok aktuális filmélményt, mert sok az érzékeny ember a szakmában. Ráadásul a nagyfiam kamasz, akinek én már szinte „ciki” vagyok, ha közös családi programokról van szó, így ritkán megyünk együtt, a fiammal és a két kislányommal közösen szórakozni. De tény, hogy rajtuk keresztül követni tudom a fiatalok igényeit, érdeklődését.

Fotó: Móricz-Sabján Simon

Két pozíció

A Müpa vezérigazgatását és a filmipari kormánybiztosi feladatokat hogyan lehet egy személyben átlátni?

Fantasztikus kollégáim vannak itt a Müpában, nemcsak nekem jó velük együtt működni, de az itt fellépők mindegyikének maradandó élmény, ahogy ezt számtalan világsztár emelte és emeli ki. Az emblematikus szlogenünkkel szólva mi nagyon „szeretünk itt lenni”; nagyszerű közösség épült ki. Ez az épület és csapat Magyarország egyik csodája. Az elmúlt 15 év bebizonyította, hogy a magyar kultúrát ilyen magas színvonalon is lehet képviselni. Ehhez meg kellett születnie ennek a háznak, és létre kellett jönnie benne annak a szakmai csapatnak, amelynek a Müpa a mindene. A Müpa nézőiből kialakult egy egyre növekvő számú közösség, amely szintén hatalmas inspiráció a művészeinknek. Itt volt Sir Simon Rattle világhírű karmester, akit úgy csábítottak vissza Londonba a Berlini Filharmónia éléről, hogy megígérték neki, kap egy új hangversenytermet a brit fővárosban. Budapesti koncertje alkalmával beszélgettünk arról, hogy mit szól a Müpához: azt mondta, fantasztikus a hely, az akusztikát is irigyli, de amit leginkább, az a közönség. Ennél nagyobb elismerést aligha kaphattunk volna. Amit a magyar filmben szeretnék elérni, az pontosan az, amit a Müpában már sikerült. Ebben az intézményben a magyar kultúra a legmagasabb szinten és minőségben jelenik meg a nemzetközi kultúrával együtt, összehasonlítva és összekapcsolva. A magyar művészek világsztárokkal lépnek fel, és ők is azokká válnak.

Vastaps

Világszinten hol tart a Müpa brand?

Tagjai vagyunk az Európai Koncerttermek Szövetségének, amelyben a kontinens 22 legjelentősebb előadó-művészeti központja működik együtt. Ebben a szervezetben lenni rang és hatalmas elismerés. Az európai és a világkultúra bástyái vagyunk, akik egymást figyelik, együttműködnek és tudnak egymásról. Évente kétszer összeülünk az igazgatókkal, tájékoztatjuk egymást a műsorunkról. Ez nagyon meghatározó tudás és erő, hiszen az európai zenének olyan komoly hatása van, hogy ezt éltetni kell.

Létezik a hétvégi kulturális turizmus fogalma: elérte a Müpa, hogy a koncertek miatt jönnek Budapestre?

Igen, és onnan is érzékeljük a külföldről érkezők jelenlétét, hogy ha nincs vastaps – amely a magyar közönség jellegzetes tetszésnyilvánítása – egy koncert végén, az biztos jele, hogy több a külföldi látogató a nézőtéren. Több nemzetközi hírű programsorozatban – mint például a Budapesti Wagner-napokon is – erősen érezhető a külföldi vendégek túlsúlya.

Chick Corea hamarosan érkezik és különleges meglepetést tartogat.

Az amerikai jazz-zongorista nagy Bartókrajongó, és valóban különlegességgel készül: a Müpa születésnapjára komponál egy művet. Persze az nem egyedülálló, hogy rajonganak a Müpáért a művészek; Keith Jarrett azt mondta a legutóbbi turnéján, hogy négy állomáson szeretne Európában fellépni, és abban a Müpának feltétlenül benne kell lennie. Sok a visszatérő: az idén 40. születésnapját ünneplő Budapesti Tavaszi Fesztivál is jó pár ilyen vendéget tartogat. A Győri Balett és Lajkó Félix közös produkciójának bemutatójával kezdünk, eljön például Ton Koopman, az Amsterdam Baroque Orchestra és Kristine Opolais világhírű szoprán. Az idén is a Müpába látogat a Berlini Filharmonikusok, mely a világ egyik legjobban márkázott zenekara, de itt lesz Christian Thielemann is, aki a Drezdai Staatskapelle zenekarával áll színpadra. Nem egy alkalommal, hanem egész évben ünnepeljük az évfordulót. Az évezred első két évtizedének a Müpa mindenképpen az egyik legfőbb kulturális sikere.

Az interjú a Manager Magazin márciusi számában jelent meg

(Nagy lehetőséget látok az új filmes rendszerben)

Manager Magazin – HU

kultúra Manager Magazin filmek Káel Csaba interjú