Manager Magazin

Porból lett siker

A három órán belüli maraton éppúgy szerepel a bakancslistáján, mint a Scitec ügyvezetőjeként a táplálékkiegészítőkkel kapcsolatos társadalmi szemléletformálás. Ma már nemcsak a testépítők jelentik a célközönséget, hanem mindenki, aki sportol.

Manager Magazin: Mikor találkozott először táplálékkiegészítőkkel?

Seres Attila: Annak ellenére is meglehetősen későn, hogy az egyetemi évek alatt még javában atletizáltam. Középtávfutóként az 1500 méter volt a fő számom. Gyilkos táv, hiszen olyan gyorsan kell futni, mint 800-on, de majdnem kétszer annyit. Táplálékkiegészítőket viszont nem kaptunk az edzések előtt, közben vagy után sem, nem sokat tudtunk a hidratációról vagy a regenerációról. Az edzőnk csodafegyvere a cukorka volt, amit a 400-as körök között adott nekünk, hogy el ne ájuljunk, volt 1,5 percünk elszopogatni. Így aztán jóval később, csak a 2010-es évek elején figyeltem fel egy kollégámra a korábbi munkahelyemen, aki mindenféle nagy bödönökkel járkált, és magyarázta, mi mire jó. Addig csak a vitaminokat ismertem, nem tudtam, hogy a fehérjék, az aminosavak, a porcerősítők vagy a gélek is hasznosak lehetnek.

Meddig jutott a sportolói pályafutásában?

Mivel Debrecenben végeztem az egyetemet, a DEAC-ban sportoltam egészen 2425 éves koromig. A 4 perces 1500-aim váltóban elegek voltak az országos 3-4. helyhez. De a mozgás azóta is az életem része maradt, futottam 40 félmaratont, 1 óra 24 perc a legjobb időm, de szinte bármikor képes vagyok 1:30-on belül teljesíteni a távot. Muszáj igyekeznem, mert 1:36-ot a feleségem is tud. Három maraton szintén mögöttem van, az a tervem, hogy a negyediken 3 órán belül érjek célba. Igaz, egy térdműtétből jövök vissza, így a megvalósítás 2021-re marad. Sportos család a miénk, a 14 éves lányom versenyszerűen úszik, a 11 éves fiam pedig jégkorongozik.

„A tudás és a tapasztalat semmit sem ér szív és lélek nélkül”
Fotó: Móricz-Sabján Simon

Öt évig volt a Scitec pénzügyi igazgatója, mielőtt tavaly júliusban átvette a vállalat irányítását. Érték meglepetések a cég élén?

Ennyi idő alatt azért kiismertem a céget, szinte már nyitott könyv előttem. Egyébként is azt vallom, hogy a pénzügyi irányítás csak az operatív vezetővel szorosan együttműködve lehet hatékony, hiszen aki a számok mögött nem lát rá a lényegi tartalmi kérdésekre, az a kockás füzetből érdemben nem tud segíteni. Éppen ezért korábban is aktív volt a kapcsolatom több területtel, akár az értékesítéssel, a termeléssel vagy a logisztikával, így nem ért meglepetés. Ehhez persze az is kellett, hogy a versenyszférában eddig eltöltött két évtizedből 15 év vezetői tapasztalatot hozott. Édesanyám mindig azt mondta: „Tudod, kisfiam, az úgy van, hogy ha akarjuk és csináljuk, akkor menni fog az.” Márpedig mi nagyon akarjuk és csináljuk is, az ősszel például elindítottunk két új almárkát, a Scitec Gymet és a Scitec Endurance-t. Az előbbi a konditermi súlyzós edzést végzők mellett a küzdősportolókat, valamint a funkcionális edzéseket kedvelőket célozza, míg az utóbbi az állóképességi teljesítmény növelésére irányul, például futás, kerékpározás vagy úszás során. Emellett elindult a webshopunk is, de a legfontosabb az a sok-sok apró lépésből álló hosszú szervezetfejlesztési folyamat, amely a vállalat megújulását célozza. Az üzleti megújuláshoz szervezetileg és kulturálisan is frissülni kell. Másként nem megy.

A sportos előélete miatt sorsszerűnek tűnik a Scitec vezetése, de a korábbi állomásairól mit hozott magával, amit ma is hasznosíthat?

Szép feladat, lubickolok is benne, de az előző helyek is motiválók voltak, sokat tanultam. A karrierem kezdetén magas szintű szakmai alapokat kaptam a GE-nél, ahol ráadásul tíz országban dolgoztam hét év alatt. Rengeteg multikulturális hatás ért, érdekes volt átélni például azt, ahogy más-más társadalmi, edukációs és kulturális háttérrel egy japán, egy német, egy orosz, egy magyar és egy amerikai próbál meg közösen megoldani valamilyen problémát. Ezután a Telekomnál töltött két-három év alatt tanultam meg azt, hogyan adaptáljam a meglévő tapasztalataimat ahhoz, hogy egy új területen is sikeres legyek. A multinacionális környezet után a Graphisoft viszont más világ volt, ráadásul ott voltam először felső vezető. Míg egy nagyvállalatnál a pénzügyi igazgató egy intézmény, addig itt körbevettek a már sikertörténetnek számító cég 10–15 éve ott dolgozó tagjai, és azt mondták, tudják, hogy ott van három betű a titulusomban, a CFO, de mutassam meg, mit tudok. A titulusért meg kellett dolgozni. Feltűrtem az ingujjamat, és megmutattam.

Hasonló cipőben jár a Scitec: sikersztori, de nem multi, igaz, a mintegy 30 milliárd forintos árbevétellel és 600 dolgozóval nem is apró porszem.

Kevés olyan lehetőség van az országban, mint a miénk, hiszen a legtöbb helyen az a módi, hogy Nyugat-Európában kitalálják a stratégiát, amit Magyarországon meg kell valósítani. Nyilván mi is egyeztetünk a tulajdonossal, de annak ellenére is rugalmas és gördülékeny a munka, hogy a dél-afrikai Ascendis Health a johannesburgi tőzsdén jegyzett cég. Mi nem tőlük várjuk az iránymutatást, hanem ellenkezőleg, ők várják tőlünk a javaslatokat, a saját kezünkben van a sorsunk. Ha nem így lenne, én sem állnék a cég élén, hiszen az új létrehozása ösztönöz, nem pedig a meglévő fenntartása. Az egy helyben toporgás nem az én világom, nem véletlenül mondják a munkamorálomra a kollégák, hogy „Attila, te nem a futást szereted, hanem a brutál futást”.

Pénzügyileg milyen lehet 2020?

Mivel az üzleti évünk nem hagyományos január–decemberi, hanem júliustól júniusig tart, az első fél év alapján azt mondhatom, sok a feladat, de ez egy eredményes időszak. Kedvező a környezet, hiszen az egészséges életmódot folytatók száma éppúgy növekszik, mint a sportolóké, és időközben a kutatási eredmények is egyre nagyobb áttöréseket hoznak. Ezek együtt teszik lehetővé, hogy az elmúlt öt évhez hasonlóan a következő öt esztendőben is két számjegyű legyen az iparági bővülés.

Az elmúlt bő húsz évben Európa egyik vezető sport-táplálékkiegészítő márkájává fejlődött a Scitec. Melyek voltak a mérföldkövek?

Az Amerikában élő magyar alapító-tulajdonos 1996-ban hívta életre a céget, behozta, amit kint látott, Európában úttörőként vágott bele. Ez a kezdetektől magyar sikertörténet, csak éppen erről sokáig nem tudtak elegen itthon. Az új tulajdonos 2013-ban az Enterprise Investors képében öltött testet, nagy átalakításon ment át a cég, kivéve a kereskedelmet és a marketinget, e két kulcsterület 2016-ban, az Ascendis Health színre lépésével kezdett nagyobb figyelmet kapni. Szélesebbre kell tárni a kaput, egyértelművé téve, hogy nemcsak a testépítők jelentik a célközönséget, hanem mindenki, aki sportol.

„Több mint 120 olimpikon fordul meg nálunk negyedévente, például Szilágyi Áron, Baji Balázs is”
Fotó: Móricz-Sabján Simon

Az MTA-val karöltve már másfél éve megnyitotta kapuit a Scitec Institute Sport- és Táplálkozástudományi Intézet. Milyen munka zajlik itt?

Egy mondás szerint edzeni már tudunk, de táplálkozni még nem, és sok esetben ez az élsportolókra is igaz, pedig az autó sem indul el üzemanyag nélkül. A minőség, a megbízhatóság és a tudásátadás mellett köteleződtünk el, a lehető legtöbbet szeretnénk hozzátenni a változás folyamatához. A Scitec Institute a táplálékkiegészítők Forma–1-e. Tudományos munkával és edukációs programmal párosul az egyénre szabott tanácsadás, melyet nemcsak olimpikonoknak és más élsportolóknak nyújtunk, hanem amatőröknek is, legyen a cél izomtömeg-növelés, testsúlycsökkentés, a robbanékonyság fokozása vagy egy sérülés kezelése. Hiánypótló az itt felgyülemlő, táplálkozással kapcsolatos szaktudás, nem véletlen, hogy a magyar olimpiai csapat partnereként több mint 120 olimpikon fordul meg nálunk negyedévente, köztük Hosszú Katinka, Szilágyi Áron vagy éppen Baji Balázs. Nemcsak a felkészülési időszakban segítjük a sportolókat, hanem konkrétan a versenyek alatt is, a termékfejlesztésbe, az innovációba pedig beépítjük a velük szerzett tapasztalatainkat.

A sportolók tudatos táplálkozása terén mely nemzetek viszik a prímet?

Világviszonylatban az Egyesült Államokat és Ausztráliát emelném ki, Európán belül pedig Németországot. De jó hírem van, gyorsan változik ez a világ, és belátható időn belül utolérhetjük az élenjárókat.

Ha már a földgömböt pörgetjük, hogy áll az Száz forint bevételből mennyit hoz a kivitel?

A hazai értékesítés 15 százalék, az export 85. Emögött több mint 90 célország van: Nyugat- és Dél-Európa a legnagyobb értékesítési terület, beleértve Német-, Francia-, Olasz- és Spanyolországot, a földrészen túlra tekintve pedig más üzleti modell mellett, de egyre fontosabb a Közel-Kelet és az ázsiai piac, itt most a legdinamikusabb a növekedés.

Hány órát dolgozik naponta?

Nem mérem stopperrel, de a 12 azért mindig megvan. Van három dolog: a család, a munka és én, igyekszem ügyesen zsonglőrködni ezzel a három labdával, hogy mind a levegőben maradjanak. Ha például a gyerekeimet elviszem edzésre, amíg ott vannak, közben dolgozom az uszoda vagy a jégpálya mellett, előtte-utána pedig hozom-viszem őket az iskolába. Menedzselhető háromszög a fóti otthonunk, az Iron Swim, illetve a MAC Budapest, elengedhetetlennek tartom, hogy ott legyek a fontos pillanatokban.

Mi a menedzseri ars poeticája?

A tudás és a tapasztalat semmit sem ér szív és lélek nélkül. Aki nem tudja energizálni a kollégáit, az a nehezebb időszakokban könnyen elhasal. Fontos a szakember mögött az ember, lényeges, hogy ne csak felületesen ismerjem meg azokat, akikkel dolgozom, hanem ezek valódi kapcsolatok legyenek, különben üres szó marad a csapatmunka. Egy jól működő céghez kulcsfontosságú a stratégiai HR-működés, ebben hiszek, szervezeti megújulás nélkül nincs üzleti siker. Nem csak kiosztom a feladatot, a megoldáskeresésben is ott vagyok.

A futás és a család mellett mi kap még helyet a szabadidejében?

Itt a tavasz, valóban a futócipőké a fő szerep, de kedvelt időtöltésem a vitorlázás, a motorozás és a síelés is, az aktív kikapcsolódás híve vagyok, családdal, barátokkal.

A cikk a Manager Magazin márciusi számában jelent meg

(Porból lett siker)

Manager Magazin – HU

cégvilág Seres Attila Scitec Manager Magazin interjú