Hadat üzent Brüsszel a fosszilis üzemanyaggal működő autóknak. A brüsszeli regionális kormány június 25-én jelentette be, hogy

2030-tól tilos lesz dízelüzemű autó értékesítése a régióban, míg a benzinautókra ugyanez a tilalom 2035-től lesz érvényes

– írja a Quartz.com . A lépés összhangban áll a környezetszennyezés csökkentésére irányuló brüsszeli erőfeszítésekkel és az 2050-re tervezett szén-dioxid-mentességi tervével.

A határidő betartása érdekében kidolgozták a „Low Emission Mobility Brussels” (alacsony kibocsátású brüsszeli közlekedés) tervet, amely a tömegközlekedés szélesebb körű használatára ösztönöz, valamint az elektromos autózás infrastruktúrájának kiépítésére szolgál – a cél, hogy 2035-ig 22 ezer töltőállomást telepítsenek a régióban. Azt remélik, hogy ezáltal 2030 körülbelül 70 százalékkal csökken a közlekedésből származó szén-dioxid kibocsátás.

Dugó Brüsszelben
Fotó: AFP / Kenzo TRIBOUILLARD

Az év elején kilenc ország – köztük Belgium – levélben szólította fel az Európai Bizottságot, hogy határozzon meg egy céldátumot, amikorra az unió egész területéről kitiltják a fosszilis üzemanyagot használó autókat.

Brüsszel 2018-ban létrehozott egy „alacsony kibocsátású övezetet”, amely a régió 19 önkormányzatának nagy részét lefedi. Azokat a járműveket, amelyek nem felelnek meg az EU kibocsátási normáinak, kitiltják a zónából, ha pedig mégis az övezetbe hajtanak, bírságot szabhatnak ki rájuk. A károsanyag-kibocsátási előírások az idő múlásával szigorodnak annak érdekében, hogy fokozatosan kiszorítsák az idősebb, szennyező járműveket, és csak a tisztán elektromos hajtású autók maradjanak az utakon.

Az elmúlt évtizedben a dízelautók értékesítése meredek zuhanást mutat Nyugat-Európában. 2018-ban a Belgiumban forgalomba helyezett kocsik 36 százalékát tették ki dízelmeghajtású járművek.

Dízel- és benzinmeghajtású személygépkocsik regisztrációja Belgiumban
Fotó: qz.com

Bár a kereslet némileg lassult, a belga újautópiac nagy részét továbbra is a benzinautók teszik ki. Ahhoz tehát, hogy tartani tudják a benzines autók 2035-ra tervezett kivezetését, minél előbb ki kell építeni az alternatív meghajtású gépjárművek infrastruktúráját.