A dél-koreai kamionosok országos sztrájkja miatt csaknem száz benzinkúton nincs üzemanyag, és ezek többsége a Szöulban, valamint a fővároshoz közeli, sűrűn lakott területeken található – írja az Al-Dzsazíra. A november 24-én kezdődött, a minimálbérprogrammal kapcsolatos munkabeszüntetés során a kamionosok és a kabinet már két alkalommal tárgyaltak, ám a feleknek nem sikerült megegyezniük.

Major Korean Union Joins Truckers Protest as Strike Broadens A protest by the Korean Confederation of Trade Unions (KCTU) members in Uiwang, South Korea, on Tuesday, Dec. 6, 2022. A major umbrella union joined a protest by South Korean truckers, broadening a work stoppage that is disrupting global supply chains and hitting local exporters. Photographer: SeongJoon Cho/Bloomberg via Getty Images
Fotó: Bloomberg / Getty Images

Mivel az üzemanyag- és építőanyag-készletek egyre fogynak, Jun Szogjol dél-koreai elnök vasárnap elrendelte a munkába való visszatérésük előkészítését az olajfinomításban és az acélgyártásban dolgozó járművezetőknek. Az államfő a múlt héten a cementiparban dolgozó 2500 teherautósofőrnek adott ki ilyen utasítást, a távol-keleti ország történetében először.

A Koreai Szakszervezetek Szövetsége (KCTU) elítélte az elnök munkára kötelező utasítását, és tárgyalásokra szólította fel a kormányt. A KCTU közölte, hogy ma az általános sztrájk részeként országszerte 15 helyszínen tartottak gyűléseket, amelyeken mintegy 25 ezer munkavállaló vett részt. Jun Szogjol kijelentette, hogy a kormány nem fog engedni a szakszervezet követeléseinek, és a megmozdulásokat Észak-Korea nukleáris fenyegetéséhez hasonlította. 

A kormány ugyanakkor azt is közölte, hogy a minimálbérprogramot további három évvel meghosszabbítja.

Az ipari minisztérium szerint a munkabeszüntetések eddig több mint 2,5 milliárd dollárnyi kárt okoztak. A koreai korrupcióellenes bizottság pedig közölte, hogy a múlt héten vizsgálatot indított annak kivizsgálására, hogy a kamionsofőrök szakszervezete tisztességtelenül tagadta meg a munkát, vagy sem. A szakszervezet nem működik együtt a vizsgálatban – árulta el a bizottság egyik tisztviselője.

A dél-koreai is megszenvedi a kínai zéró-Covid-stratégiát

Dél-Korea exportja világszinten csökkent, főként a Kínába irányuló szállítások estek vissza. Ennek hátterében a globális gazdasági lassulás és a kínai zéró-Covid-politika áll. Ebből a szempontból jó hír, hogy Peking elkezdte enyhíteni a korlátozásokat.