Egy 102 éves hajózási törvény felfüggesztésétől várják az amerikai keleti parti államok kormányzói az üzemanyag és a háztartási földgáz árának mérséklődését. A Wesley Jones amerikai szenátorról elnevezett törvény előírja, hogy
az Egyesült Államok kikötői között csak amerikai építésű, amerikai tulajdonban lévő és amerikai legénységgel rendelkező hajók szállíthatnak.
A cseppfolyósított földgázt és a finomított olajtermékeket szállító tartályhajók azonban általában nem amerikai gyártásúak, részben a hazai hajóépítés magas költsége miatt. Bár a törvény az amerikai kereskedelmi hajózást támogatta háborúk idején, ám most a rekordszintre emelkedett földgáz-, benzin- és dízelárakat fűti. Mert a washingtoni közlekedési minisztérium adatai szerint jelenleg csak 99 óceánjáró hajó jogosult az Egyesült Államok kikötői közötti szállításra. Míg világszerte 60 ezer óceánjáró kereskedelmi hajó van vízen.
A verseny korlátozása miatt magasak a belföldi fuvardíjak, ezért a texasi finomítóknak jobban megéri külföldre szállítani, mint a hazai kikötőkbe.
A szaktárca adatai szerint azok a hajók, amelyek megfelelnek a Jones Act követelményeinek, körülbelül tízszer magasabb fuvardíjakkal dolgoznak, mint a hasonló útvonalakon közlekedő többi hajó. A hawaii Grassroot Institute szerint
a törvény gazdasági hatása Hawaii esetében éves szinten 1,2 milliárd dollár pluszköltség.
Hat új-angliai kormányzó kéri állama felmentését a törvény hatálya alól. Nemrégiben már láthattunk példákat ideiglenes felmentésre. Például a keleti parton, amikor a Colonial Pipeline, az Egyesült Államok legnagyobb üzemanyag-vezetéke egy kibertámadás következtében leállt. Hasonló engedményt kapott Puerto Rico a Fiona hurrikán pusztítása után. Ellenben Hawaii kérését elutasították az orosz–ukrán háború kitörésekor.
Nem egyszerű a Jones-törvény módosítása, mert kétpárti támogatást élvez, többek között Biden elnök részéről is, ugyanis
a törvény 650 ezer munkahelyet támogat, s 150 milliárd dollárral járul hozzá az amerikai gazdasághoz.
Vagyis kiemelt választási téma.
Ráadásul, a hazai hajógyártás az utóbbi időben lendületet kapott. A Philly Shipyard novemberben 1 milliárd dolláros szerződést írt alá három konténerhajó megépítésére a Matson Navigation részéről, amely a Jones Act hatálya alá tartozó hajók egyik legfőbb üzemeltetője.
A Jones-törvény Európa számára is fontos, mert a külföldi szállítások relatív olcsósága támogatja az amerikai kőolajtermék-exportot, ami különösen a dízelpiacon érezhető. Az Egyesült Államok finomítói szinte minden középderivátumot exportálnak, fizikai hiányt okozva az amerikai belföldi piacon.