Míg a benzin nagykereskedelmi ára körülbelül 14 százalékkal emelkedett ebben az évben az Egyesült Államokban, addig a dízel 50 százalékot ralizott, elérve a gallononként 5,36 dollárt. Így
a benzin-dízel árrés minden idők legmagasabb szintjére, 1,60 dollárra növekedett az egy évvel korábbi 23 centről.
Eközben az amerikai dízeltartalékok 25 napi szintre süllyedtek, amely 2008 óta a legalacsonyabb érték.
A dízelt, akárcsak a benzint, nyersolajból finomítják. Jellemzően dízellel üzemelnek a mezőgazdasági gépek, gyári berendezések, teherautók, vonatok és a hajók. Elemzők szerint
az amerikai dízelhiány egyik mozgatórugója az ukrajnai háború.
Az oroszországi dízelexport ugyanis sokkal jobban visszaesett, mint a nyersolajszállítások. Ráadásul az Európába irányuló földgázáramlás korlátozása miatt az erőművek egy része gázról dízelre váltott.
Az Egyesült Államok tavaly még 200 millió hordóval több dízelt termelt, mint amennyit elfogyasztott.
Emellett a tankerekre vonatkozó amerikai jogi korlátozások többletköltségekkel járnak, ami ösztönzi a tengeren túli értékesítést. Érdemesebb tehát Amszterdamba vagy Rotterdamba vinni az üzemanyagot, mint Philadelphiába vagy New Yorkba.
A fizikai dízelhiányra kiterjedt tőzsdei spekuláció épül.
Fedezeti alapok profitáltak a hiányból. Dízelt vásárolnak jövőbeli szállítási határidőre, majd eladják, ahogy közeledik a lejárat, s az ár emelkedik – mondta Scott Shelton, az ICAP energiaelemzője.
Az ukrajnai háború csak felerősítette a már meglévő piaci anomáliát.
A tavalyi zord időjárás megemelte a földgázárakat, és az amerikai erőműveket a gáz-dízel váltásra ösztönözte, már jóval a háború kitörése előtt. A kínai hőhullámok, aszályok és hatalmas áramszünetek pedig arra késztették Pekinget, hogy a belföldi ellátás érdekében leállítsa az olajtermékek exportját. Emellett a globális finomítói kapacitás pandémiás csökkenése is hozzájárult a hiányhoz, csakúgy, mint a finomítók közelmúltbeli sztrájkja Franciaországban.
Az amerikai dízelkészletek 2020 nyara óta csökkenő tendenciát mutatnak,
és most körülbelül 10 százalékkal elmaradnak a korábbi ötéves mélyponttól. Vannak olyan szövetségi államok, ahol a készletek 40 százalékkal múlják alul az ötéves mélypontot.
Elemzők úgy vélik, a mostani keleti parti dízelhiány nem lesz tartós. A finomítók behozzák a lemaradást, s ha nem lesz kivételesen hideg tél, akkor az árak mérséklődnek.