Míg a benzin nagykereskedelmi ára körülbelül 14 százalékkal emelkedett ebben az évben az Egyesült Államokban, addig a dízel 50 százalékot ralizott, elérve a gallononként 5,36 dollárt. Így 

a benzin-dízel árrés minden idők legmagasabb szintjére, 1,60 dollárra növekedett az egy évvel korábbi 23 centről.

Eközben az amerikai dízeltartalékok 25 napi szintre süllyedtek, amely 2008 óta a legalacsonyabb érték.

Diesel,Fuel,Pistols,On,A,Gas,Station,Refueling,Stand.,Detailed, Diesel fuel pistols on a gas station refueling stand. Detailed macro photo for oil business, truck, airplane and car transportation or ecological theme background
Fotó: Papuchalka – Kaelaimages

A dízelt, akárcsak a benzint, nyersolajból finomítják. Jellemzően dízellel üzemelnek a mezőgazdasági gépek, gyári berendezések, teherautók, vonatok és a hajók.  Elemzők szerint

az amerikai dízelhiány egyik mozgatórugója az ukrajnai háború.

Az oroszországi dízelexport ugyanis sokkal jobban visszaesett, mint a nyersolajszállítások. Ráadásul az Európába irányuló földgázáramlás korlátozása miatt az erőművek egy része gázról dízelre váltott.

Az Egyesült Államok tavaly még 200 millió hordóval több dízelt termelt, mint amennyit elfogyasztott. 

Az idei amerikai belföldi dízelhiányt nagyrészt az okozza, különösen Európába, ahol magasabb árakat lehet elérni. 

Emellett a tankerekre vonatkozó amerikai jogi korlátozások többletköltségekkel járnak, ami ösztönzi a tengeren túli értékesítést. Érdemesebb tehát Amszterdamba vagy Rotterdamba vinni az üzemanyagot, mint Philadelphiába vagy New Yorkba. 

A fizikai dízelhiányra kiterjedt tőzsdei spekuláció épül.

Fedezeti alapok profitáltak a hiányból. Dízelt vásárolnak jövőbeli szállítási határidőre, majd eladják, ahogy közeledik a lejárat, s az ár emelkedik – mondta Scott Shelton, az ICAP energiaelemzője.

Határidős ügyletek teljesítménye
 

 

Az ukrajnai háború csak felerősítette a már meglévő piaci anomáliát. 

A tavalyi zord időjárás megemelte a földgázárakat, és az amerikai erőműveket a gáz-dízel váltásra ösztönözte, már jóval a háború kitörése előtt. A kínai hőhullámok, aszályok és hatalmas áramszünetek pedig arra késztették Pekinget, hogy a belföldi ellátás érdekében leállítsa az olajtermékek exportját. Emellett a globális finomítói kapacitás pandémiás csökkenése is hozzájárult a hiányhoz, csakúgy, mint a finomítók közelmúltbeli sztrájkja Franciaországban. 

Az amerikai dízelkészletek 2020 nyara óta csökkenő tendenciát mutatnak,

és most körülbelül 10 százalékkal elmaradnak a korábbi ötéves mélyponttól. Vannak olyan szövetségi államok, ahol a készletek 40 százalékkal múlják alul az ötéves mélypontot. 
Elemzők úgy vélik, a mostani keleti parti dízelhiány nem lesz tartós. A finomítók behozzák a lemaradást, s ha nem lesz kivételesen hideg tél, akkor az árak mérséklődnek.