BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új korszak küszöbén a magyar Lidl – jöhet a házhoz szállítás

Sokat sejtető nyilatkozatot tett a Lidl. Ez alapján a vásárlók és a versenytársak készülhetnek arra, hogy az itthon vezető kiskereskedelmi lánc hamarosan bejelentheti az online vásárlás elindítását.

A Lidl Magyarország vizsgálja az online vásárlás bevezetésének lehetőségét a jövőre vonatkozóan – ez derült ki a cég Világgazdaságnak küldött válaszából. 

Lidl
A Lidl Magyarország vizsgálja az online vásárlás lehetőségének a bevezetését (Fotó: Kallus György / Világgazdaság)

Lapunk arról érdeklődött az itthon piacvezető kiskereskedelmi láncnál, hogy miért nem érhető el a Lidlnél házhoz szállítási opció a vásárlók számára, és hogy tervezik-e bevezetni ezt a szolgáltatást, ha pedig igen, mikor. Mindez azért is releváns kérdés, mert miközben az FMCG, tehát a napi fogyasztási cikkek kiskereskedelmi láncainak szinte kivétel nélkül van házhoz szállítási szolgáltatása, a Lidl hivatalos honlapján az olvasható, hogy

termékeinket áruházainkban, személyesen tudja megvásárolni, házhoz szállítási szolgáltatásunk nincsen.

Ennek kapcsán megerősítették, hogy a Lidl Magyarországnál jelenleg nem elérhető az online vásárlás, de hangsúlyozták, hogy a vállalat folyamatosan vizsgálja a bevezetés lehetőségét. Ennél konkrétabbat nem árultak el, így azt sem, hogy mikor lehet esedékes az említett vizsgálat eredménye. Mégis, ez a kommunikáció mintha változást jelentene az eddigiekhez képest, és azt valószínűsíti, hogy záros határidőn belül új korszak veheti kezdetét a Lidlnél, és elérhető lesz a házhoz szállítás.

Mi szól amellett, hogy a Lidl bevezesse a házhoz szállítást?

Mindez gazdaságig is megalapozott lehet, hiszen a házhoz szállítás hiánya versenyhátrányt jelenthet a piaci riválisokhoz képest, akiknél elérhető ez az opció. Különösen az olyan időszakokban volt, mint a Covid-válság, de az aktuális, a kiskereskedelmet jellemző forgalomszegény állapotban is fájó lehet egy vásárlási csatorna hiánya.

Annak ellenére, hogy nagyjából 2019-re az FMCG-szektor szereplői zömében felismerték az online vásárlásban rejlő kitörési pontot, illetve ki is építették az ehhez kapcsolódó infrastruktúrát, a Lidl mindmáig távol tartotta magát a házhoz szállítási piactól. Hogy miért, annak okaira szintén nem tértek ki. Pedig Magyarországon már 2020-ban és 2021-ben is igaz volt, szabályosan kilőtt az internetes kereskedelem:

minden tizedik forintjukat online költötték el a fogyasztók.

A GKI Digital korábbi felmérése szerint az internetes kiskereskedelem a teljes magyar kereskedelmi piac 10,4 százalékát adta 2021-ben, ami egy mintegy 1200 milliárd forintos piacot takar. Akkor a kiskereskedelmen belül az élelmiszerek, a háztartási cikkek és a drogériai termékek szegmense nőtt a legmarkánsabban, 53 százalék fölött. Ennek betudhatóan itthon az FMCG-szegmens lett a negyedik legnagyobb e-kereskedelmi terület a műszaki cikkek, a ruházat, illetve a játék-ajándék kategória után.

Két érv mindenképp az online vásárlás mellett szól: a fogyasztó ezen a csatornán a többszörösét költi el annak az összegnek, amit a fizikai boltokban fizetne, illetve a kosár összetétele kedvezőbb profit szempontjából az internetes térben. Ha ez a Lidl szerint is helytálló, akkor érdemes arra készülnie a vásárlóknak, valamint a versenytársaknak, hogy a vezető kiskereskedelmi lánc hamarosan bejelentheti a házhoz szállítás megnyitását.

Mi szól az ellen, hogy a Lidl bevezesse a házhoz szállítást?

Innen nézve logikusnak tűnik, ha a Lidl végre valóban rászánja magát és belép az online térbe.

Ugyanakkor azt is kár lenne elvitatni, hogy a házhoz szállítás kemény dió, jól csinálni nagyon nehéz, viszont könnyen leronthatja az eddig elért vásárlói megítélést, amiben a német diszkont élen jár a magyar piacon.

Ahogy arra a Hold blog egyik bejegyzése is felhívja a figyelmet: az élelmiszer-kiskereskedelem egy volumenbiznisz, alacsony profitráta jellemzi, így az eladott mennyiség folyamatos növelése tudja biztosítani az elvárt profitszintet. A fizikai boltok esetén az egyre nagyobb volumennel jelentősen növekedhet a nyereség, viszont az online esetén ez alacsonyabb, ami arra vezethető vissza, hogy a költségstruktúrában nagyobb a változó költségek aránya. Nem véletlen, hogy több nagy élelmiszer-kiskereskedelmi lánc álláspontja is az, hogy az online tevékenység lényegében marketingköltségként fogható fel, mert pénzt nem lehet vele keresni. Igaz, sok kisebb szereplő viszont megmutatta, hogy igenis lehet eredményesen űzni a házhoz szállítást.

Újabb népszerű termék árát lökte mélybe a Lidl – megérkezett a Tesco válasza is

A kiskereskedelmi láncok továbbra is mindent megtesznek azért, hogy a vásárlók visszatérjenek az üzletekbe: a sajt, a vaj és a tészta után most a virsli van porondon, de a következő hetekben várhatóan további kedvezményeket ígérnek majd a nagy boltok, például a Lidl, a Tesco, a SPAR, a CBA vagy az Auchan.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.