Közélet

Klímavédelem: az európaiak többsége ellenzi a hagyományos gépjárművek tiltását

Az Európai Unió 2035-től megtiltaná a belső égésű motorral szerelt, hagyományos üzemanyagokkal hajtott autók értékesítését. Egy felmérésből azonban az derül ki, hogy az európaiak elutasítják a hagyományos gépjárművek tiltására vonatkozó brüsszeli vállalást.

Az európaiak elutasítják a hagyományos gépjárművek tiltására vonatkozó brüsszeli vállalást. Az európai polgárok többsége nem ért egyet a belső égésű motorokkal szerelt gépjárművek 2035-ig történő betiltásával – derül ki a Századvég legújabb Európa Projekt-kutatásából. 

Traffic,Jams,In,The,City,,Road,,Rush,Hour
Fotó: Shutterstock

Az elmúlt időszakban újra felélénkült a vita az Európai Parlament által tavaly februárban elfogadott jogszabályról, amely szerint 

az 2035-től megtiltaná a belső égésű motorral szerelt, hagyományos üzemanyagokkal hajtott autók értékesítését. 

Az intézkedés már napjainkban is jelentős kihívások elé állítja az uniós járműgyártókat, amelyek hagyományosan a közösség leginkább exportképes és innovatív húzóágazatát alkotják, és amelyeknek az európai káros következményeivel is meg kell küzdeniük.

A kutatás eredményei alapján az intézkedésnek nincs kellő társadalmi támogatottsága, ugyanis az uniós polgárok csaknem kétharmada nem ért vele egyet, a támogatók aránya pedig kevesebb, mint a válaszadók egyharmada.

 

Az országok közötti összehasonlításból kiderül, hogy a beavatkozást támogatók aránya egyedül Ciprus esetében haladja meg a döntést elutasítókét, itt is mindössze 2 százalékkal. A kérdés leginkább a máltaiakat, a svédeket és a portugálokat osztja meg, de a többség ezekben az országokban is a tiltás ellen van.

A válaszadók az intézkedést leginkább Csehországban (78 százalék), Szlovéniában (75 százalék), valamint Litvániában (73 százalék) ellenzik, és 

az elutasítók aránya további három tagállamban (Szlovákiában, Észtországban és Magyarországon) is meghaladja a 70 százalékot. 

Kiemelendő továbbá, hogy a társadalmi többség a járműgyártás szempontjából megkülönböztetett jelentőségű Németországban (69 százalék) és Franciaországban (64 százalék) is ellenzi a lépést. 

Elektromos és hibrid autókra még nem telik a magyaroknak

Nőtt az elektromos autók iránti kereslet, de a magyaroknak továbbra is zömében benzines és dízelautóra telik, vagyis továbbra sincsenek összhangban a vásárlói igényekkel és lehetőségekkel a belső égésű motorok tiltását célzó európai tervek.

 

Európai Unió belső égésű motor autó
Kapcsolódó cikkek