A gigantikus öntő-sajtoló gépek alkalmazásával hatalmas költségmegtakarítás érhető el, ezt már az autóipar nagyjai is sorra ismerik fel. A mintegy hatvan elem összeforrasztásával előállított alváz helyett egyetlen elemből álló gépkocsiváz rengeteg munkafázist iktat ki, fölöslegessé teszi a hegesztőrobotok alkalmazását, igaz, humán munkaerőből is kevesebb kell a gyártási folyamat végig viteléhez.
Mindez egyes felhasználási területeken akár 40 százalékos költségcsökkentést eredményez, ami versenyképességi szempontból igen fontos tényezővé teszi a szakmában csak gigapressként ismert berendezések használatát. A gyártás egyszerűsítése és felgyorsulása is mellettük szól.
Nem véletlen, hogy az elektromosautó-gyártás és a költséglefaragás egyik úttörőjeként ismert Tesla is gigapresseket használ az alvázgyártáshoz, bár nem minden szakember lelkesedik ezekért. Ők arra hivatkoznak, hogy a jármű veszít rugalmasságából és ellenálló képességéből, és minőségi kifogásaik is akadnak.
Az egyben kiöntött váz sokkal nehezebben javítható, mit a hagyományos, amelyeken egy-egy elem kicserélése nem okoz különösebb problémát. Az autógyártók viszont nem abból indulnak ki, hogy milyen könnyen legyen javítható a balesetes gépjármű, hanem abból, hogy a dráguló alapanyagok közepette hol tudják megfogni a költségeiket és fokozni a profittermelésüket.
Ebben vannak a segítségükre a gigapressgyártók. A Toyota, a General Motors a Hyundai, a Volvo és a Nio érdeklődéséről már hallani, de nyilván követik majd őket a többiek is. Az egyik ilyen gigapressgyártó az észak-olaszországi IDRA, amely partnerei között tudhatja a Teslát.
Riccardo Ferrario igazgató a Reuters érdeklődésére elmondta, hogy az autógyártási folyamat leegyszerűsítésében tudnak közreműködni.
Az elektromos autók legdrágább eleme az akkumulátor, amely 25-40 százalékot is képviselhet a teljes autó árából.
Ez egy adottság, nekünk a fennmaradó rész csökkentésénél van dolgunk, főként az alváznál, ami az autó a második legdrágábban előállítható eleme – húzta alá Ferrario. Az itt elérhető 30-40 százalékos megtakarítással a villanyautók árát le lehet hozni az egekből a földre – tette hozzá.
A fröccsöntött műanyag és az öntött fém alkatrészek használata széles körben elterjedt az autóiparban, szemben az alumíniumöntéssel, amely viszonylag új technológia az alvázgyártásban. Az AlixPartners felmérése szerint az alumínium öntő-préselő gépek piaca elérte az évi 73 milliárd dollárt, és 2032-ig évi 126 milliárd dollárosra bővülhet.
Az alumínium autóipari felhasználása a fém könnyű súlya és ellenálló képessége miatt egyre elterjedtebb. Egy-egy Európában gyártott autó átlagosan 179 kilogramm alumíniumot tartalmazott 2019 végén, szemben a három évvel korábbi 143 kilóval. Ez a mennyiség 2025-re elérheti a 200 kilogrammot is.
Az alvázat egyben kiöntő és méretre sajtoló gigapress egy kisebb családi házhoz hasonló nagyságú.
Az IDRA legkorszerűbb típusa 9000 tonnás erővel formálja az alumíniumot. A 2021-es üzleti évét 100 millió eurós bevétellel záró IDRA nem adja ki megrendelői nevét, azt is Elon Musk Tesla alapító-vezérigazgató kotyogta ki, hogy már a Cybertruck elektromos pick-upjukhoz is az olaszok szállítják a gigapresseket.
Az is kiderült, hogy a Berlin melletti Grünheidében tavaly átadott Gigafactoryban a Model Y crossover alapjait is ilyen berendezésekkel gyártják. A Tesla-vezér azzal is eldicsekedett, hogy
egy darab német Tesla Y összeszerelése nem tart tovább tíz óránál, ez a harmada az elektromosautó-gyártásban jellemzőnek.
Ferrario a Reutersnek annyit árult el, hogy három autógyártóval dolgoznak együtt, más források szerint köztük van a dél-koreai Hyundai.
Amúgy a gigapressgyártás is zömmel Ázsiára koncentrálódik, reprezentánsai közé tartozik a japán Ube, a Shibaura Machine és a Yizumi, míg Kínából a Haitian Group és a LK Industries érdemel említést. Az utóbbi egyébként 2008-ban tokkal-vonóval felvásárolta az IDRA-t, és 2016-ban indította el a gigapressgyártást. Európában a svájci Bühler a legfőbb riválisuk.
Riccardo Ferrario szerint 2035-re az autógyártók több mint háromnegyede már eleve gigapresseket fog használni új modelljeinél az alváz és a felépítmény gyártásához. Nem ennyire biztos ebben Ralf Bechmann, az EFESO Consulting szakértője. Ő úgy látja, hogy az ilyen nagy kiterjedésű elemek egyben történő kiöntését „sziklaszilárd” tervezés kell hogy megelőzze, mert a gyenge pontok felderítése és a rejtett hibák utólagos kiszűrése sokkal többe kerülhet, mint a hagyományos gyártástechnológiánál. A Volkswagen az új Trinity modelljénél alkalmazta volna először a gigapresstechnológiát, de visszalépett, míg a BMW-t egyáltalán nem fogta meg az újdonság varázsa.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.