Az akkumulátorgyártáshoz szükséges minőségi alapanyagok hiánya hátráltatja a Tesla formabontó elektromos pickupja, a Cybertruck sorozatgyártását. A 2019 novemberében bemutatott, futurisztikus Cybertruck az eredeti tervek szerint már két éve gyártásban lenne, ehhez képest jó, ha valamikor a második fél év vége felé legördülnek az első, immár értékesítésre szánt példányok a Tesla austini Gigafactoryjából. Az meg mosolyfakasztó, hogy az amerikai autóeladási listákat 41 éve vezető Ford F-150-es elektromos változata, a Lightning versenytársának szánt jármű alapárát 39 ezer dollárra lőtték be Elon Muskék. 

Tour Of The Elkhorn Battery Energy Storage System
Talán az év végén megindulhat a Cybertruck sorozatgyártása Austinban.
Fotó: Bloomberg

Sokan ennek a dupláját is azonnal letennék az asztalra, hogy beülhessenek a Cybertruck volánja mögé, de erre még várniuk kell. Ezúttal az akkumulátortechnológia miatt vannak álmatlan éjszakáik a Tesla mérnökeinek, ugyanis a jármű már a 4680-as cellakiosztású erőforrást kapja, amely a korábbi verzióknál magasabb energiasűrűséget, nagyobb hatótávot ígér, és a helyigénye is kisebb. 

A Reuters forrásai szerint most az akkumulátor-alapanyag kínai beszállítóitól kér sürgős segítséget a Tesla, hogy fel tudja turbózni a gyártást. Az elektromosautó-gyártó a Ningbo Ronbay New Energy és a Suzhou Dongshan Precision Manufacturing nevű cégre támaszkodna az Egyesült Államokban előállított akkumulátorok segédanyagainak beszerzésében. 

A 4680-as cellák gyártástechnológiájának tökéletesítése kulcsfontosságú ahhoz, hogy 

a Tesla elérhesse a 2030-ra kitűzött ambiciózus célját (mestertervét), az évi 20 millió elektromos autó gyártását. 

Ehhez hozzájárulhat az L&F Co.-val nemrég kötött megállapodás, melynek keretében a dél-koreai vállalat magas, 90 százalék feletti nikkeltartalmú katódokat szállít a Teslának. 

Ezek a komponensek a 4860-as cella nagyobb energiasűrítéséhez szükségesek. Új modelljeihez – elsőként a Cybertruckhoz – a Tesla az LG Energy Solutiontól és hagyományos partnerétől, a japán Panasonictól kap majd kész 4680-as cellákat, de cégének a legfőbb szempontja, hogy saját akkugyártását felfuttassa, és a kínai beszállítók közreműködésével le tudja szorítani a villanyautók gyártási költségében 25-40 százalékot képviselő akkupakkok árát.

Akkumulátorok nélkül megbénul az autógyártás 

– hívta fel a figyelmet a részegység kiemelt fontosságára az alapító-vezérigazgató a Tesla befektetői napján, március 1-jén. Igaz ugyan, hogy a Tesla az ígéretek szerint a rozsdát hírből sem ismerő Cybertruckhoz többféle akkutípust is fel tudna használni, de itt stratégiai döntést hoztak, azaz a hagyományos, kisebb 2170-es cellákkal, illetve az olcsóbb, lítium-vasfoszfátos cellákkal szemben a 4680-asok mellett tették le a voksukat. 

Most éppen ezért futnak versenyt az idővel, noha tavaly Musk még magabiztosan nyilatkozta, hogy a 4680-as cellák nem jelentenek majd szűk keresztmetszetet egyik modelljük sorozatgyártásakor sem. A kódszámok egyébként a lítiumion-akkumulátorcellák méretét jelzik: a mostaniak 21 milliméter átmérőt és 70 milliméteres magasságot, az újak 46 milliméter átmérő mellett 80 milliméteres magasságot. 

Tesla Gigafactory Berlin Brandenburg
2170-es cellákból összeszerelt akkupakkot rejt a Tesla Model Y alváza.
Fotó: Patrick Pleul / Picture alliance via Getty Images

Az új típusú cellák öt és félszer nagyobbak az eddig alkalmazottaknál, viszont egy, az autó energiaellátását biztosító akkupakkba elég 830-at összekapcsolni belőlük, nem pedig 4400-at, mint a régieknél. Hatalmas előny emellett, hogy amíg a 2170-es cellákat négy ponton kellett hegeszteni, a 4680-asokat elég két helyen. Ezzel a technológiával a hegesztési pontok száma 17 600-ról 1660-ra csökkent, ami anyagban, energiában és munkában tetemes költségmegtakarítást eredményez. 

A 4680-as cellát a Tesla 2020. szeptemberi Akkunapján mutatták be, a vele elérhető költségmegtakarítást 50 százalékosra becsülve. 

Innen nézve nem véletlen, miért ezt a technológiát forszírozza Elon Musk. S ha a gyártást biztonsággal fel tudják pörgetni, akkor újabb lépéselőnyre tesznek szert a riválisokkal szemben. És persze folyamatosan csilingelhet a kassza, növelve a profittermelő képességet. A Tesla tempóját azonban partnereinek, beszállítóinak is át kell venniük. 

 

A Panasonic odahaza, a vakajamai gyárában most telepíti a 4680-as cellákat gyártó gyártó gépsorát, a sorozatgyártást azonban előreláthatóan csak jövő év tavaszán kezdi meg. Az új kansasi gyárában a 2170-eseket gyártja még egy ideig, s ha a 4680-as technológia kiforr, akkor hozza át Amerikába a gyártást Japánból. Az LG Energy Solution tavaly ez év második felére ígérte 4680-as gyártósorának beüzemelését az ocsangi egységében, de hogy hol tartanak vele, arról nincs friss hír.

A Tesla sem tétlenkedik eközben, a cég fremonti bázisán kísérletezik a 4680-as cellákkal, de

a remélt energiasűrűséget még nem tudta elérni a tesztfázis során. 

Az anód száraz szigetelését már megoldották, de a katód bevonásával még vannak gondjaik a Reuters forrásai szerint. Mindent egybevetve Fremontban most évi 50 ezer autóhoz szükséges 4680-as akkut tudnának összeszerelni, ami édeskevés a Tesla által igényelt volumenhez, különösen ahhoz az 1,3 millió autóhoz képest, amelyekhez Musk 2020-as ígérete szerint már most házon belül kellene legyártaniuk az akkumulátorokat.