Noha Macron vezetésével Franciaország áll az Európa Ukrajnáért a végsőkig (diplomatikusan: ameddig szükséges) csoport élén az EU-ban, érthető (történelmi) okokból különösen nyugtalanító a társadalom militarizálódása Németországban. A berlini Civey közvélemény-kutatása szerint a németek 57 százaléka szerint „hasznos lenne” újra bevezetni a kötelező katonai szolgálatot nemcsak a férfiak, hanem a nők számára is.
A háborús hangulat erősödésének jele Németországban az atombiztosnak hirdetett óvóhelyek iránti ugrásszerűen megnövekedett kereslet.
A legegyszerűbb eszközök húszezer eurónál kezdődnek, és a határ a csillagos ég, ha több embernek több hétre (alapvetően két hónapra) kínálnak föld alatti lakhatást, sugárvédelmet, ellátást. A hirdető vállalkozók azonban nem forszírozzák a kérdést: mi lesz két hónap múlva, ha az óvóhely lakóinak ki kell jönniük. (Egy nagy atomháború esetén Európában nincs esély rá, hogy a sugárzás elpusztította terület akár évek múlva is újból emberek számára lakható lesz.)
A németek nagy többsége továbbra is elutasítja ugyan egy „német” atomfegyver kifejlesztésének gondolatát, a nukleáris bombákkal szembeni elutasítás mértéke csökken – figyelmeztet Ulrich Kühn, a hamburgi egyetem professzora. És az atomfegyverekről ma folyó vita más Németországban, mint a korábbi hasonlók. A cikket egyébként egy F–35A duális – hagyományos és nukleáris fegyverekkel egyaránt felszerelhető – ötödik generációs lopakodó vadászbombázó képével illusztrálják. A gép éppen egy korszerűsített B61-12-es mintájú amerikai atombomba makettjét készül ledobni egy hadgyakorlaton. Ilyen B61-es amerikai bombákkal váltják fel Európában a Németországban, Belgiumban, Hollandiában és Olaszországban tárolt amerikai atombombákat, amelyeket – engedéllyel – az illető országok légiereje is bevethet ellenséges célpontok ellen.
Noha Németország a NATO-ban a védelemre az egyik legkevesebbet költő állam,
a német hadiipari komplexum gyártmányai világvezető minőségűek.
Emiatt is ragaszkodik Zelenszkij ukrán elnök a Matra és a BAE által kidolgozott francia/angol SCALP/Storm Shadow cirkálórakéták árkategóriájába (darabonként egymillió euró felett) tartozó KEPD 350-es Taurus mintájú fegyverek szállításához, amelyek nemcsak a vezérlési rendszert illetően, de a robbanófej hatásfokát tekintve is klasszissal a francia/angol modell felett állnak, amelyekkel Ukrajna már támadta a Krím félszigetre vezető utakat, hidakat. Szakértők szerint ugyanez érvényes a Krauss-Maffei Wegmann (KMW) által gyártott Leopard 2 harckocsik legújabb szériáira (A6-ostól felfelé) és az ugyancsak a KMW-gyártmány PzH-2000-es 155 mm-es önjáró ágyútarackokra is.
Emmanuel Macron francia elnök arra is hivatkozik, hogy Franciaország az EU egyetlen atomhatalma. Ami igaz is, de az ország 280 nukleáris robbanófejéből legfeljebb 170-200 azonnal hadra fogható (ezek alapvetően a francia nukleáris triád tengeri komponense, a négy, Le Triomphant osztályú atommeghajtású, interkontinentális atomtöltetű ballisztikus rakétákat indító tengeralattjáró fürtös rakétáin vannak). Ezzel szemben Oroszországnak csaknem 5600 nukleáris robbanófeje van – és a tengeralattjáróin telepített atomrakéták száma is egy nagyságrenddel nagyobb a franciákénál. Aggasztó jel, hogy Putyin oroszországi elnök az utóbbi hónapokban többször figyelmeztette az USA-t, maradjon távol Európától, ha Moszkva – akár figyelmeztetési céllal és nem lakott területeken – felrobbant egy vagy több atomfegyvert a térségben.
Makrogazdasági szempontból a fenti folyamatoknak több a negatív, mint a pozitív hozadéka. Az EU gazdaságilag a recesszió szélén táncol, a 27 tagállam tavalyi teljesítménye (GDP-növekedése) 0,7 százalékot tett ki. És idén sem várható ennél lényegesen nagyobb növekedési ütem.
Az olcsó orosz energiaforrások bezárulása nagyon megviselte Nyugat-Európa vezető gazdaságát, Németországot is, amely biztos érzékkel kiválasztotta a legrosszabb pillanatot az atomerőmű-programból való végleges kiszállásra. Pótlólagos beruházási eszközök, tőke kellene nemcsak a németeknek, de az EU-nak is. Hiszen Brüsszel nyakába szakadhat Ukrajna támogatása, ami évente mintegy 100 milliárd eurót tesz ki, az idei EU-költségvetés csaknem egyharmadát.
És a „nagypolitikai” háttér továbbra is zavaros. Elfogyóban vannak Brüsszel külpolitikai szövetségesei. Az EU viszonya mindkét alapvető gazdasági partnerével, az USA-val és Kínával – ugyan teljesen más okok miatt – egyaránt problematikus. Kudarcot vallott Brüsszel sokadik latin-amerikai nyitási kísérlete is a Mercosurral, és Afrikában sem remekel az EU, mindenekelőtt oszlopos tagja, Franciaország miatt. Egyébként nem kis mértékben Párizs számlájára írják a Dél-Kaukázus térségében újra fellobbant konfliktust, Örményország pénzzel, fegyverszállításokkal az EU/NATO felé fordításának, a moszkvai szövetségi körből való kiszakításának politikáját is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.