Az akkumulátorgyártáshoz szükséges minőségi alapanyagok hiánya hátráltatja a Tesla formabontó elektromos pickupja, a Cybertruck sorozatgyártását. A 2019 novemberében bemutatott, futurisztikus Cybertruck az eredeti tervek szerint már két éve gyártásban lenne, ehhez képest jó, ha valamikor a második fél év vége felé legördülnek az első, immár értékesítésre szánt példányok a Tesla austini Gigafactoryjából. Az meg mosolyfakasztó, hogy az amerikai autóeladási listákat 41 éve vezető Ford F-150-es elektromos változata, a Lightning versenytársának szánt jármű alapárát 39 ezer dollárra lőtték be Elon Muskék.
Sokan ennek a dupláját is azonnal letennék az asztalra, hogy beülhessenek a Cybertruck volánja mögé, de erre még várniuk kell. Ezúttal az akkumulátortechnológia miatt vannak álmatlan éjszakáik a Tesla mérnökeinek, ugyanis a jármű már a 4680-as cellakiosztású erőforrást kapja, amely a korábbi verzióknál magasabb energiasűrűséget, nagyobb hatótávot ígér, és a helyigénye is kisebb.
A Reuters forrásai szerint most az akkumulátor-alapanyag kínai beszállítóitól kér sürgős segítséget a Tesla, hogy fel tudja turbózni a gyártást. Az elektromosautó-gyártó a Ningbo Ronbay New Energy és a Suzhou Dongshan Precision Manufacturing nevű cégre támaszkodna az Egyesült Államokban előállított akkumulátorok segédanyagainak beszerzésében.
A 4680-as cellák gyártástechnológiájának tökéletesítése kulcsfontosságú ahhoz, hogy
a Tesla elérhesse a 2030-ra kitűzött ambiciózus célját (mestertervét), az évi 20 millió elektromos autó gyártását.
Ehhez hozzájárulhat az L&F Co.-val nemrég kötött megállapodás, melynek keretében a dél-koreai vállalat magas, 90 százalék feletti nikkeltartalmú katódokat szállít a Teslának.
Ezek a komponensek a 4860-as cella nagyobb energiasűrítéséhez szükségesek. Új modelljeihez – elsőként a Cybertruckhoz – a Tesla az LG Energy Solutiontól és hagyományos partnerétől, a japán Panasonictól kap majd kész 4680-as cellákat, de Elon Musk cégének a legfőbb szempontja, hogy saját akkugyártását felfuttassa, és a kínai beszállítók közreműködésével le tudja szorítani a villanyautók gyártási költségében 25-40 százalékot képviselő akkupakkok árát.
Akkumulátorok nélkül megbénul az autógyártás
– hívta fel a figyelmet a részegység kiemelt fontosságára az alapító-vezérigazgató a Tesla befektetői napján, március 1-jén. Igaz ugyan, hogy a Tesla az ígéretek szerint a rozsdát hírből sem ismerő Cybertruckhoz többféle akkutípust is fel tudna használni, de itt stratégiai döntést hoztak, azaz a hagyományos, kisebb 2170-es cellákkal, illetve az olcsóbb, lítium-vasfoszfátos cellákkal szemben a 4680-asok mellett tették le a voksukat.
Most éppen ezért futnak versenyt az idővel, noha tavaly Musk még magabiztosan nyilatkozta, hogy a 4680-as cellák nem jelentenek majd szűk keresztmetszetet egyik modelljük sorozatgyártásakor sem. A kódszámok egyébként a lítiumion-akkumulátorcellák méretét jelzik: a mostaniak 21 milliméter átmérőt és 70 milliméteres magasságot, az újak 46 milliméter átmérő mellett 80 milliméteres magasságot.
Az új típusú cellák öt és félszer nagyobbak az eddig alkalmazottaknál, viszont egy, az autó energiaellátását biztosító akkupakkba elég 830-at összekapcsolni belőlük, nem pedig 4400-at, mint a régieknél. Hatalmas előny emellett, hogy amíg a 2170-es cellákat négy ponton kellett hegeszteni, a 4680-asokat elég két helyen. Ezzel a technológiával a hegesztési pontok száma 17 600-ról 1660-ra csökkent, ami anyagban, energiában és munkában tetemes költségmegtakarítást eredményez.
A 4680-as cellát a Tesla 2020. szeptemberi Akkunapján mutatták be, a vele elérhető költségmegtakarítást 50 százalékosra becsülve.
Innen nézve nem véletlen, miért ezt a technológiát forszírozza Elon Musk. S ha a gyártást biztonsággal fel tudják pörgetni, akkor újabb lépéselőnyre tesznek szert a riválisokkal szemben. És persze folyamatosan csilingelhet a kassza, növelve a profittermelő képességet. A Tesla tempóját azonban partnereinek, beszállítóinak is át kell venniük.
A Panasonic odahaza, a vakajamai gyárában most telepíti a 4680-as cellákat gyártó gyártó gépsorát, a sorozatgyártást azonban előreláthatóan csak jövő év tavaszán kezdi meg. Az új kansasi gyárában a 2170-eseket gyártja még egy ideig, s ha a 4680-as technológia kiforr, akkor hozza át Amerikába a gyártást Japánból. Az LG Energy Solution tavaly ez év második felére ígérte 4680-as gyártósorának beüzemelését az ocsangi egységében, de hogy hol tartanak vele, arról nincs friss hír.
A Tesla sem tétlenkedik eközben, a cég fremonti bázisán kísérletezik a 4680-as cellákkal, de
a remélt energiasűrűséget még nem tudta elérni a tesztfázis során.
Az anód száraz szigetelését már megoldották, de a katód bevonásával még vannak gondjaik a Reuters forrásai szerint. Mindent egybevetve Fremontban most évi 50 ezer autóhoz szükséges 4680-as akkut tudnának összeszerelni, ami édeskevés a Tesla által igényelt volumenhez, különösen ahhoz az 1,3 millió autóhoz képest, amelyekhez Musk 2020-as ígérete szerint már most házon belül kellene legyártaniuk az akkumulátorokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.