Elfogadták a Nemzeti Digitális Állampolgárság Programot, amely megteremti az egyszerű, kényelmes és hatékony, személyes jelenlétet nem igénylő ügyintézés feltételeit – közölte az MTI-vel pénteken a Digitális Magyarország Ügynökség.

© Cseh Gábor 20201020 SzombathelySzemélyi igazolvány, lakcímkártya illusztráció December 15-ig még érvényesek Magyarország területén azok az okmányok, amelyek a tavaszi veszélyhelyzet ideje alatt jártak le. Fotó: Cseh Gábor CSG Vas Népe 20201020 Szombathely

Személyi igazolvány, lakcímkártya illusztráció 

December 15-ig még érvényesek Magyarország területén azok az okmányok, amelyek a tavaszi veszélyhelyzet ideje alatt jártak le. 
Fotó: Cseh Gábor CSG Vas Népe
Fotó: Cseh Gábor / Vas Népe

Az új, egységes digitális környezet nemcsak kiváló felhasználói élményt nyújt, hanem leegyszerűsíti az állampolgár és a kormányzati szervek közötti kommunikációt. Olyan közigazgatási terek jönnek létre, amelyek a világhálón keresztül bármikor elérhetők, és minden lehetőséget biztosítanak, amire a személyes ügyintézés alkalmas – tették hozzá.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az elektronikus tárcában elérhetővé válik az összes okmány digitális változata, biztosítva az azonosítást. A kapcsolattartás érdekében egy online postaláda is készül, az ügyintézések és a levelezések pedig dokumentumtárba kerülnek. A fejlesztések jövőre elkezdődnek, egy évre rá meglesz az irattárca, 2026-ra pedig minden magyar digitális állampolgárrá válhat.

A program kidolgozásáért felelős Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető tárcavezető, Rogán Antal ezzel kapcsolatban a következőket nyilatkozta az Indexnek: 

„Olyan mobilalkalmazást fejlesztünk, amely lehetővé teszi, hogy mobilon mindenki magával vigye az összes igazolványát, de még a horgászengedélyét is. Mobilon intézhetünk majd ügyeket, mobilon igényelhetünk majd bármilyen igazolást, igazolványt. Nem kell bemenni az okmányirodába semmiért. A mobilalkalmazás lehetővé teszi, hogy a felhasználók egyetlen felületen láthassák az adataikat, a dokumentumaikat, kezelhessék többek között családpolitikai vagy éppen adózási ügyeiket.”

Négy digitális alapszolgáltatás jelenti a digitális átállás bázisát:

  • az eSzemélyazonosítás,
  • az ePosta,
  • az eDokumentumkezelés, 
  • az eFizetés.

A kormány a projekt megvalósítására létrehozta a a Digitális Magyarország Ügynökséget, amelynek vezetésére Rogán Guller Zoltánt, a Magyar Turisztikai Ügynökség korábbi vezérigazgatóját kérte fel.

Szabadon válaszható lesz a digitális állampolgárság

Minden ügyet mobiltelefonon lehetne intézni 2026-ra.