Magyar gazdaság

Négy hidrogén és tizenegy elektromos meghajtású buszra pályáztak a hazai városok

A nagyobb, 25 ezer főnél népesebb városok hidrogén üzemanyagcellás autóbuszok beszerzésére, a 25 ezer főnél alacsonyabb lakosságszámú települések pedig új elektromos buszok beszerzésére igényelhettek támogatást a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.-től. A három pályázati felhívásnak május 6-án járt le a beadási határideje. Négy nagyváros hidrogén, tizenegy pedig elektromos meghajtású buszra nyújtott be pályázatot.

A héten járt le a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. első három pályázatának beadási határideje, amelyben a 25 ezer főnél népesebb városok hidrogén üzemanyagcellás autóbuszok beszerzésére, a 25 ezer főnél alacsonyabb lakosságszámú települések pedig új elektromos buszok beszerzésére, emellett a meglévő elektromos flotta bővítésére, valamint töltőinfrastruktúra modernizálására, technológiai fejlesztésére igényelhettek támogatást. 

hidrogen busz
A hidrogén üzemanyagcellás autóbuszok beszerzését teljes értékében támogatta a HUMDA / Fotó: BANDS THROUGH THE LENS

Mire és mekkora támogatást lehetett megpályázni?

Hidrogén üzemanyagcellás autóbuszokra 1,07 milliárd forint, elektromos autóbuszokra a 25 ezernél alacsonyabb lakosságszámú városoknál 1,55 milliárd forint, a 25 ezer főnél népesebbeknél 1,16 milliárd forint a rendelkezésre álló forrás.

A hidrogén üzemanyagcellás autóbuszoknál a költségek 100 százaléka számolható el, elektromos autóbuszokra a 25 ezernél kevesebb lakosú városoknál 100, illetve 80 százalék, töltőinfrastruktúrára 80, illetve 70 százalék attól függően, hogy flottabővítésre vagy meglévő autóbusz lecserélésére pályáztak, illetve új töltők létesítésére, vagy a meglévők fejlesztésére igényeltek támogatást. A 25 ezer főnél népesebb településeken autóbusz beszerzésére 80 százalék, töltőinfrastruktúra bővítésére 40 százalék a támogatás sikeres pályázat esetén.

Mikor állhatnak üzembe az új buszok?

A pályázók összesen négy hidrogén üzemanyagcellás autóbuszra, az akkumulátoros autóbuszoknál pedig hét csuklós, egy szóló és három midi kialakításúra adtak be pályázatot. Hidrogén üzemanyagcellás autóbuszokra a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK), a Volánbusz Zrt. és a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. adott pályázatot. A 25 ezernél alacsonyabb lakosságszámú városok közül Sülysáp Város Önkormányzata, a 25 ezer főnél népesebbeknél a V-Busz Kft., a Tüke-Busz Zrt. és az MVK adott be pályázatot a HUMDA-hoz. A pályázatokkal kapcsolatban az eredmények, azaz a támogatási okiratok az idei év nyarára várhatóak, az autóbuszokat legkésőbb 2027. június 30-ig kell beszerezni. 

 

autóbusz hidrogén üzemanyagcellás elektromos autóbusz
Kapcsolódó cikkek