Nem bírságolta meg a Cup Revolution műanyagpohár- (repohár) visszaváltó céget a Gazdasági Versenyhivatal. A még 2022 őszén indított versenyfelügyeleti eljárást a cég ellen agresszív kereskedelmi gyakorlat és megtévesztés miatt. A vizsgálat végére a hivatal megállapította, hogy a Cup Revolution kereskedelmi gyakorlata önmagában nem volt alkalmas a nyomásgyakorlásra.

20220914_repohar_2098_MK_MP20220914 Budapest
Cup Revolution Kft Repohár sajtótájékoztató és bejárás a mosogató üzembe          
Fotó: Máté Krisztián (MK) Metropol20220914 BudapestCup Revolution Kft Repohár sajtótájékoztató és bejárás a mosogató üzembe          Fotó: Máté Krisztián (MK) Metropol
Figyelmeztetéssel megúszta a Cup Revolution a GVH versenyfelügyeleti eljárását / Fotó: Máté Krisztián

Ennek ellenére a GVH arra is rámutatott, hogy a környezetvédelmi, úgynevezett zöldállítások megtévesztők voltak, hiszen a cég a marketinganyagaiban tett állításait nem volt képes igazolni. Ilyen reklámszöveg volt például a cég részéről, hogy „a visszaváltható és mosható poharak használatával akár 80 százalékkal csökkenthető a rendezvények és vendéglátóhelyek hulladéktermelése”. A hivatal szerint ezek a kijelentések nem voltak megalapozottak.

Teljesen átalakulhat a repohárrendszer Magyarországon

Egy felmérés szerint a magyar fogyasztók azért nem szeretik a repoharakat, mert átláthatatlannak tartják a különböző visszaváltási rendszereket. Az egyes szórakozóhelyek egymástól eltérő megoldást alkalmaznak a visszaváltható poharak kezelésére, ez pedig feszültséget szül. A BKIK elvégzett egy felmérést, amelyből kiderült, hogy a magyarok a pénzüket akarják visszakapni a repoharak után, és nem tokeneket. Felmerült a repohár-automaták ötlete is.

Összességében a GVH mindössze figyelmeztette a céget, hogy ügyeljen jobban a jogsértések elkerülésére. 

A Cup Revolution azért úszta meg a bírságot, mert a versenyfelügyeleti eljárás alatt együttműködő volt, és felülvizsgálta saját kereskedelmi gyakorlatát, a problémás reklámjain pedig változtatott.

Emellett a GVH figyelembe vette, hogy a cég kisvállalkozásnak minősül, korábban nem merült fel velük szemben jogsértés, illetve a kereskedelmi gyakorlata nem fokozottan védett fogyasztói kört érintett.

A GVH feltételezi, hogy a Cup Revolution a jövőben jogkövető magatartást tanúsít majd, így most beérték egy figyelmeztetéssel. Ennek részeként a cégnek felül kell vizsgálnia minden zöldreklámszövegét, illetve elő kell segítenie, hogy a fogyasztók tisztában legyenek a repoharak visszaváltási szabályaival. Ez utóbbi érdekében a vállalkozás már egy repohár-visszaváltást segítő applikációt is kifejlesztett.

A repoharak ennek ellenére továbbra is a GVH célkeresztjében maradnak, mivel a viszonteladók még élhetnek tisztességtelen gyakorlattal. A GVH elnöke már levélben fel is szólított egy fővárosi koncerthelyszínt, hogy különös figyelemmel legyen a repoharak visszaváltásáról szóló tájékoztatókkal kapcsolaban.