A magyar versenyhatóság eljárást indított a Cup Revolution Szolgáltató Kft.-vel szemben agresszív és megtévesztő piaci gyakorlat miatt – írta meg közleményében a Ez a cég biztosítja a legtöbb hazai fesztivál, koncerthelyszín és sportrendezvény számára a visszaváltható műanyag poharakat (repohár).

20220914 BudapestCup Revolution Kft Repohár sajtótájékoztató és bejárás a mosogató üzembe          Fotó: Máté Krisztián (MK) Metropol 20220914 Budapest
Cup Revolution Kft Repohár sajtótájékoztató és bejárás a mosogató üzembe          
Fotó: Máté Krisztián (MK) Metropol
Fotó: Máté Krisztián / Metropol

A cég gyakorlata szerint a szórakozóhelyeken a vendégek kizárólag repohárba vásárolhatják meg az italokat, s ezek visszaváltásakor nem a pohár árát, hanem egy tokent kapnak, amelyet a következő vásárláskor ismét repohárra válthatnak. A GVH szerint 

a cég kereskedelmi gyakorlata pszichés nyomást gyakorol a vendégekre, ami torzíthatja a döntésüket, és a velük szemben fennálló hatalmi helyzetet kihasználva korlátozza a döntési szabadságukat. 

Felháborodást váltott ki, hogy a Coca-Cola lett az idei ENSZ-klímacsúcs főszponzora

Az idei ENSZ-klímacsúcs és a Coca-Cola közötti szponzori megállapodást az aktivisták greenwashingnak tartják.

A hivatal vizsgálata kiterjed a Cup Revolution reklámkommunikációjának egyes elemeire is, amelyek a poharak, illetve a visszaváltási rendszer környezetre gyakorolt hatásaira vonatkoznak. A vállalkozás bizonyos reklámállításai ugyanis feltehetően megalapozatlanok. 

A repoharak környezeti előnyeinek igazolására a cég valószínűleg nem rendelkezik megfelelő bizonyítékkal.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

Van értelme a repohárnak, vagy csak greenwashingról van szó?

A műanyagszennyezés csökkentéséhez mindenképpen ki kellett váltani a vendéglátásból az eldobható műanyagokat. A repohárrendszer először jó alternatívának tűnt a visszaváltható műanyag poharakkal szemben, de a gyakorlatban sok kérdést vetett fel a használata. Az Ynsight Research felmérése szerint a válaszadók nagy része gondolja úgy, hogy a repoharak nem segítenek a környezetszennyezés csökkentésében, ellenben pluszköltségeket okoznak az ügyfeleknek.