A februári enyhe mérséklődést követően márciusban újra emelkedni kezdett a nyerstej hazai felvásárlási ára, és 1,1 százalékos javulással elérte az egy kilogrammra vetített 166,05 forintos szintet – közölte a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) adataira hivatkozva. A márciusi felvásárlási ár így 19 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, míg az éves alapon mért árkülönbség februárban még 24 százalékos volt. A kiviteli ár eközben 5 százalékkal csökkent, és 148,37 forint volt, ami az egy évvel korábbi árnál ugyan 12 százalékkal magasabb, de a felvásárlási ártól azonban 11 százalékkal elmarad. Márciusban a felvásárlás és a kivitel is nőtt az előző évhez képest – 3, illetve 7 százalékkal. Az itthon termelt nyerstej közel 12 százaléka kerül külföldi felvásárlókhoz.

trappista
Megint a trappista került a középpontba / Fotó: Oláh Tibor / MTI

Az uniós átlagár a magyarországinál kisebb mértékben, 8 százalékkal marad el az egy évvel korábbihoz képest. Az Európai Unióban mért átlagos felvásárlási ár emelkedése három hónapot követően 2024 januárjában megtorpant, azóta pedig gyakorlatilag stagnál – áll a terméktanács piaci összefoglalójában. A februári 0,1 százalékos mérséklődés után az Európai Bizottság becslése szerint a március 0,2 százalékos árcsökkenést hozott. Erőteljesebb volt a csökkenés az azonnali (spotpiaci) árakban: a teljes tej ára öt hónapja folyamatosan mérséklődik, áprilisban 1,1 százalékkal. A fölözött spot tej ára a márciusi közel 20 százalékos visszaesést követően áprilisban további 6 százalékkal esett. Az egy évvel korábbi árszintnél viszont ezek az árak mind a teljes tejnél, mind a fölözött tejnél 21 százalékkal magasabbak.

A natúr joghurt és a trappista kivétel

A hazai feldolgozók belföldi tejtermék-értékesítésére vonatkozó AKI-statisztika szerint 2024 első negyedévében 

  • a 2,8 százalékos friss tejekből, 
  • az 1,5 százalékos UHT-tejből és 
  • a vajkrémből az előző évihez lépest kevesebbet, míg 
  • a többi termékből többet adtak el a tejipari cégek a kereskedőknek. 

Ha viszont egy évvel korábbra tekintünk vissza, már árnyaltabb a kép:

a 2023-as adatokhoz viszonyított javulás ellenére a natúr joghurt és a trappista sajt kivételével az idei értékesített mennyiségek valamennyi termék esetében elmaradnak a 2022-ben eladott mennyiségektől.

A natúr joghurt értékesítés évről évre növekszik, míg a trappista sajtnál az előző két évben közel azonos értékesítési mennyiséget sikerült most jelentősebben meghaladni. A feldolgozói átadási árak pedig a 20222023-as év fordulójának csúcsáraihoz képest folyamatosan rendeződnek vissza, az átlagos csökkenés mértéke 12 százalék, egyedül az ömlesztett sajtnál mérhető enyhe emelkedés.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) havi fogyasztói átlagár-statisztikájából az is látszik, hogy 

a feldolgozói átadási árakra jellemző árcsökkenés a statisztikai hivatal által megfigyelt tejtermékek fogyasztói áraiban is megjelent, kivéve persze a 2023 augusztusáig még hatósági áras 2,8 százalékos UHT-tejet. 

Az árcsökkenés átlagos mértéke 19 százalék. Az év eleji árakhoz képest ugyanakkor már növekedés tapasztalható a trappista sajt, valamint a gyümölcsjoghurt áraiban és a 12 százalékos tejföl fogyasztói ára sem csökkent tovább.

Nőtt a felvásárolt mennyiség

Az EU-tagállamok tejfelvásárlásáról a februári az utolsó adat. Az alapján öt hónap csökkenés után ismét emelkedni kezdett a felvásárolt mennyiség, és az előző év februárjához képest 2,9 százalékos volt a növekedés. Ez gyakorlatilag megegyezik a magyarországi márciusi adattal, viszont itthon a februári növekedés az uniós átlagnál erőteljesebb, 5 százalékos volt. 

A tagállamok közül februárban egyedül Írországban csökkent a felvásárlás, ott viszont jelentősen, 13,3 százalékkal. Belgiumban, Horvátországban, Dániában és Görögországban stagnált, a legnagyobb tejtermelő országok közül pedig Németországban 3,3, Franciaországban pedig 4 százalékos volt a felvásárolt tej mennyiségének növekedése.

Hiába lettek olcsóbbak a tejtermékek, a fogyasztásban ez egyáltalán nem látszik

Nemcsak az árak estek vissza, hanem a tejfeldolgozók termékeiből is kevesebbet adtak el tavaly a boltokban – derül ki a statisztikákból.