Decemberben további 1,5 százalékot emelkedett a nyers tej hazai felvásárlási ára, de az egy kilogrammra vetített 161,98 forintos ár az egy évvel korábbinál még 27 százalékkal alacsonyabb – derül ki az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) adataiból. A Tej Terméktanács éves átlagárat is számolt, ebben az összevetésben viszont a tavalyi – szintén kilogrammonkénti – 175,36 forintos ár csaknem 3 százalékkal meghaladta a 2022-es 170,51 forintos átlagárat. A nyers tej kiviteli ára hét hónap emelkedést követően, decemberben közel 3 százalékkal csökkent: a 172,71 forintos ár 19 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál, míg a belföldi felvásárlási árat már csak alig 7 százalékkal haladja meg. Az éves exportátlagár 149,87 forint, ami viszont jóval több, mint 20 százalékkal elmaradt a 2022-es átlagártól, ami 188,68 forint volt. 

Row of cows being milked
Row of cows being milked on a dairy farm
Decemberben már emelkedett a felvásárolt tej mennyisége.
Fotó: Getty Images

Decemberben mind a felvásárlás, mind a kivitel nőtt az előző évihez képest, ezzel éves szinten a felvásárlás 3 százalékkal csökkent, a kivitel pedig 9 százalékkal emelkedett. A nyerstej-kiviteli arány – vagyis hogy a megtermelt tej mekkora hányadát értékesítik a spot piacokon – 11,2 százalékos. 

A magyarországi ármozgás hasonult az unióshoz, legalábbis az Európai Bizottság becsléséhez, amely szerint az EU27 átlagára decemberben további 1,5 százalékot javult. Ezzel az uniós átlagár 21 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól, míg az éves átlagárat nézve (46,94 eurócent kilogrammonként) 6,5 százalékos az elmaradás a 2022-es 50,21 eurócentes átlaghoz képest. A felvásárlásról egyelőre a novemberi adatok ismertek, azok pedig azt mutatják, hogy éves alapon 2,3 százalékkal kisebb volt a mennyiség. (Magyarországon novemberben már mennyiségi növekedés volt az előző év novemberéhez képest.) 

A főbb tejtermékek közül 

a hazai feldolgozók csupán a hatósági árral érintett, 2,8 százalékos UHT-tejből és a natúr joghurtból értékesítettek többet belföldre, míg a trappista sajtnál az előző évi, kismértékben emelkedett értékesítési adatot sikerült megtartani 

– emelte ki az AKI-statisztikából a terméktanács. Továbbra is jelentős a 2022. év előtt preferált, 1,5 százalékos UHT-tej értékesítésének csökkenése. A vajeladások 10, a savanyított tejtermékek forgalma pedig 5-10 százalékkal esett vissza a 2022-es értékekhez képest. 

Árcsökkenés után keresletnövekedésben reménykednek a tejtermelők

Az új évben várhatóan további költségemelkedések sújtják a tejágazatot, de arra, hogy ezeket érvényesítsék is az áraikban, most nincs sok esély – hangzott el egy ágazati konferencián. A hazai felvásárlási ár eközben az uniós rangsor végén van.

A feldolgozói átadási árakban tavaly fokozatos visszarendeződés történt, az átlagos csökkenés mértéke 17 százalék. A legnagyobb csökkenés az előző évben az egyik legnagyobb növekedést produkáló trappista sajtnál, valamint a vajnál és az UHT-tejeknél ment végbe. 

A KSH havi fogyasztói átlagárakra közzétett statisztikája szerint 

az átadási árak csökkenése a megfigyelt tejtermékek fogyasztói áraiban is érvényesült, kivéve persze a hatósági áras, 2,8 százalékos UHT-tejet. 

A csökkenés átlagos mértéke 18 százalék. Éves szinten a legnagyobb visszaesés a 2022-ben közel duplájára dráguló trappista sajtnál és vajnál figyelhető meg, de a tejfölnél is az átlagos fogyasztóiár-mérséklődésnél nagyobb arányban csökkentek az árak. 

Novemberről decemberre az 1,5 százalék zsírtartalmú ESL-tej fogyasztói ára 2 százalékkal nőtt, a 2,8 százalék zsírtartalmú ESL-tej, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT- (tartós) tej, valamint az adagolt vaj ára stagnált, míg a trappista tömbsajt és a gyümölcsjoghurt ára 3-3, a 20 százalék zsírtartalmú tejfölé pedig 4 százalékkal csökkent.