BUX 43,662.95
-1.10%
BUMIX 3,808.63
+0.43%
CETOP20 1,884.01
+0.01%
OTP 9,358
-1.70%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-0.29%
0.00%
ZWACK 17,500
+1.16%
0.00%
ANY 1,565
-0.95%
RABA 1,120
+1.82%
0.00%
+0.78%
0.00%
+1.43%
-1.17%
-6.53%
+0.90%
0.00%
+0.43%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,886
-2.30%
+0.39%
ALTEO 2,950
+3.51%
0.00%
+0.22%
0.00%
-5.08%
+0.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
-0.44%
+0.51%
+0.43%
-1.21%
-2.86%
+1.93%
+0.92%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Galaxis útikalauz kortárst gyűjtő stopposoknak

Itthon is egyre felkapottabb az a szemlélet, hogy a művészet nemcsak kultúra, hanem egyben kőkemény piac is.

Megjelent Kertész László Kortárs műgyűjtés című kézikönyve a Kortárs Műgyűjtő Akadémia – CCA gondozásában. A művészettörténész, független művészeti szakértő és kurátor írása hangsúlyozottan a művészetszerető és a műtárgyvásárló közönségnek, illetve a gyűjtőknek és befektetőknek szól. A könyv szakít a korábban bevettnek számító, komoly és szigorú hangnemmel, amely sokakra riasztóan hatott a művészeti világban. Már a rózsaszín borítója sem véletlen, hiszen éppen azt próbálja meg kifejezni, hogy a kortárs művészet és a műgyűjtés igenis „szexi”.

Érdekes jelenség egyébként, hogy míg a gyűjtők nagy része férfi, a „gyűjtőtanfolyamok” hallgatói közt már többségben vannak a nők.

Bár a kortárs műgyűjtőpiac egyelőre szűk körű, minden egyes szereplőjének – galeristának, gyűjtőnek és művésznek – egyaránt érdeke a bővülés. Az elv egyszerű: nagyobb tortából mindenki nagyobb szeletet tud kihasítani.

A különböző, a szcénába bevezető képzések is éppen ezt a célt szolgálják, vagyis hogy minél több érdeklődő, potenciálisan gyűjtővé váló vásárló becsatornázódjon az art world területére.

Fotó: Pixabay

A Gajzágó György által 2015-ben útjára indított és azóta egyre sikeresebben működő Kortárs Műgyűjtő Akadémia – CCA is ezt a törekvést támogatja. Tapasztalatból tudták, hogy mennyire hiányzik egy olyan átfogó kézikönyv, amely a legegyszerűbbnek tűnő kérdésekből (hogy mi is az a kortárs művészet) kiindulva taglalja a művészet működését, bemutatva a szereplőit, a szerkezetét, valamint a gazdaság és a művészet kapcsolódási területeit. Vagyis minden túlzás nélkül kijelenthető, hogy hiánypótló könyv született. Az efféle edukáció már csak azért is lényeges, mert

itthon is egyre erőteljesebben érvényesül az a szemlélet, amely a művészeti világot is egyfajta iparágnak tekinti, ahol minden szereplő érdekének érvényesülnie kell. A műkereskedelem – minden specialitása ellenére – ugyanis nem független az üzleti világ szabályaitól és alapvetéseitől.

Gajzágó György egy nemrégiben lezajlott konferencián, de korábban a sajtóban is többször hangot adott annak a véleményének, hogy a művészeti világ, benne a hazai műtárgypiac ugrásszerű fejlődés előtt áll.

A most 10-12 milliárd forintos forgalmú terület szerinte rövidesen 100 milliárdossá duzzad, emiatt pedig elke­rülhetetlen megérteni a kortárs művészeti piac összetett dinamikáját.

A vásárlók alapkérdése természetesen még mindig az, hogy mennyit ér majd egy adott műtárgy a jövőben. Erre a dilemmára értelemszerűen Kertész László könyve sem tud válaszolni, de legalább hangsúlyt helyez a befektetői szempontok összefoglalására, és elvégzi mindazon árindexforrások közreadását, amelyekből tájékozódni lehet. A nemzetközi példák és törvényszerűségek mellett a kötet kitér a hazai sajátosságokra és az art marketing felépülésére, alapvető motivációja pedig az, hogy súgjon azoknak, akik az első műtárgyvásárlásuk előtt állnak.

A teljes cikk a Világgazdaság november 22-i számában jelent meg

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek