A Las Vegas-i CinameConon a moziüzemeltetők és a mozikat kiszolgáló vállalkozások gyűltek össze és ünnepi hangulatban készültek a nyári szezonra. Sok filmszínházban két éve nem játszottak filmet, így a visszatérést mindenki fesztiválhangulatban várja. Azonban az elmúlt évek problémái nem tűnnek el, csak átalakulnak.

A mozik nehezen tudnak munkaerőt toborozni az pedig felhajtja a költségeket. A legnagyobb probléma pedig, hogy az ellátási láncok akadozása miatt szűkös lehet a büfék kínálata

írta meg a The Wall Street Journal. A filmszínházak pedig a nyereségük túlnyomó részét nem a jegyeladásokból, hanem a büfés bevételekből szerzik.

Kevés lesz a pattogatott kukorica

– ismerte el a problémát a Preferred Popcorn vezérigazgatója, Norm Krug. Hozzátette, hogy már most is sokkal drágábban lehet beszerezni a kukoricát a termelőktől, de valószínűleg ez sem lesz elég, hogy ki tudják szolgálni a keresletet. Elmondta, hogy ha minden kötél szakad akkor

kénytelenek lesznek átállni olyan növényekre, mint a szójabab.

Egy másik cég, a Goldenlink North America értékesítési igazgatója, Neely Schiefelbein szerint nem csak kukoricából lesz kevés, de a popcornos zacskókat és dobozokat is egyre nehezebb lesz beszerezni.

Az anyag, amivel bevonják ezeknek a zacskóknak a belsejét, hogy a vajzsír ne tudjon kiszivárogni hiánycikké vált

– mondta Schiefelbein.

A büfé kínálat csökkenése pedig csak fokozódni fog a nyári szezonban, amikor egyre többen ülnek majd be a vetítőtermekbe. Ezt az állítást alátámasztja a múlt hétvégén debütáló Top Gun: Maverick című Tom Cruise film is, ami igazi kasszasikerként nyitott.

Már most több mint százmilliárdot hozott Tom Cruise Top Gun: Maverick című filmje

A globális összbevétel is meghaladta a 275 millió dollárt.

Ezt a sikert ráadásul úgy érte el a film, hogy Kínában és Oroszországban nem mutatták be. A Top Gun: Maverick az elmúlt hat hónapban a negyedik film, ami több mint 100 millió dollárral nyitott a mozikban.

Popcorn in striped paper box on red background seamless pattern stock photo
Fotó: Shutterstock

Nincs mozi popcorn nélkül

Az emberek úgy költenek, mint a részeg tengerészek

– mondta Brian Schultz, a LOOK Dine-in Cinemas vezérigazgatója. A tíz mozit üzemeltető társaság vezetője szerint a frissen megnyitott filmszínházakban a vendégek rengeteg üdítőt és rágcsálni valót vásárolnak a filmekhez. Úgy fogalmazott, hogy sokaknak

nem is a film, hanem a büfé kínálat a mozizás fénypontja.

A hatalmas keresletet viszont egyre kevésbé fogját tudni kiszolgálni. Üzemeltetők elmondták, hogy a gazdák egyre kevesebb pattogatni való kukoricát termesztenek. Ráadásul a zacskókat és tálcákat is nehéz beszerezni, amikben az ételeket szervírozzák a büfékben.

Papírpoharakból például akkora a hiány, hogy a mozik versengenek, hogy felvásárolhassák a csődbement vállalkozások fel nem használt készletét.

Ez még akkor sem zavarja őket, ha rivális cégek logói vannak a poharakon.

Minden eddigi probléma mellett a szállítás is gondot okoz. Az Egyesült Államokban sofőrhiánnyal küzd a logisztikai szektor, ami azzal jár, hogy hiába tud terméket beszerezni egy cég, azt nem tudni, hogy mikor fogja megkapni az árut. 

A moziknak kifejezetten nagy fejfájást okoz a büfék feltöltésének problémája. A koronavírus-járvány alatti időszakban sokan elszoktak a mozizástól, és több streaming-platformra is előfizettek. A újranyitások időszakában a filmszínházaknak arra kell törekedni, hogy olyan szolgáltatásokat tudjanak kínálni, ami visszacsalogatja a közönséget a vetítőtermekbe. Egyelőre még alacsonyabb a forgalom a jegypénztáraknál, mint a járvány előtt, ami még fontosabbá teszi a büfés bevételeket.