Egyelőre stabil az olaj ára, amelyet rendesen mozgatott az év első napjaiban a fokozódó feszültség a Vörös-tengeren. Először 2 százalékkal emelkedett a jemeni húszi lázadók hétvégi támadásai és egy iráni hadihajó térségbe érkezése miatt, ami az Izrael és a Hamász közötti konfliktus kiszelesedésével fenyeget. Szerdán azonban nem változott jelentősen sem a Brent, sem az Egyesült Államokban irányadó West Texas Intermediate (WTI) ára, előbbi hordónként 76, utóbbi 70 dollár körül járt. (Egy dollár 347,8 forint.)

A Maersk konténerszállítói egyelőre elkerülik a Vörös-tengert.
Fotó: STR

Ha az olajpiacon egyelőre nem is, a globális kereskedelemben egyre nagyobb fennakadásokat okoz a feszültség. A dán Maersk és német riválisa, a Hapag-Lloyd ugyanis bejelentette, hogy a konténerszállítói elkerülik a Vörös-tengert és a Szuezi-csatornát, és inkább a hosszabb és drágább utat választják Afrikai megkerülésével. Ezzel természetesen nőnek a szállítási költségek is, és félő, hogy új lendületet kap a világszerte lassuló infláció.

A fennakadások becslések a Kuehne+Nagel svájci székhelyű globális szállítási és logisztikai vállalat szerint 

eddig mintegy 225 milliárd dollár értékű kereskedelmet és 330 hajót érintettek 4,5 millió konténeres kapacitással.

A kerülőt választó hajók száma pedig fokozatosan nő, a Kpler globális adatszolgáltató szerint egy hónapja 18 volt, múlt héten 55, ezen a héten azonban márt 124. Igaz, közben a december 26-i 16-ról keddre 21 nőtt azoknak a konténerszállítóknak a száma is, amelyek áthaladtak a Vörös-tengeren.

 

Folyamatosan csökken a hajóforgalom a Vörös-tengeren

A Kpler elemzése azonban összességében azt mutatja, hogy a Vörös-tengert az Indiai-óceánnal összekötő Báb el-Mandeb tengerszorosban fokozatosan csökken a forgalom mindkét irányba, hangsúlyozta a CNBC-nek Jean-Charles Gordon, a cég hajókövetésért felelős igazgatója. Ez pedig egyre fontosabbá teszi az Egyesült Államok vezette Prosperity Guardian (Jólét Őrzője) nevű védelmi koalíciót, amelyhez több mint húsz ország csatlakozott, és a célja biztosítani, hogy szabadon áramolhasson az áru a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalán.

Az akció sikeréhez nagy szervezőkészség szükséges. 

Laza konvojokba kell őket csoportosítani a hajókat, koordinálni a mozgásukat, és helikopterekkel kísérni őket, megakadályozni, hogy a húszik kis hajói eljussanak a fojtópontokig

– részletezte a nehézségeket a portálnak Mark Montgomery nyugalmazott amerikai tengernagy, aki arra is emlékeztetett, hogy a hajók védelme roppant költséges is, mivel egyetlen rakéta több millió dollárba kerül.

ez csak belső képnek!
Houthis hijack a cargo ship owned by an Israeli company in Red Sea
RED SEA - NOVEMBER 20: (----EDITORIAL USE ONLY - MANDATORY CREDIT - 'HOUTHIS MEDIA CENTER / HANDOUT' - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS----) A screen grab captured from a video shows that cargo ship 'Galaxy Leader', co-owned by an Israeli company, being hijacked by Iran-backed Houthis from Yemen in the Red Sea on November 20, 2023. Houthis Media Center / Handout  / Anadolu (Photo by Houthis Media Center / Handout / ANADOLU / Anadolu via AFP)
Elrettentési stratégiával kell megakadályozni a húszik támadásait.
Fotó: HOUTHIS MEDIA CENTER / AFP

Az elrettentés a cél

A koalíciónak a „tagadás általi elrettentés” stratégiáját kell alkalmaznia, ami azt jelenti, hogy a cél egy támadás meghiúsítása azáltal, hogy valószínűtlenné teszi annak sikerét; erre példa a húszi rakéták és drónok lelövése. A művelethez „büntetéssel történő elrettentésre” is szükség van – ilyen volt az amerikai helikopterek hétvégi akciója a jemeni lázadók csónakjainak elpusztítására.

A koalíció amerikai irányítása nem tetszik mindenkinek, Franciaország például csak azoknak a teherszállítóknak ad haditengerészeti kíséretet, amelyeknek a központja az országban van. „Az országok a saját érdekeiket védelmezik, ami szerintem azt mutatja, hogy nem értik, hogyan működik a hajózás és a globális kereskedelem” – mondta ezzel kapcsolatban Ami Daniel, a Windward adatszolgáltató vezérigazgatója, az izraeli haditengerészet volt tisztje.

A francia haditengerészet csak a saját kereskedelmi hajóit kíséri.
Fotó: Alberto Pizzoli / AFP

A világ tengeri konténerforgalmának mintegy harmada folyik a Szuezi-csatornán keresztül, ami a legrövidebb útvonal Ázsia és Európa között. Becslések szerint Afrika megkerülése csak üzemanyagban egymillió dolláros pluszköltséget jelent, emlékeztetett a Reuters. A szállítási költségek folyamatos emelkedésének köszönhetően a válság kezdete óta keddig 6,3 százalékkal emelkedett a Maers és öt százalékkal a Hapag-Lloyd részvényeinek árfolyama.

A CMA francia szállítmányozási csoport a honlapján már jelezte, hogy a január 1-jei árhoz képest a hónap közepétől 100 százalékkal emeli a konténerszállítási díjakat.