BUX 54,764.34
-0.67%
BUMIX 4,387.15
-0.12%
CETOP20 2,465.98
-0.55%
OTP 19,000
-0.73%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-1.69%
0.00%
0.00%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,595
-0.31%
RABA 1,460
0.00%
+0.35%
+0.47%
+2.22%
0.00%
OPUS 246.5
+0.61%
+0.21%
-0.89%
-0.46%
OTT1 149.2
0.00%
+0.40%
MOL 2,738
-1.08%
+4.74%
ALTEO 1,535
-1.29%
+0.56%
-1.61%
EHEP 1,800
-1.37%
0.00%
-0.32%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+3.07%
-0.72%
-4.26%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
+2.50%
+0.43%
+1.09%
0.00%
+1.31%
NUTEX 19.82
-0.10%
Forrás
RND Solutions
Pénz és Tőkepiac

Keresztbe tett az Apple a Facebooknak

Negyedéves mélypontjára zuhant a Facebook árfolyama az Apple-lel támadt konfliktusa következtében. Az okostelefon-gyártó ugyanis a felhasználóira bízta, engedélyezik-e, hogy a hirdetők a világ végére is kövessék őket. Ez viszont rontja a Facebook üzletét.

A Facebook-árfolyam 4,3 százalékos szerdai esését az váltotta ki, hogy a közösségiportál-üzemeltető beismerte: hirdetési bevételeit a vártnál is érzékenyebben érintik az Apple által tavasszal bevezetett adatgyűjtési szigorítások. A célzott hirdetések azóta nehezebben jutnak el a felhasználókhoz, akiknek most már jogukban áll nemet mondani arra, hogy a cégek a hirdetéseikkel üldözzék egészen addig, míg meg nem vásárolják az adott, amúgy a böngészési előzményeik alapján az érdeklődésükre számot tartó terméket vagy szolgáltatást.

Az Apple előírta, hogy az adatgyűjtést és a követést a felhasználóval közölni kell, és egy felugró ablakban jóvá is kell velük hagyatni.

Ha ez nem történik meg, akkor bezárul az ajtó a folyton visszatérő reklámok előtt. Bár a nyomkövetés menüpont kilövésével eleve le lehet tiltani vagy szűrni lehet felhasználói szokásokat monitorozó alkalmazásokat, a tapasztalat szerint rengetegen nem élnek ezzel a lehetőséggel.

Fotó: Shutterstock

A mobilreklám-elemzők viszont úgy vélik, hogy ha az applikáció közvetlenül kezdeményezi a nyomkövetés engedélyezését, az háromból két felhasználónál azonnali elutasító reakciót vált ki, de az sem garantált, hogy a „maradék” egy ember automatikusan az igen gombot nyomja meg. Mindez komoly nyomást gyakorol a Facebook hirdetési bevételére, amely 98 százalék feletti arányt képvisel a teljes árbevételben. A negatív hatás már a második negyedévben is jelentkezett, de a most záruló harmadik negyedben az akkorinál is erősebben érvényesül. Konkrét számadatokat erről nem tett közzé a Facebook, de mivel fél Amerika iPhone-t használ, a helyzet komolyan veendő.

A Facebook rossz előérzete mindenesetre beigazolódott, a cég még az Apple szoftverfrissítése előtt arra panaszkodott, hogy nehézkesebb lesz a fogyasztói célcsoport elérése a nála hirdető vállalatok számára. Az viszont furán jött ki, hogy épp a Facebook fenyegetőzött perrel az Apple ellen, piaci erőfölénnyel való visszaéléssel vádolva őket, a kisvállalkozások ellehetetlenítését a számlájukra írva. A kereset beadásáról már nem érkezett hír. A nyomkövetés engedélyezését követő felhasználói aktivitás – ami vásárlásba vagy applikációk letöltésébe torkollik – megváltozását 15 százalékkal elmérte a Facebook, de hogy mihez képest, és hogy ez milyen anyagi hatással jár, annak kiszámításához nem adott támpontot a cég. Hogy nem pozitívval, az az egy biztos.

A hirdetők is panaszkodnak, hogy sokkal nehezebben találják meg a vevőiket, ráadásul a Facebooknál a kis- és közepes vállalkozások alkotják a hirdetők derékhadát, náluk pedig minden egyes dollár hatékony elköltése alapvető fontosságú.

A Facebook a második negyedévet 28,58 milliárd dolláros hirdetési bevétellel zárta, ez 56 százalékkal volt magasabb a pandémia 2020. tavaszi kitörésének időszakához képest. A júliusi gyorsjelentés után mégis 4,4 százalékkal ereszkedett az árfolyam, miután Dave Wehner pénzügyi igazgató utalt arra, hogy gondjaik lehetnek majd az iphone-os hirdetésekkel. A profitfigyelmeztetéssel felérő mondatok mostani felmelegítése egy blogbejegyzésben történt, a következményeire az október végén esedékes harmadik negyedéves gyorsjelentés ad majd választ.

Váratlan hír volt az is, hogy 13 éves szolgálat után bejelentette távozását Mike Schroepfer, a Facebook technológiai fejlesztéseiért felelős igazgatója. A virtuális valóság, mesterséges intelligencia és blokklánc-technológiák alkalmazásában és fejlesztésében elismert szakember az utóbbi fél évtizedben a legnagyobb név, aki a felmondott Mark Zuckerbergnél. Igaz, úgy megy, hogy marad: tanácsadói szerepkört tölt be a jövő évtől.

Kapcsolódó cikkek