A pénzügyi tanácsadás hivatalosan végezve kifejezetten szigorúan szabályozott tevékenység, ám ez nem terjed ki a különböző közösségi oldalakra, ahol számos influenszer oszt meg pénzügyi tanácsokat. Ők már olyan sokan vannak, hogy a finance (magyarul pénzügy) és az influenszer szavak összeházasításából a finfluenszer kifejezés is megszületett.

A témát a Life vette górcső alá, megvizsgálva a jelenség különböző típusait, ahogy azt is, hogy az online térben számos követőt összegyűjtő pénzügyi megmondóemberek tanácsait hallgatva mire érdemes odafigyelni.

Technology,And,Blogging,Concept.,Positive,Couch,Lady,Recording,Video,Content
Fotó: Shutterstock

A finfluenszereket az írás három csoportba osztja, ami persze némiképp önkényes, de használható kategorizálás. Ezek az akár kockázatosság szempontjából is fokozódó típusok a következők: a főként a megtakarítások fokozását és a spórolást tanító megtakarítási guruk, a és más befektetések világában tanácsokat osztó befektetési szakértők és végül a pénzügyet mint életstílust bemutató, luxuséletükkel kérkedő szereplők.

A finfluenszerek megbízhatósága azonban sokszor kérdéses, és tegyük hozzá azt is, hogy a múltbeli teljesítmény nem jelent garanciát a jövőbeli hozamokra sem, ahogy azt a hivatalos befektetői prospektusokon is olvashatjuk. Pár dolgot azonban érdemes megvizsgálni, mielőtt egy közösségi médiában feltűnt guru tanácsaira hagyatkoznánk.

Ilyen szempontok például a tapasztalatok és a végzettség, a referenciák, visszajelzések, az átláthatóság és a hitelesség vagy épp az, hogy az adott influenszer képes-e személyre szabott tanácsot adni. Arra sem árt figyelni, hogy melyek a hosszú távú eredményei, mennyire független az adott szereplő, mennyire érdekmentesen ad tanácsot, és mennyire hajlandó magát fejleszteni és képezni.