Telekommunikáció

Nagy a szakadék a digitális bennszülöttek és az újításoktól elzárkózók között

A PSD2 szabályozás új lehetőségeket teremt a bankoknak, olyan szolgáltatásokat nyújthatnak, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak.

A digitális átalakulás tulajdonképpen egy virtuális világba visz minket – mondta a Világgazdaság Növekedés és Digitalizáció 2018 konferenciáján Sütő Ágnes, a Magyar Bankszövetség elektronikus csatornák területi vezetője. Tíz éve sokan azt gondolták, hogy bezárhatjuk a bankfiókokat, azonban nem lett igazuk, továbbra is szükség van a kirendeltségekre. A PSD2 is hozzájárul az úgynevezett open banking élményhez, ennek persze vannak szabályozói oldali elvárásai is, azonban olyan lehetőségeket ad, amelyre eddig a jogszabályi körülmények között nem volt lehetőség, nem véletlenül kommunikáljuk ezt mi is így – tette hozzá Sütő Ágnes.

Pontosan tíz éve robbant ki a világgazdasági válság, amit a pénzügyi innováció területén is megéreztünk, a legnagyobb változás az volt, hogy 2008-ban a pénzügyi műveltség nem volt központi kérdés, ma viszont szinte már elvárás a mindennapi élethez

- mondta a Magyar Bankszövetség szakértője. A 14 év feletti korosztályban már 51 százalék azok aránya, akik rendszeresen netbanki tranzakciókat hajtanak végre. A hitelintézeti szolgáltatás egyik kulcskérdése a biztonság, amit a szabályozók felé is bizonyítani kell. A szabályozások erős keretrendszert hoznak létre, amely a bankok inkubációs programjain keresztül az innovatív cégek támogatását is ösztönzi. Sütő Ágnes a svéd példát hozta fel a digitalizáció pozitív folyamatainál, ahol a készpénzhasználat mindössze 1 százalék körüli, amihez az azonnali átutalási rendszer is jelentősen hozzájárul, az északi országban akár a piacon is fizethetünk ezzel a megoldással.

Mészáros Rita, az MFB Marketing és Kommunikációs igazgatója (b), Juhász Judit, a Takarékbank digitalizációs osztályvezetője (k), Sütő Ágnes, a Magyar Bankszövetség elektronikus csatornák területi vezetője (j)
Fotó: Kallus György

Nagy a szakadék a hozzáállásban, a digitális bennszülöttek mellett az újdonságoktól teljesen elzárkózókat is ki kell szolgálnunk – mondta Juhász Judit, a Takarékbank digitalizációs osztályvezetője. A chatbotok például a nap 24 órájában segítséget nyújtanak az ügyfeleknek, ugyanakkor a belső szervezetfejlesztésben is jelentős szerepe van a technológiai fejlődésnek. Az egyik legnagyobb probléma, hogy be kell lőni a szolgáltatási színvonalat, amit egységesen nyújtani kell az ügyfeleknek. A Takarékbank digitalizálásért felelős szakértője arra hívta fel a figyelmet, hogy amennyiben túl alacsony a léc, akkor a szolgáltatással nem lesz megelégedve az ügyfél, míg ha túl magas, akkor jelentős költségeket emészthetnek fel. Juhász Judit a digitális szabályozásról elmondta:

a tisztán szabályozásoknak való megfelelés között szerepel például a kétpontos netbanki azonosítás, de számos egyéb fejlesztés is szóba jön, amelyek biztonságosabbá teszik a bankolást az ügyfeleknek, vagyis egyfajta lehetőség ez a bankok számára.

A versenyképességhez kulcsfontosságú a digitalizáció – mondta a konferencián Mészáros Rita, az MFB Marketing és Kommunikációs igazgatója. A belső folyamatoknál és az ügyfeleinknél egyaránt fontos a digitalizáció szintjének vizsgálata. Azok a bankok, amelyek belépnek a digitális térbe, nem hagyhatják figyelem nélkül az ügyféligényeket, ebből a szempontból a telekommunikációs szektor szolgálhat tapasztalatokkal a bankok számára. Az MFB igazgatója szerint nehéz megmondani, hogy a PSD2 milyen kihívások elé állítja a bankokat, csak néhány év múlva fog látszódni, milyen irányba mozdultak el a bankok a szabályozás miatt.

VG-konferencia digitalizáció Mészáros Rita Juhász Judit Sütő Ágnes
Kapcsolódó cikkek