A spanyol kormány elutasítja a magyar konzorcium ajánlatát a Talgo vasúti járműgyártó-óriás felvásárlására – írja az El Periódico de Espana című spanyol lap. A fejleményről számos helyi médium is tudósított.

High-speed,Ave,Train,In,Motion,On,Valencia,High-speed,Railway.,Spanish
Rendkívüli: a spanyol kormány megakadályozná az évszázad magyar üzletét – elképesztő az indok. Fotó: Shutterstock

Az újság forrásként Óscar Puente közlekedési minisztert jelölte meg, aki egy konferencián beszélt arról, hogy 

a spanyol kabinet mindent megtesz a felvásárlási ajánlat elutasítása érdekében.

Ennek indokaként azt a meglepő okot jelölte meg, hogy a spanyol vezetés feltételezése szerint a magyar üzleti kör mögött orosz befektetők vagy akár maga az orosz állam áll. Ennek alátámasztására semmilyen konkrét bizonyítékkal nem szolgált.

Azért is különös ez a vád, mert ezzel párhuzamosan a spanyol sajtó azt írja, hogy a magyar konzorcium nagyobb részt a Magyar Vagon Zrt. és kisebb részt a magyar állami tulajdonú Corvinus befektetési alapból áll. Vagyis ez alapján a felemlegetett orosz szál nehezen tetten érhető. A Magyar Vagon Zrt. hátteréről egyébként a Világgazdaság is beszámolt korábban, a témában ezt a cikket ajánljuk.

Akárhogy is, azt a spanyol sajtó is szóba hozza, hogy a jelenleg regnáló, szocialista Sánchez-kormány politikailag nem szimpatizál Magyarország jobboldali, konzervatív kormányával. Ezt ugyancsak azzal magyarázzák, hogy „Orbán Viktor szoros kapcsolatban áll Vlagyimir Putyinnal”, olyannyira, hogy „az EU-n belül Magyarország Oroszország legszorosabb szövetségese”.

Mit kell tudni a spanyol vasúti gyártóról, a Talgóról?

Visszatérve a Talgóra, a társaság a nagy sebességű vonatok

  • tervezésében, 
  • gyártásában
  • és karbantartásában is 

európai piacvezető cégnek számít. A papírjait 4 eurón jegyzik, a társaság értékét pillanatnyilag 570 millió euróra becsülik. Talgo vonatok közlekednek Spanyolországban, Franciaországban, Olaszországban, Portugáliában, Svájcban, Kazahsztánban, Kanadában és az USA-ban is, továbbá Szaúd-Arábia és Bosznia-Hercegovina is rendelt szerelvényeket.

Szerződéshosszabbítás történt Németországban (DB) és Dániában (DSB), valamint a spanyolországi nagy sebességű vonatflotta kapcsán, és várhatóan életbe lép az ENR egyiptomi üzemeltetővel kötött, 280 millió eurós szerződés hét vonatszerelvény gyártásáról.

A 2023-as első kilenc hónapban a bevételek elérték a 470,3 millió eurót, ami 33,5 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Ezzel párhuzamosan 68 százalékkal, 64,5 millió euróra ugrott meg a korrigált EBITDA mutatója. Ráadásul rekordmagas rendelésállományról jelentett, és 4,2 milliárd eurós történelmi csúcsot ért el. Ennek teljesítése 2030-ig biztosan stabil működést eredményez. Külön pozitívum, hogy ebből 2,1 milliárd euró 2023-ban keletkezett.

Néhány napja jelentették be, hogy rekordévet zártak 652 millió eurós bevétellel. Az EBITDA elérte a 76,5 millió eurót, ami 55 százalékkal magasabb az előző évhez képest. A nettó eredménye 12,2 millió euróra emelkedett a magas kamatok és a rendkívüli költségek ellenére.

Hogyan akadályozza meg a spanyol kormány a Talgo magyar felvásárlását?

Nem csoda hát, hogy a spanyol kormány stratégiai vállalatként tekint a Talgóra. A spanyol jogszabályok szerint minden ötmillió euró értéket meghaladó felvásárlási ajánlat a kormányzat előzetes tájékoztatásához kötött. Sőt, ennél is többről van szó: az illetékes kormányzati testület befogadó, illetve elutasító határozatot hoz az egyes ügyletekről. Nagyon úgy fest, hogy a spanyol kormány a Talgo magyar felvásárlását elutasította.

A hír nem tett jót a Talgo részvényeinek. Tőzsdenyitást követően a jegyzés 6 százalékos pluszt mutatott, miután elterjedt, hogy megszületett a megállapodás a Talgo eladásáról. A spanyol kormányzati fellépés alaposan lehűtötte a kedélyeket, és a zárást megelőzően már csak 1 százalékos pluszban állt a Talgo-papír.

Meglepő kormányzati bejelentés: alapvető joggá teszik Magyarországon a tömegközlekedést – 13 milliárd euróból újítják meg a MÁV-ot

Lázár János korszakos szemléletmódváltást vázolt fel a magyarországi közösségi közlekedésről. Minden abba az irányba mutat, hogy a jövő a vonatoké és a buszoké.