Habár a dolgozók, a részvényesek és az aktivisták is nyomást gyakoroltak az amerikai Mondelez édesipari cégre, hogy nyugati társaihoz hasonlóan vonuljon ki Oroszországból az Ukrajna ellen indított háborúra válaszul, a társaság ezt mindmáig nem tette meg. Sőt, a Reuters értesülése szerint Vince Gruber, a Milka csokit is gyártó Mondelez európai elnöke új vezérigazgatót nevezett ki az oroszországi üzletág vezetésére. Az új főnök Alekszej Blinov lesz, aki eddig a Mondelez moszkvai pénzügyi vezetője volt. Habár az elnök az orosz üzletágat „önálló szervezetként” jellemezte, ennek ellentmond, hogy annak vezetője Gruber egyik beosztottjának tartozik beszámolási kötelezettséggel.
A Mondelez azt válaszolta a Reutersnek, hogy tavaly év végétől az orosz üzletág „önállóbban működik”: „az Oroszországban értékesített termékeket mostantól helyben gyártjuk és forgalmazzuk, nem importálunk késztermékeket Európából Oroszországba, és nem exportálunk Oroszországból Európába”.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem maradnak az orosz piacon: a vállalatnak jelenleg három helyi gyára van, és a befektetők nyomása és a távozását követelő bojkottok ellenére továbbra is értékesíti ott a termékeit, köztük a Milka csokoládét, az Oreo és a Belvita kekszeket vagy a Lay’s csipszet.
Tavaly az év első hét hónapjában a Mondelez 20 millió kilogramm csokoládét, kekszet és cukorkát exportált Oroszországba, ami 2 százalékos növekedést jelentett az egy évvel korábbi időszakhoz képest az ImportGenius kereskedelmiadat-szolgáltató szerint.
A hírügynökség úgy tudja, hogy a teljes körű háború kiszélesedése után az orosz és az ukrán üzletágat szétválasztották, a Mondelez oroszországi tevékenységei pedig kisebb arányt tettek ki az egész multinacionális cég bevételeiből tavaly. Az üzletág azonban rendkívül nyereséges.
A bevételek csökkenése ellenére orosz üzletünk jövedelmezősége 2023-ban történelmi szintre ért
– jelentette a cég februárban, megjegyezve, hogy az ukrajnai háború kockázatot jelent az üzletmenetére, emberéleteket követel, valamint fizikai károkat és vagyonának megsemmisülését okozhatja.
Az amerikai multinacionális cég tavaly azzal védekezett a maradását kritizáló hangokra, hogy az átlagemberek számára alapvető élelmiszereket biztosít, és az ő ellátásuk a kötelezettségük is egyben. Ezt a sódert nyomta a francia Auchan kiskereskedelmi lánc is, amikor a kollaboráció miatt kérdőre vonták.
Ha felfüggesztenénk a teljes működésünket, azt kockáztatnánk, hogy mindent átadnánk egy másik félnek, aki abból hasznot húzna. Ez azt is jelentené, hogy sok olyan család élelmiszer-ellátásának egy részét elvágnánk, akiknek nincs beleszólásuk az orosz–ukrán háborúba
– magyarázta a vállalat a Bloombergnek adott nyilatkozatában.
Nemcsak a Mondelez, de annak svájci versenytársa, a Nestlé sem vonult ki Oroszországból. A kivonulást a cégeknek legfeljebb morális alapon kellett volna megtenniük, mivel az élelmiszerekre nincs nyugati szankció. Sokan pedig óriási veszteséget halmoztak fel azzal, hogy kiléptek az orosz piacról. Ennek ellenére a Starbucks kávézólánc és a McDonald’s étteremlánc mégis elhagyták Oroszországot a háború fokozódása utáni hónapokban, azaz 2022 tavaszán.
Ukrajna a Mondelezt tavaly feltette a háború támogatóinak listájára, arra, amelyen néhány hónapig az OTP Bank is szerepelt. A honvédő háborút vívó ország lépése után több skandináv országban is bojkottot hirdettek a vállalat termékei ellen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.