Április eleje óta termel Bécs első zöldhidrogénüzeme a Simmering városrészben. Építését 2022 novemberében kezdték meg, a beruházás tízmillió euróba került az erről kiadott közlemény szerint.

ZöldhidrogénWien Energie-Medientermin zur Eröffnung der Wasserstoff-Erzeugungsanlage am Smart Campus Wiener Netze; © Wien Energie/FOTObyHOFER/Christian Hofer, 08.04.24
Már tankolható a bécsi zöldhidrogén / Fotó: City of Vienna

A tulajdonosok a Wien Energie és a Wiener Netze zöldhidrogénüzeme. Óránként 54 kilogramm hidrogént állít elő kizárólag nap-, szél- és vízenergia felhasználásával. A napi 1300 kilogrammnyi zöldhidrogén hatvan busz és teherautó megtankolására elegendő. Nemrég Magyarországon is átadtak egy 10 megawattos zöldhidrogénüzemet 22 millió euróból. Kardoskúton egy éve indult a hidrogéntermelés, és vizsgálják azt is, hogy az erősen korrodáló gáz milyen arányban és feltételek mellett juttatható a földgázhoz keverve a gázvezetékbe.

A hidrogén már tankolható, később a hálózatba is juttatnák

A bécsi üzem működése a PEM-elektrolízisen alapul, vagyis egy speciális, protoncserélő membránt használnak az elektrolízis során, hogy elektromos áram segítségével oxigénre és hidrogénre válasszák szét a vizet. A folyamatban keletkező oxigén közvetlenül a levegőbe kerül, a hidrogént pedig sűrítik, így a gáz egyszerre helytakarékosan tárolható és szállítható is. 

Az üzem mellett működik egy hidrogénkút is – ez Bécs második hidrogénkútja.

 Az üzem teljesítménye 3 megawatt, és már zajlanak az előkészületek, hogy az itt termelt hidrogént be lehessen táplálni a bécsi földgázhálózatba.

Hozzákevernék a földgázhoz

A Wien Energie – a világon elsőként – tavaly már tesztelte, miként dúsítható egy működő erőmű esetében hidrogénnel a földgáz. A donaustadti erőműben zajló kísérletnél kiderült, hogy már akkor évi 33 ezer tonnányi szén-dioxidtól lehet megkímélni a környezetet, ha 15 százaléknyi hidrogént adnak a földgázhoz. Az ipar mellett a szállítmányozás és a közlekedés terén is nagy lehetőségeket rejt az új üzemanyag és az új üzem. 

Itt tankolja járműveit az IKEA és a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien is. 

A közlekedési vállalat 2021 óta tesztel hidrogénes buszokat, 2025-től pedig tisztán zöldhidrogén-üzemű buszokra állítja át a 39A járatot. Az emelkedőkkel és gyakori megállókkal tarkított vonalon jövő évtől tíz portugál gyártmányú, akadálymentes CaetanoBus szállítja majd az utasokat. Az osztrák főváros 2030-ra Ausztria keleti részében a hidrogén előállítását és felhasználását meghatározó szereplőjévé kívánja tenni, és lefedné a teljes értékteremtési láncot az előállítástól a raktározáson és elosztáson át a felhasználásig.