Az Országgyűlés elfogadta a Magyarország kormánya és az Egyesült Arab Emírségek kormánya közötti gazdasági együttműködésről szóló törvényt, amely a rákosrendezői óriásberuházást alapozza meg. A korábbi megállapodás szerint a két ország közötti együttműködés keretében ötmilliárd eurós óriásberuházással új városrész épülhet a Rákosrendező vasútállomás környékén.

Budapest, 2024. január 3.
A Rákosrendező pályaudvar 2024. január 3-án.
MTI/Szigetváry ZsoltBudapest, 2024. január 3.A Rákosrendező pályaudvar 2024. január 3-án.MTI/Szigetváry Zsolt
Megépülhet a Maxi-Dubaj Rákosrendezőn / Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter korábban úgy fogalmazott, hogy mindig fontos két ország gazdasági együttműködésében, hogy legyen egy zászlóshajó projekt, amely ez esetben egy új budapesti városrész megépítése lehet egy kifejezetten romos területen.

Ez egy ötmilliárd eurós beruházás. Ennek nyomán egy új városrész, egy új városnegyed valósul meg a Rákosrendező vasútállomás környékén, illetve a körülötte elterülő elhagyott, romos ipari területeken

– ismertette a miniszter. 

Hol épülhet fel a Maxi/Mini-Dubaj?

Lázár János építési és közlekedési miniszter korábban kijelentette, hogy a beruházás a sajtóban Mini-Dubajként híresült el, de szerinte, ha megépül, csakis Maxi-Dubaj lehet. Hozzátette, hogy csak olyan épülhet, ami Budapest számára is elfogadható.

Az építési és közlekedési miniszter azt is mondta, hogy a projekt komoly erőforrást igényel az államtól és a magánbefektetőtől is. 

Az állam egymilliárd euróból (körülbelül 400 milliárd forintból) fejlesztené az itteni közlekedést, a területszennyezés kezelésére önmagában 20 milliárd forintot szánnak. 

A rákosrendezői terület eredetileg teherpályaudvar volt, amelyet ma már csak részben használ a MÁV. Egy 1,3 millió négyzetméteres, tehát 130 hektáros területről van szó Budapest szívében, a XIII. és a XIV. kerület határán. Mostanra nagyrészt illegális hulladéklerakóként használják, emiatt nemcsak a terület, hanem a talaj is szennyezett. 

A beruházásban új pályaudvar épülne, megépülne a ferihegyi gyorsvasút, amelyet ki tudnának adni koncesszióba, illetve meghosszabbítanák az M1 metró vonalát. 

A magánbefektető az állami egymilliárd eurón felül legalább ötmilliárd euróval kell hogy beszálljon. Ez átszámítva mintegy 2000 milliárd forint. Vagyis a teljes fejlesztés bekerülése a 2500 milliárd forintos szintet biztosan eléri, de Lázár János arra is utalt, hogy akár 10 milliárd euró, 4000 milliárd forint körüli is lehet a költség.  

Maxi-Dubaj: hatalmas ígéret a lakáspiacon, de egyelőre nem több annál

A Maxi-Dubaj-projekt bejelentésétől még nem pezsgett fel Rákosrendező ingatlanpiaca. Az ingatlanpiaci szakértők abban azonban biztosak, hogy amint nekilát a világ egyik legnagyobb ingatlanfejlesztője a század legnagyobb beruházásának Budapest szívében, kézzelfogható hatással lesz a szűkebb-tágabb környék, a XIV. és a XIII. kerület lakásáraira is.