Az Uber utazásmegosztó szolgáltatót több millió fontra perelte a londoni fekete taxik sofőrjeit képviselő szakszervezet, újra fellobbantva Európában a harcot a tradicionális vállalatok és amerikai vetélytársuk között.

London Taxi drivers stage a protest on Whitehall on February 10, 2016 in London, England. Drivers are claiming that Uber is not subjected to the same stringent regulation requirements as they are and that deregulation of the trade has compromised passenger safety.
(Photo by Jay Shaw Baker/NurPhoto) (Photo by Jay Shaw Baker / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Háború az Uber és London ikonikus fekete taxijai között / Fotó: AFP

A taxisokat képviselő RGL Management keresete, amelyet csütörtökön nyújtottak be a londoni legfelsőbb bíróságon több mint tízezer taxisofőr nevében, azt állítja, hogy az Uber 2012-ben jogtalanul kapott engedélyt a városvezetéstől, s ezáltal a San Franciscó-i székhelyű cég igazságtalan előnybe került, és elvette a munkát a hazai szolgáltatóktól.

Az Uber azt hiszi, hogy a törvények felett áll, és nekünk, London taxisainak kell megfizetnünk a jogtalanul elért sikerüket. Itt az ideje, hogy végre felelősségre vonjuk őket

– nyilatkozta a Financial Timesnak Garry White, aki 36 éve fuvarozik Londonban fekete taxijával.

A követelés értéke a becslések szerint legalább 250 millió font, és ebből a járművezetők fejenként akár 25 ezres – több mint 11 millió forintos – kártérítésre is jogosultak lehetnek az RGL szerint.

Közel egy évtizede tart a londoni taxisháború

A csütörtökön benyújtott kereset alapján a per az Uber brit működésének első, 2012 májusától 2018 márciusáig tartó időszakát tárhatja fel. Az angol taxisok nem sokkal a koronavírus-járvány kitörése előtt indítottak már egy eljárást az amerikai vállalat ellen.

Akkor azt állították, hogy a cég félrevezette a Travel for Londont (TfL), a fővárosi közlekedési hatóságot az operációs rendszerének működésével kapcsolatban, ez pedig igazságtalan előnybe hozta az általa alkalmazott sofőröket az utakon.

A vádak teljesen alaptalanok. Vállalatunk törvényesen működik Londonban, a TfL pedig alapos vizsgálat után adott nekünk teljes körű engedélyt, hogy milliókat szolgálhassunk ki fővárosszerte

– olvasható az Uber közleményében.

Az Uber árfolyama 1 év taxi
 

A per megújítása súlyos kudarc Dara Khosrowshahi vezérigazgató számára is, aki 2017 óta igyekszik helyreállítani a kapcsolatot az engedéllyel rendelkező taxisokkal, miután a vállalat társalapítója, Travis Kalanick „az utak pöcegödrének” nevezte az angol versenytársakat.

A kommentek és az azokat követő vizsgálat következtében a vállalat még abban az évben elvesztette a működési engedélyét, a TfL pedig alkalmatlannak minősítette az Ubert. Ez 2019-ben is megismétlődött, ám ezután a cég sikeresen fellebbezett a hatóság döntése ellen, 2022-ben pedig 30 hónapra szóló engedélyt is kapott, amelyet idén szeptember végéig kell majd megújítania.

Ennek azonban magas ára volt: 2021-ben a vállalat kénytelen volt munkavállalóként besorolni brit sofőrjeit, ami fizetett szabadságra és nyugdíjra jogosítja őket.

Az Uber visszatérése után újabb taxiscég jön Budapestre

A Bolt és az Uber után újabb utazásszolgáltató jön a magyar fővárosba. Az ügyvezető szerint ami a civileknek az Uber, az a világ vállalatai számára a Gett.