Mintegy hat és fél év és több bírósági ítélet – kúriai döntés és alkotmánybírósági határozat – után végleg lezárult a Gazdasági Versenyhivatal 2016-ban indított eljárása a Vodafone Magyarország Zrt.-vel szemben – áll a sajtóközleményében.

A Vodafone logo is seen at a store in central London on May 16, 2017. - Vodafone logged today a large annual net loss after slashing the value of its troubled Indian division, but underlying earnings soared on a solid European performance. (Photo by Daniel LEAL / AFP)
Fotó: Daniel Leal / AFP

A GVH 2019-ben szabott ki közel 1,2 milliárd forintos bírságot a cégre, mert 2015–2016-ban valótlan állításokkal népszerűsítette a szolgáltatásait.

A Vodafone bíróságra vitte az ügyet, amely kimondta, hogy a telekommunikációs vállalat valóban tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, a bírság összegét ugyanakkor a versenyhatóságnak újra kellett számolnia. Az erre irányuló megismételt eljárásban a Vodafone lemondott a jogorvoslatról, elfogadta a GVH Versenytanácsának értékelését, amely így 932,4 millió forintban állapította meg a bírság végső összegét.

Reagált a Vodafone: Jelentősen csökkentette a GVH a Vodafone részére 2019-ben kiszabott bírságot

Jogszerűtlen eljárás miatt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) csökkentette a Vodafone Magyarország részére 2019-ben kiszabott és kifizetett bírságot, ami egy 8 évvel ezelőtti reklám félreérthetőségére vonatkozott - mutatott rá a Vodafone. Mint írták, a  GVH 2019 végén szabott ki bírságot a Vodafone Magyarországra a 2015-2016-ban futott reklámok félreérthetőségére miatt. Egy hosszas jogi eljárás keretében a Vodafone bíróságon támadta a határozatot, melynek eredményeképp megismételték az eljárást. A március elsején lezajlott GVH Versenytanács tárgyalásán a felügyeleti szerv a Vodafone-ra kiszabott bírság jelentős mértékű csökkentését javasolta, amit a Vodafone Magyarország elfogadott.

A Gazdasági Versenyhivatal 2016 szeptemberében indított eljárást azért, mert felmerült a gyanú, hogy a Vodafone Magyarország Zrt. 2015 szeptembere és 2016 augusztusa között jogellenesen népszerűsítette a szolgáltatásait a „Csatlakozz Európa legnagyobb 4G-partnerhálózatához!” és a „Csatlakozz Európa legnagyobb 4G-hálózatához!” szlogennel. 

A versenyhivatali eljárás során a cég nem tudta igazolni, hogy hálózatán keresztül valóban Európa területének a versenytársainál nagyobb része volt elérhető. 

A nemzeti versenyhatóság döntése szerint így a kérdéses hirdetések megalapozatlanul állították a vállalkozás piacelsőségét a szolgáltatás egy lényeges jellemzőjét, a hálózati lefedettséget tekintve, vagyis az érintett állítások a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütköztek – olvasható a GVH közleményében.

Ezért a GVH Versenytanácsa 2019 decemberében 1 milliárd 176 millió forint bírságot szabott ki a Vodafone-ra, kiemelt figyelemmel arra, hogy a cég a döntést megelőző tíz évben összesen 12 alkalommal folytatott tisztességtelen, jogsértő kereskedelmi gyakorlatot a fogyasztókkal szemben, és ezek között több valótlan piacelsőségi állítás is volt.

A döntést követően a Vodafone bíróságon támadta meg a GVH határozatát. Az elsőfokú bíróság 2021 májusában megállapította, hogy a telekommunikációs cég valóban tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott 2015 szeptembere és 2016 augusztusa között, a versenyhatóságot ugyanakkor a bírság összegének újbóli megállapítására irányuló, megismételt eljárás lefolytatására kötelezte, amit 2022. januári határozatában a Kúria is fenntartott. Ez ellen a GVH alkotmányjogi panasszal élt, amit 2022 decemberében utasított el az Alkotmánybíróság.

Mindezek alapján a GVH Versenytanácsa új eljárást folytatott le, amelyben a bíróság iránymutatásának megfelelően enyhítő körülményként értékelte az idő múlását, illetve azt, hogy a Vodafone a megismételt eljárásban lemondott a jogorvoslatról, elfogadta a GVH Versenytanácsának értékelését. Így a megismételt eljárásban, a bírósági ítéleteknek megfelelően újra számolt bírság összege 932 millió 420 ezer forint lett – olvasható a GVH közleményében.